درس عبرت سعودی ها از سرنوشت صدام

© AP Photo / Hassan Ammarجانشین ولیعهد عربستان سعودی: چطور با ایران که منتظر ظهور مهدی موعود است مذاکره کنیم؟
جانشین ولیعهد عربستان سعودی: چطور با ایران که منتظر ظهور مهدی موعود است مذاکره کنیم؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدام حسین نیز در چارچوب توطئه آمریکا وارد کویت شد و در نهایت سقوط کرد. باید از سرنوشت او درس گرفت!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم ، پایگاه اینترتی رای الیوم در یادداشتی به قلم خالد الجیوسی نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی افزود: با توجه به محدود شدن گزینه های باقیمانده در برابر عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس که قطر را تحریم کرده اند و موفقیت قطر در جلب حمایت برخی طرف های عربی به شکل رسانه ای و اقتصادی، گفته می شود آخرین گزینه باقی مانده در برابر ریاض، تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس یا تهدید به اخراج قطر از این شورا در صورت عمل نکردن به فهرست خواسته های عربستان برای بازگشت به این شورا است.
گزینه برای مقامات قطری گزینه ای وحشتناک نیست. تعلیق عضویت این کشور یا حتی اخراج آن از شورای همکاری خلیج فارس چیزی را تغییر نمی دهد.
کشورهای خلیج فارس به استثنای کشورهای بیطرف مثل کویت و عمان گمان می کردند می توانند جایگزین های قدرتمند برای نشستن بر کرسی قطر در شورای همکاری پیدا کنند ولی گزینه قدرتمندی وجود ندارد زیرا مغرب و اردن که سخنان زیادی درباره پیوستن آنان به شورای همکاری مطرح شد به شکلی غیرعادی در بحران قطر بی طرف ماندند.
عجیب اینجاست که عربستان و متحدانش که قطر را تحریم کرده اند اصرار دارند قطر دروازه پشتی برای مداخله ایران در منطقه است.
عربستان سعودی با سیاست های اشتباه و سردرگم خود و با ایجاد بحران با قطر با چراغ سبز آمریکا نه فقط درها را به روی ورود ایران به منطقه خلیج فارس باز می کند بلکه موجب می شود در نبرد نهایی در پرونده سوریه نیز بازنده شود.
در واقع با پایان یافتن مهلت عربستان به قطر برای پاسخ گفتن به خواست هایش از جمله قطع حمایت از اخوان المسلمین و جنبش حماس و بستن شبکه الجزیره چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی آنچه قطعی به نظر می رسد این است که مقامات قطر ظاهرا در شرایط کنونی قصد امتیاز دادن ندارند و هشدارهای امیر کویت و وزیر امور خارجه آلمان درباره عواقب وخیم ادامه یافتن بحران، نشانه خوبی نیست و تندروی امارات را هم نباید نادیده گرفت.
نویسنده رای الیوم افزود: همه این شواهد ممکن است ما را به سوی گزینه جنگ پیش ببرد که برخی طرف ها آن را پیش بینی می کنند ولی ما همچنان وقع جنگ را بعید می دانیم. فشارهای آمریکا بر عربستان و امارات برای پرهیز از جنگ که موجب در نظر گرفتن مسائل بشردوستانه از طرف عربستان و سپس امارات و بحرین شد، نشانه ای در این زمینه است.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز تاکید کرد قطر در محاصره نیست و کشورش آماده برای ارسال مواد غذایی به این کشور است.
نویسنده در پایان افزود: همواره آموخته ایم که آمریکا سیاست های متناقضی —به رغم سخنان علنی مقامات این کشور- در پیش می گیرد شاید هم مقامات سعودی متوجه شده اند ارباب آمریکایی آنان منافع خاص خود را دارد که همیشه با منافع عربستان همسو نیست. درگیر شدن کشورهای خلیج فارس با یکدیگر قطعا به نفع آمریکا است از این رو حتی اگر با چراغ سبز آمریکا، هواپیماهای عربستانی و اماراتی در آسمان دوحه به پرواز در آیند و آنجا را بمباران کنند، به هیچ وجه به این معنا نیست که سیاست عربستان موفقیت آمیز بوده است زیرا صدام حسین نیز در چارچوب توطئه آمریکا وارد کویت شد و در نهایت سقوط کرد. باید از سرنوشت او درس گرفت!

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала