آغاز مذاکرات استراتژیک میان ایران و افغانستان

© Photo / وزارت خارجه افغانستانآغاز مذاکرات استراتژیک میان ایران و افغانستان
آغاز مذاکرات استراتژیک میان ایران و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز یک هیئت بلند رتبه مقامات افغان به منظور اشتراک در مذاکرات ستراتژیک میان ایران و افغانستان عازم تهران شدند.

به گزارش اسپوتنیک، امروز یک هیئت بزرگی از مقامات بلند رتبه افغان به منظور اشتراک در مذاکرات ستراتژیک میان ایران و افغانستان عازم تهران شدند.
در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به کابل، افغانستان و ایران بر آغاز گفت‌وگوها و مذاکرات در پنج کمیته و رسیدن به یک سند همکاری‌های استراتژیک توافق کردند، بر اساس این توافق، تصمیم بر آن شد تا پنج کمیته امنیتی، اقتصادی، اتباع، فرهنگی و آب در دو کشور و با حضور مقام‌های برجسته مربوط در هر بخش تشکیل شود و رهبری این کمیته به عهده وزرای خارجه دو کشور است. این کمیته در طول سفر دو روزه به تهران جلساتی را با همتایان ایرانی خود برگزار می کنند. طوریکه انتظار می رود، منابع آب و پلان مدیریت منابع آبی افغانستان و خشک شدن دریاپه هامون که از آب های افغانستان سرچشمه می گیرد، از جمله موضوعات کلیدی این مذاکرات می باشد.
علاوه براین موضوعا، مسائل مربوط به امور مهاجرین افغان و سازماندهی آنها، به خصوص مهاجرین فاقد مدرک اقامتی و هم‌چنین مسائل مبارزه علیه تروریزم ،مواد مخدر، از محورهای جدی مذاکرات میان دو طرف خواهد بود. طبق اخرین ارزیابی دولت ایران در مورد پناهندگان افغان، در حال حاضر 951.142 مهاجر افغانستان در ایران به سر می برند که از آن جمله 620000 دارای پاسپورت افغانی می باشند. علاوه براین حدود 2.15 میلیون افغان در این کشور راجستر نشده اند.
به دنبال این مذاکرات در تهران، انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات این پنج کمیته در افغانستان برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала