در حمله هوایی امریکا یک سرکرده شبکه حقانی در خاک پاکستان کشته شد

© Photo / U.S. ArmyUS Army's new MQ-1C Warrior UAV
US Army's new MQ-1C Warrior UAV - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های پاکستان عصر سه شنبه به نقل از منابع امنیتی این کشور از کشته شدن فردی به نام «ابوبکر» از سرکردگان اصلی گروه تروریستی موسوم به شبکه حقانی در منطقه «هانگو» در شمال غربی پاکستان خبردادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، گزارش ها حاکی است ابوبکر و یکی از همدستانش در اثر حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین امریکا به خانه محل اقامت وی در منطقه «اسپین تال» از توابع شهر هانگو واقع در ایالت خیبرپختخوا و در مناطق نسبتا نزدیک به مرز افغانستان کشته شده است.
هنوز منابع رسمی دولت پاکستان این خبر را تایید نکرده اند.
اعزاز احمد چودری سفیر پاکستان در امریکا اخیرا در مصاحبه گفته بود، گروه تروریستی شبکه حقانی از مناطق قبایلی پاکستان به داخل افغانستان متواری شده و دستگاه های ذیربط افغانستان باید بجای متهم کردن پاکستان، در خاک خود با شبکه حقانی برخورد کنند.
خبر کشته شدن این سرکرده گروه تروریستی شبکه حقانی توسط پهپاد امریکایی تنها چند روز پس از آن اعلام شده است که افغانستان این گروه و دستگاه اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان(آی-اس-آی) را متهم به نقش داشتن در انفجار مرگبار اخیر در کابل دانست.
گروه تروریستی شبکه حقانی است بعد از سقوط رژیم طالبان در افغانستان در سال 2001 میلادی توسط جلال  الدین حقانی ایجاد شد. گفته می شود این گروه با هدف ضربه زدن به نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان و همچنین مبارزه با دولت کابل ایجاد شده است.

Флаг США на демонстрации военной техники и вооружения НАТО в Латвии - اسپوتنیک افغانستان
زلمی خلیلزاد: در صورت اثبات حمله دیروز از سوی حقانی استراتژی امریکا در قبال اسلام آباد تغییر می کند

سفیر پاکستان در امریکا: شبکه حقانی به افغانستان متواری شده است
اعزاز احمد چودری سفیر پاکستان در امریکا در خصوص گروه تروریستی شبکه حقانی اخیر گفته بود که این گروه از مناطق قبایلی پاکستان به داخل افغانستان متواری شده و دستگاه های ذیربط افغانستان باید بجای متهم کردن پاکستان، در خاک خود با شبکه حقانی برخورد کنند.
به گزارش ایرنا، افغانستان و امریکا، پاکستان را متهم به پناه دادن به این شبکه تروریستی در مناطق مرزی و قبایلی می دانند و کابل به  تازگی مدعی شده است که یک گروه مستقر در پاکستان عامل انفجار مهیب و مرگبار روز چهارشنبه گذشته در منطقه دیپلماتیک پایتخت افغانستان بوده است.
اعزاز احمد چودری سفیر پاکستان در امریکا در روزهای اخیر و پس از انفجار مرگبار روزهای گذشته در کابل، در مصاحبه با واشنگتن تایمز گفت: ارتش پاکستان به ویژه در مناطق قبایلی در شمال غرب این کشور(مناطق نزدیک مرز افغانستان) حملات گسترده علیه تروریست ها انجام داده و تمام تروریست هایی را که در این منطقه مخفی شده بودند، از بین برده است.
سفیر پاکستان اظهار داشت: شبکه حقانی امروز از نظر ما یک گروه فراری محسوب می شود و به افغانستان متواری شده است. مقصر دانستن پاکستان درپس مسائل و مشکلاتی که افغانستان با آن مواجه است، کمکی به حل این مسائل نمی کند و باعث بهبود امنیتافغانستان نخواهد شد. اینکه برخی می گویند پاکستان مقصر تمام مسائل افغانستان است، حرفی بی اساس و ساده انگارانه است.
اعزاز احمد چودری گفته است: فقط دستگاه اطلاعات افغانستان مدعی شده که شبکه حقانی عامل انفجار اخیر کابل بوده و دولت کابل هنوز اظهار نظر نکرده است. اگر دستگاه اطلاعات و امنیت افغانستان تا این حد زیرک است که می تواند چند دقیقه پس از وقوع حمله عامل آن را شناسایی کند، پس چرا زمانی که این تروریست ها داشتند وارد منطقه دیپلماتیک می شدند، متوجه آن نشدند.
سفیر پاکستان در واشنگتن در شرایطی بحث نقل مکان شبکه حقانی به خاک افغانستان را مطرح کرده است که این گروه، یکی از دلایل  اصلی تیرگی روابط پاکستان و امریکا است. امریکا سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، موسوم به «آی‌اس‌آی» را به حمایت از گروه حقانی متهم می‌کند. پاکستان این گونه اتهامات و ادعاها را کاملا بی اساس می داند و می گوید در مبارزه با تروریسم هیچ تبعیضی میان گروه های تروریستی مختلف قائل نیست.
امریکا ادعا می کند که شبکه حقانی از جولانگاه‌های امن خود در پاکستان دست به عملیات می‌زند و بارها از پاکستان خواسته ‌است ارتباط خود با شبکه حقانی را قطع کند.
مقامات افغانستان بلافاصله پس از وقوع انفجار تروریستی اخیر در کابل، مدعی شدند که یک عامل انتحاری وابسته به شبکه حقانی یک  کامیون تانکر مملو از مواد منفجره را به سمت منطقه دیپلماتیک کابل برد و آن را نزدیک سفارت آلمان منفجر کرد. در این انفجار دست کم 90 نفر کشته و بیش از 400 نفر مجروح شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала