خطر نظامی ناتو

© REUTERS / Christian Hartmannخطر نظامی ناتو
خطر نظامی ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اخبار بد از افغانستان: تعداد حملات به نیروهای امنیتی و مردم غیر نظامی به طور چشمگیری افزایش یافته است، نیروهای افغان تا حد زیادی روحیه ای رزمی خود را باختند.

نظر به ارقام ارائه شده ایالات متحده امریکا کنترول 11٪ خاک افغانستان در دست مخالفین قرار دارند و در 30٪ خاک جنگ ادامه دارد. ناتو نگران است — و تلاش دارد تا به عملیات متقابل بپردازد. آنها برای افزایش سربازان خود در هندوکش میکوشند. ارتش ایالات متحده امریکا پنج هزار سرباز را برای ماموریت اموزشی «حمایت قاطع» خواستار شدند. درحال حاضر درانجا ۱۳،۵ هزار سرباز تحت امر ناتو حضور دارند. اما با توجه به اطلاعات ناتو، جلسه اخیر ارتش بسیار«نامید کننده» بود. رسمآ آنها تنها با ۱۵۰۰ سرباز موافقه کردند. در حال حاضر، مقر ناتو در بروکسل منتظر تصمیم گیری ایالات متحده امریکا است که هنوز در مورد حضور آینده اش تصمیم نه گرفته است.  جنز استولتنبرگ منشی عمومی ناتو روز پنجشنبه درنشست وزرای دفاع ناتو در افزایش نیروهای نظامی در افغانستان نتایج اولیه را اعلام کرد. — ممکن استقرار در مقیاس بزرگ. اما نیروهای اضافی تنها به ناتو محدود نمی شود. نیروهای ناتو درحال حاضر با توجه به اینکه آیا نیروهای نظامی خود را برای پیوستن به نیروهای امنیتی افغانستان، و کمک نمودن در میدان جنگ، بطور مثال کمک توپخانه صورت گیرد. تا به حال، آموزش های نظامی عمدتا در کمپ های منطقه ای انجام شده — مانند مزارشریف، و یا هم درکابل در یک وزارتخانه به خوبی محافظت شده پیش برده شده است. امکان دارد ماموریت جدید ناتو در افغانستان کارآمد تمام شود. و امکان دارد خطرناکتر باشد. این امر در مورد ۹۸۰ سرباز المانی در افغانستان صدق میکند.  اما قبل از نشست وزرای دفاع ناتو خبر خوب نیز وجود داشت. جنز استولتنبرگ گفت، که متحدان اروپایی و کانادا در سال جاری حدود ۱۲ ملیارد دالر بیش از قبل برای دفاع تخصیص داده، و این افزایش 4.3٪ را نشان میدهد. برای سومین سال متواتر ما در مصارف دفاعی شاهد پیشرفت هستیم. این مطلب را استولتنبرگ بیان کرده است.

مسکو راجع به «نظامی سازی خطرناک» صحبت می کند

رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ  از متحدان اروپائی خود خواسته،  که افزایش قابل توجهی در مصارف دفاعی را بوجود اورده، و اصرار دارد، که همه کشورهای عضو ناتو در دفاع حدود 2٪ از شاخص های اقتصادی خود سرمایه گذاری کنند. مسکو به شدت این توسعه را محکوم میکند. «فقط بودجه دفاعی در اروپا — چهار برابر بیشتر از روسیه است». این مطلب را الکسندر گروشکو نماینده روسیه در ناتو بیان داشت. به اساس راپور روزنامه  دی ولت، درحال حاضر ترامپ  خواستار به سطح 2٪ است که باید مراعات شود. «اولین سوالی که به ذهن می آید: چرا 250 ملیارد دالر (مقدار مصارف دفاعی از کشورهای اروپایی)، کافی نیست. اگر افزایش بیشتر به نظر می رسد و گویند این ضروری است. پس یک سوال دیگر مطرح می شود، به چه هدفی؟ علیه کی و چی خود را باید حفاظت کرد؟». گرشکو ناتو را متهم کرد، که او «در روابط بین المللی به یک روند بسیار خطرناک به سمت نظامی شدن» میرود،  که میتواند به مسابقه تسلیحاتی جدید منجر گردد.

ناتو به اتحاد واحد تاکید میکند

یک دیپلمات ارشد نیز حضور مداوم چهار واحد چند ملیتی نظامی (در حدود یک هزار سرباز) در پولند و کشورهای بالتیک، انتقاد کرد. طبق نظریه ناتو این نیروها باید به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کنند. المان  450 سرباز را در لیتوانی مستقر کرده اند. این مراحل نظامی وافزایش نظامیان درسمت شرقی ناتو، درزمینه امنیت یک موقعیت جدید را بوجود میاورد. که ما انرا نادیده گرفته نمی توانیم و ماهر وقت می توانیم توسط نظامیان خود پاسخ خواهیم داد».

سخنگوی ناتو اتهام را تکذیب کرد. «ناتو — یک پیمان دفاعی است، ما به دنبال رویاروئی با روسیه نیستیم هدف ما این است، از متحدین خود دفاع نمائیم، از درگیری ها جلوگیری بعمل اید، و برای حفظ صلح مساعی بخرچ میدهیم».

تقویت نیروها در کشورهای بالتیک —  پاسخ دادن به عملیات نظامی روسیه در برابر کشورهای همسایه است.  نیروهای ناتو در شرق اتحاد متناسب با نیروهای روسی در منطقه است. اما حضور ناتو شهادت انسجام اتحاد را میدهد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала