بهای نفت در کدام جهت تغییر میکند؟

© REUTERS / Ramzi Boudinaبهای نفت در کدام جهت تغییر میکند؟
بهای نفت در کدام جهت تغییر میکند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دینیز گیوکچی (Deniz Gökçe) در نشریه اکسام «Akşam» ترکیه می نویسد، در حال حاضر بهای نفت گاه به بالا و گاه به پائین در حال نوسان می باشد. عربستان سعودی و روسیه نیز حالا از مفکوره اوپیک راجع به تمدید محدودیت بر استخراج تا مارچ سال 2018 برای بلنبردن بهای نفت حمایت میکنند.

اما ترکیه، واضحاً، از این امر فوق العاده راضی است که بهای نفت در چنین سطح پائین حفظ گردیده است. زمانیکه بهای نفت سقوط میکند یا در سطح پائین باقی می ماند، کسر پرداخت های معاملات جاری ترکیه تقریباً دوبرابر کاهش می یابد.
خالد ال فلیح(Khalid al-Falih) وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در هفته گذشته باهم ملاقات نمودند و به ارتباط متوازن ساختن تقاضا و عرضه آماده گی شان را جهت عقد مجدد موافقت نامه اعلام داشتند.
این امر از آن ناشی میگردد که رشد استخراج در خارج از اوپیک — در امریکا و کشورهای که در اتحادیه و تعداد طرفدران آن شامل نیستند — از انتظارات اوپیک فراتر ثابت شد و در زمینه سطح پائین قیم نفت پیشبینی های ماه جنوری گذشته برحق ثابت نشدند. در نتیجه همه عاید که محدودیت بر استخراج به بار آورده بود، عملاً یکبار دیگر از بین رفت.
در واقعیت امر اوپیک و تولیدکنندگان دیگر تا اواخر سال 2017 خواستار محدودیت بر استخراج بودند. ولی حالا پیشنهاد ادامه کاهش استخراج تا مارچ سال 2018 مورد حمایت قرار گرفته است.
در حال حاضر، بعد از آن که وزرای کشورهای مختلف در مورد مساله راجع به قیم نفت اعلامیه ها منتشر کردند، قیمت نفت یکبار دیگر به اندازه 3% افزایش یافت. بهای نفت نوع برینت «Brent» در لندن به اندازه 1،31 دالر افزایش یافت و تا 52،15 دالر فی بیرل رسید. و نفت West Texas Internediate به اندازه 1،31 دالر گرانتر شد و به بهای 49،91 دالر یک بیرل معامله شد. وضع هر روز تغییر میکند.
در این صورت، کشورهای که نفت استخراج میکنند، از چنین تغییر قیمت ها نهایت نگران هستند. آنها جهت تقاضا و عرضه پایدار متوازن و بلندرفتن دراز مدت قیم تلاش می ورزند. از همینرو تولیدکنندگان به خاطر جلوگیری از نوسانات گاه به بالا و گاه به پائین میخواهند، تا محدودیت بر استخراج به اندازه 8،1 میلیون بیرل در شبانه روز برای مدت زمان طلانی تر حفظ شود.
مساله تمدید کاهش استخراج برای 9 ماه، یعنی تا مارچ 2018، بصورت فعالانه در ملاقات های بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بصورت علنی میگوید که از این پیشنهاد حمایت میکند.
اوپیک خاطرنشان می سازد که در سال 2017 استخراج کمپنی های که در امریکا نفت استخراج میکنند و همچنان کشورهای که به اوپیک و طرفداران آن ارتباط ندارند، به اندازه 58% افزایش خواهد یافت و به یک میلیون بیرل خواهد رسید.
در چنین شرایط اوپیک میگوید که در صورت سطح کنونی استخراج تقاضا به نفت اتحادیه فقط به اندازه 200 هزار بیرل در شبانه روز رسیده و در این صورت کاهش بیشتر استخراج شاید کدام نتائیج محسوس نمی دهد و خاطرنشان می سازد که اساس موافقت نامه نو را باید مدت زمان 9 ماه تشکیل دهد. از همینرو در اجندای روز این تیزس مطرح میشود که کاهش استخراج باید تا مارچ سال 2018 تمدید گردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала