جنرال صبور: «نیروهای خارجی دچارمشکلات هویت شناسی در افغانستان هستند»

© AP Photo / Nabil al-JuraniDanish soldiers stand guard during a ceremony to mark transfer of control of a British military base, in Basra, Iraq, Tuesday, April 24, 2007
Danish soldiers stand guard during a ceremony to mark transfer of control of a British military base, in Basra, Iraq, Tuesday, April 24, 2007 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تا زمانی که مقامات افغانی شواهد در دست نداشته باشند، عاملان مجازات نخواهد شد.

به گزارش اسپوتینک، روزنامه Times چاپ انگليس در گزارشی نوشت: مدارک موثق نشان می دهد که شهروندان بی دفاع افغانستان به احتمال اينکه اعضای طالبان هستند، در عمليات جستجوی خانه به خانۀ نظاميان انگليسی به جای آنکه بازداشت شوند، کشته شده اند.

A British soldier from the 2nd Battalion, The Royal Anglian Regiment, talks to people prior to their parade through the town of Watford, England, Wednesday March 11, 2009. - اسپوتنیک افغانستان
سربازان بریتانیا سالها افراد ملکی در افغانستان را تیرباران می کردند

آگاهان امور سیاسی و کارشناسان حقوق بشردر گفتگوی با اسپوتنیک می گویند: تا زمانی که مقامات افغانی شواهد در دست نداشته باشند، عاملان مجازات نخواهد شد.
حیات الله جواد، رئیس موسسه پٰژوهش و تحقیقات حقوق بشر، در گفتگو با اسپوتنیک در این مورد اشاره کرد که مسله تايد يا رد اين گزارش ها بدوش منابع مربوط ميباشد. اگر قرار باشد كه پيگرد قانونى اين گزارش در پي داشته باشد، مهم است كه نهاد های خارجى و داخلى تا چه اندازه می توانند معلومات موثق ارائه بكنند.
او می گوید که تايمز منبع دولتى نيست ولی با آن هم ما منتظر واکنش حكومت انگليس و نهاد هاي كه متهم به نقض حقوق بشر شناخته میشوند هستیم.
و همچنين حكومت افغانستان در قالب پيمان های امنيتى كه با كشور های مختلف امضا نموده اند چگونه برخورد ميكنند. 
پنتاگون فعالیت‌های نظامی در افغانستان را افزایش می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان
پنتاگون فعالیت‌های نظامی در افغانستان را افزایش می‌دهد

این مدافع حقوق بشر می گوید که مسله قتل افراد ملکی توسط نظامیان، از طرف پارلمان و نهاد های مدنى افغانستان پيگيری خواهد شد، تا بتوانيم حساسيت های كه در قسمت حضور نيرو های خارجی وجود دارد به نوع كنترول بكنيم تا افغانستان را از بی ثباتى بيشتر نجات بدهيم.
جنرال عبدالصبور صبوردر رابطه به گزارش روزنامه تایمس به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «نیروهای خارجی دچارمشکلات هویت شناسی در افغانستان بودند، یعنی آنها فرق بین دوست و دشمن را در کشور نداشتند، ‌ اما این که قوای ناتو و یا به طور مشخص نیروهای انگلیس افراد ملکی را حدف قرار داده باشند نمیتوانم تایید کنم».
عبدالحمید صفوت اگاه امور سیاسی در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک در مورد خاموشی مقام های مسول حکومت افغانستان، حقوق بشر جامعه مدنی گفت: «صحبت در این مورد مشکل است، چون گزارش های که از آدرس رسمی دولت و یا هم اردوی افغانستان به نشر سپرده شده باشد در اخطیار رسانه ها و نهاد های مربوط قرار نمی گیرد»

افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
در ولایت بلخ افغانستان 14 باشنده ملکی از سوی افراد مسلح به قتل رسیدند

او ادامه داده گفت زمانیکه آنها در مورد قتل افراد ملکی و بیگناه دسترسی پیدا می کنند که خیلی دیر است، چون تمام شواهد و مدارک از بین برده شده و امکان تحقیق همه جانبه از سوی دولت کاهش پیدا می کند.
همچنین بدلیل ترس که میان نهاد های داخلی وجود دارد، تنها ارگان های بزرگ خارجی که حتی نمایندگی و یا دفتر در افغانستان ندارند، در این موارد تحقیق نموده و به دسترس رسانه های معتبر خارجی قرار می دهند. 
اقای صفوت می افزاید از سوی دیگر مقام های مسول دولتی چنان درگیر جنگ هستند گه کسانیکه مورد شکنجه قرار می گیرند اکثرآ به منابع خارجی شکایت خود را راجع می سازند و دولت به عنوان مرجع اول شناخته نمی شود.
Afghan National Army (ANA) soldiers keep watch at a checkpost in Logar province, Afghanistan February 16, 2016 - اسپوتنیک افغانستان
28 میلیون دالر مصرف بیهوده پنتاگون برای خرید یونیفورم نظامیان افغان

از سوی دیگر باید گفت آنهای که در جنگ افغانستان دخیل هستند، بخصوص مخالفین مسلح هیچ گونه قواعد جنگی را مد نظر نمی گیرند. به طور مثال اتفاق که در کابل رخ داد هر گونه تحقیق را نا ممکن ساخته است و تحقیقات که صورت می گیرند سطحی اند تا واقیعت های که در اصل رخ داده.
این مبصر سیاسی می گوید که شدت جنگ و حملات که در افغانستان صورت می گیرد تجربه عمل است و در هیچ جای دنیا، حتی در سوریه چنین اتفاقی رخ نداده که در یک انفجار بیش از صد ها تن جان شانرا از دست داده باشند. 
باید یاد آور شد که حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، بار ها کشته شدن غیر نظامیان توسط نیرو های خارجی را در کشور مورد انتقاد قرار داده و می گفت که معذرت خواهی از کافی نبوده و این موضوع سبب عمده بروز اختلافات و تنش در روابط میان حکومت افغانستان و امریکا بوده است.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала