تغییر استراتیژی نظامی امریکا در افغانستان

© AFP 2023 / David Furst Американские десантники в Афганистане
Американские десантники в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دکتور کریمی: امریکا نمیتواند به تنهائی در جنگ با طالبان پیروز شود

 طبق استراتیژی جدید نظامی امریکا، تعداد سربازان امریکا در افغانستان مشخص خواهد شد. توسعه اختیارات برای بمباران شبه نظامیان طالبان نیز مد نظر گرفته شده است. همچنین محدودیت اعزام مشاورین امریکایی در میدان نبرد که توسط اوباما تصویب شده بود، نیز ملغا می شود.  

به اساس این پلان، امریکا می تواند موثرانه به پروسه تعقیب طالبان برگردد. مقصد از استراتیژی جدید امریکا درافغانستان-توسعه سلاحیت نظامیان امریکائی برای مجبور ساختن طالبان به نشستن دور میز مذاکرات میباشد. گمان میرود که ممکن وزارت دفاع امریکا سلاحیت بیشتر برای بمباران تروریستها را بدست بیاورند. اما هنوز معلوم که  نیست که آیا ترامپ از آن حمایت می کند یا خیر.

حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان اظهار داشته است که مبارزه 16 ساله امریکا در مبارزه با تروریزم، با عث توسعه تروریزم در افغانستان گردیده است و حالا بنا بر دلایل نا معلوم داعش در قلمرو افغانستان نیز توسعه یافته است که پدیده جدید در کشور میباشد.

دکتور علی احمد کریمی تحلیل گر و مبصر سیاسی در این ارتباط میگوید:

"بحران های داخلی امریکا باعث تنش های بی سابقه در روابط و همکاری های بین المللی گردیده است، که حتی در بین متحدین امریکا و پیمان نظامی ناتو نیز اتفاق نظر کامل در این باره وجود ندارد.

 دونالد ترامپ حین مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که در امور داخلی دیگران مداخله نمی کند و طرفدار جنگ با تروریزم بطور مشترک و منجمله با روسیه است.

شکست سیاسی و اخلاقی نظامی امریکا در خاور میانه، منجمله سوریه با عث تشدید بحران های سیاسی در داخل امریکا و رئیس جمهور شده است. در چنین شرایط، ترامپ تا کنون استراتیژی مشخص در مسایل گوناگون، منجمله افغانستان ندارد. اما پنتاگن استراتیژی های جدید را با توجه به ناکامی های قبلی در افغانستان طرح ریزی نموده است".

داکتر کریمی افزود:

جنگ در افغانستان — جنگ امریکا است.  امریکا برای حفظ ابروی خود، این جنگ را دوامدار خواهد ساخت.

به نظر کریمی، استراتیژی  پلان A امریکا در افغانستان، با عث درگیری های زیاد و تلفات جانی به نیرو های امریکا و مردم افغانستان گردید که خود با عث تنفر مردم افغانستان در مقابل دولت و امریکا شد. مردم امریکا نیز از جنگ خسته شده اند.

مبصر سیاسی افغان گفت:

امریکا بعد از شکست استراتیژی A ، به استراتیژی B شروع کرد. طبق این پلان، قصر سفید امیدوار بود که به متحدین اش و کشور پاکستان در افغانستان، عربستان و اردون در عراق و سوریه به امریکا کمک می نمایند. این امیدواری ها بی نتیجه بود، بلکه بر عکس روسیه در مبارزه علیه تروریزم به موفقیت های نائل آمد که با عث بلند رفتن سطح اعتبار روسیه در عرصه بین المللی گردید. حالا امریکا مجبور شده است پلان C را در افغانستان تجربه نماید.

او تاکید کرد که امریکا میخواهد بخاطر حفظ ابروی خود در جنگ با طالبان ، به حضور خود در پاکستان ادامه بدهد. زیرا خروج امریکا با دست های خالی در طولانی ترین جنگ خارجی به معنی شکست امپراتوری بزرگ میباشد.

دکتور کریمی در این ارتباط روشنی انداخته افزود:

اعزام نیروهای تازه نفس خارجی به افغانستان با عث شکست طالبان نمی گردد. امریکا در جریان 16 سال نتوانست در جنگ افغانستان پیروز شود و حالا وضع امنیتی کابل که مرکز افغانستان است-به بی امن ترین شهر کشور مبدل گردیده است.

قابل ذکر است که جنگ در افغانستان بدون امریکا خاتمه نمیابد. امریکا انتظار دارد که سایر کشورهای منطقه مطابق قواعد و شرایط امریکا در این جنگ همکاری نمایند، تا باشد که دست این کشور ها نیز در این جنگ کثیف آلوده شود و پیروزی صرف نصیب امریکا گردد.

علی احمد کریمی به این عقیده است که اکثر کشور های منطقه در صداقت امریکا در مبارزه با تروریزم اعتقاد ندارند و ادامه جنگ در افغانستان نیز به نفع امریکا نیست. قصر سفید در جریان 16 سال جنگ به هدف خود نرسید، بلکه تلفات زیاد را متحمل شد. حالا روحیه طالبان نسبتعلی   به سالهای گذشته قوی تر گردیده است.

امریکا باید بدون شرایط و به طور عادلانه و احترام متقابل با سایر کشور های منطقه و به ویژه با روسیه در مبارزه با تروریزم سهم بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала