هیلی ارشاد:«پارلمان موقف خود را در جامعه از دست داده است»

© AP Photo / Rahmat Gulپارلمان افغانستان
پارلمان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملامت مردم هستند كه ديده و دانسته به همچو مردم راي ميدهند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسیا نیوز، توماس کونیگس نماینده پارلمان آلمان و از اعضای حزب سبز این کشور در یک برنامه تلویزیونی در مرود وضعیت کنونی افغانستان اعلام کرد که پارلمان افغانستان و شورای ولایتی در این کشور از ضعیف ترین نهادهای دولتی در افغانستان است.

پارلمان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
20 کرسی پارلمان و سنای افغانستان به پشتون‌های پاکستان تعلق میگیرد

این نماینده آلمانی که در اظهاراتش که در فضای مجازی نیز منتشر شده است از عملکرد نمایندگان افغان و عدم آگهی آنها از قوانین و وظایف‌شان در نمایندگی از مردم این کشور انتقاد کرده است.
وی اظهارداشت: اگر پارلمان افغانستان را با پارلمان سایر کشورها مقایسه کنیم شاهد تفاوت‌های بسیاری است.
کونیگس افزود: آلمان و سایر کشورهای غربی از ابتدای شکل‌گیری این حکومت به توانایی نهادهای دولتی و بویژه پارلمان شک داشته‌اند.
وی تاکید کرد: با وجود صلاحیت‌هایی که کشورهای غربی برای پارلمان در افغانستان در نظر گرفته بودند اما این نهاد صلاحیت‌های خود را در مقابله با ریاست جمهوری این کشور از دست داده و در مواجهه با رئیس‌جمهور افغانستان همواره بازنده است.
آلمان: نمایندگان پارلمان افغانستان از قوانین بی خبر اند! - اسپوتنیک افغانستان
آلمان: اکثر نمایندگان پارلمان افغانستان از قوانین بی خبر اند!

هیلی ارشاد نماینده پارلمان افغانستان با تایید اظهارات همکار المانی اش به اسپوتنیک افغانستان گفت: « آقای کونیگس راست می گوید،‌ اما ملامت مردم هستند كه ديده و دانسته به همچو مردم راي ميدهند».
خانم ارشاد در رابطه به این که پارلمان کشور صلاحیت‌های خود را در مقابله با ریاست جمهوری این کشور از دست داده گفت که در مقابله با ریاست جمهوری پارلمان هنوز هم قوی است. اما متسفانه موقف خود را در جامعه از دست داده است.
این وکیل پارلمان می گوید که تا هنوز بییش از ۴۷ فرمان تقنینی از سوی وکلا رد شده، همچنین پارلمان به خواست های رییس جمهور مبنی بر رای دهی برای وزرای مورد نظر شان جواب منفی داده است، اما با نداشتند قدرت اجریی پارلمان، حکومت خلاف قانون آن ها را دیرتر نگه داشت.

فعال جامعه مدنی و حقوق بشر ميرويس عمرخيل می گوید که نمیتوان در مورد همه پارلمان چنین گفت. 

افغانستان دارای پارلمان ضعیف و نمایندگان بی خبر از قوانین است - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان دارای پارلمان ضعیف و نمایندگان بی خبر از قوانین است

او می گوید که يک تعداد وکلای که توسط تفنگ، زور و پول به پارلمان راه يافته اند و حتی از نعمت علم محروم هستند، بيدون شک که قوانين را نمی فهمند و به پروسيجر قانون گذاری اشنايی ندارند و در بعضی موارد يک تعداد وکلا صلاحيت ها و مسوليت های خود را درست درک نکرده و از صلاحيت های خود بالاتر سخن ميگويند.
در عين حال در پارلمان کشور اشخاص تحصيل يافته و قانون گذار هم داريم. تقاضای مردم از وکلای با دانش اين است که در روند قانون گذاری و نمايندگی درست خواسته های جامعه و مردم را در نظر بگيرند.
امرخیل خاطرنشان ساخت که در انتخابات گذشته متاسفانه يک تعداد مردم به شماری از زورمندان، غاصبين زمين و تفنگ سالاران رای دادنند و اين مسله باعث شد که در پارلمان کشور نمايندگی درست از حقوق شهروندان، ديموکراسی و قانون گذاری صورت نگيريد.
او می گوید که امید مردم اشتباهات قبلی را تکرار نکنند و به وکلای با تحصيل، وطن دوست و صادق در انتخابات آینده رای بدهند.
عباس فراسو، آگاه راوابط بین الملل با ميرويس عمرخيل هم نظر بوده و می گوید که هر چند که نمی‌شود در باره‌ی نمایندگان پارلمان افغانستان قضاوت کلی کرد، اما شمار افراد بی سواد و بی خبر از قانون در پارلمان افغانستان بیشتر است که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم.
رئیس پارلمان افغانستان: حکومت وحدت ملی در مدیریت بحران ناتوان است - اسپوتنیک افغانستان
رئیس پارلمان افغانستان: حکومت وحدت ملی در مدیریت بحران ناتوان است

او می گوید:‌ «من فکر می‌کنم در کشورهای در حال گذار، پایین بودن سطح آگاهی مردم یک امر طبیعی است و این می‌تواند روی انتخاب‌های مردم در انتخابات‌ها تاثیرگذار باشد. اما اکنون پس از چند سال تجربه دموکراسی در کشور سطح آگاهی مردم نسبتا بلند رفته و می‌تواند در انتخابات‌های آینده، چه ریاست جمهوری و چه پارلمانی، تاثیر مثبتی به جا بگذارد».
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی در تاریخ ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.
پارلمان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رئیس سابق پارلمان افغانستان افشا گری کرد

پیش از این، حکومت افغانستان اعلام کرده بود که این انتخابات در سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار خواهد شد.
قرار گزارش های کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان مشکلات زیادی در بخش فنی، مالی و امنیتی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها وجود دارد. به گفته این کمیسیون، حکومت افغانستان با چالش‌های امنیتی و مالی برای برگزاری انتخابات رو به رو است که اگر این چالش‌ها رفع نشود، قادر به برگزاری انتخابات نخواهد بود.
این کمیسیون می‌گوید برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی به بودجه‌ای حدود ۲۱۰ میلیون دالر نیاز است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала