سیاست جدید امریکا توافق سیاسی با طالبان را نابود می‌کند

© AP Photo / Rick Rycroftسیاست جدید امریکا توافق سیاسی با طالبان را نابود می‌کند
سیاست جدید امریکا توافق سیاسی با طالبان را نابود می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که برخی کارشناسان می‌گویند پاکستان آمریکا را در بن‌بست نگه داشته است، وزرای خارجه و دفاع ترامپ اعلام کردند که سیاست جدید آمریکا احتمال رسیدن به توافق سیاسی با طالبان را از بین می‌برد.

سیاست جدید امریکا توافق سیاسی با طالبان را نابود می‌کند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم به؛ «جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا و «رکس تیلرسن» وزیر خارجه این کشور، خطوط کلی سیاست جدید امریکا در افغانستان را ترسیم کرده‌اند. گفته می‌شود این سیاست جدید تقریبا احتمال رسیدن به توافق سیاسی با طالبان را از بین می‌برد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ فاصله بسیار کمی با برنامه‌ای واضح و مشخص در قبال افغانستان دارد؛ اتفاقی  که کابل و دهلی‌نو از آن استقبال خواهند کرد.

ژنرال ماتیس در اجلاس سالانه وزرای امریکا و استرالیا تصریح کرد: ما تمدن را به کسانی که قادر به پیروزی در پای صندوق رای نیستند را تسلیم نخواهیم کرد.

تیلرسن نیز که در کنار ماتیس ایستاده بود، افزود: هیچوقت نمی‌توانیم  اجازه دهیم تا افغانستان به جایگاهی امن برای تروریسم تبدیل شود.

وی در ادامه گفت که امریکا متعهد است تا افغانستان هیچگاه به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نشود.

اشاره تلویحی به طالبان به عنوان «غیر متمدن» به خودی خود تغییر در رفتار دیپلمات‌های امریکایی است که همیشه در تلاش بودند تا این گروه را با عبارات تحقیرآمیز توصیف نکنند.

همچنین برخی از رهبران طالبان نیز با این امید که شاید به مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند، هیچگاه در فهرست تروریست‌ها در سازمان ملل ثبت نشدند اما با گذشت سال‌ها روند صلح نتیجه‌ای در افغانستان نداشته است.

تحلیلگران امریکایی بر این باورند که پاکستان سال‌ها است امریکا را فریب می‌دهد به طوری که گاهی اوقات مدعی می‌شود که رهبران طالبان و برخی گروههای مخالف در پاکستان زندگی نمی‌کنند، در حالی که بسیار واضح است در آنجا حضور دارند.

اما اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که امریکا ممکن است تغییری در رویکرد خود داشته باشد.

این بیانیه محکم و صریح از دو مقام ارشد دولت ترامپ در حالی صورت گرفت که چند روز گذشته کابل شاهد یکی از بدترین حملات تروریستی خود بود.

مقامات افغان معتقدند این حمله که حدود 160 کشته و بیش از 500 زخمی بر جا گذاشت، توسط «شبکه حقانی» و با همکاری نزدیک سازمان اطلاعات ارتش پاکستان صورت گرفته است.

ماتیس در سیدنی گفته بود که امریکا در برابر دشمنی که می‌داند توانایی پیروزی پای صندوق‌های رای را ندارد، می‌ایستد.

در حالی که ماتیس و تیلرسن در استرالیا حضور داشتند، نمایندگان آنان «لیزا کورتیس» و «لورا میلر» نیز پس از دیدار با اشرف غنی در حال بازگشت از کابل بودند.

«محمد تقی» یک تحلیلگر امریکایی-پاکستانی که بر مسائل افغانستان اشراف دارد، از بیانیه ماتیس به عنوان تغییری بزرگ در سیاست آمریکا در 16 سال اخیر یاد کرد.

وی در نشستی در اندیشکده «هودسن» گفت: بن بست تنها در میدان نبرد وجود ندارد، بلکه در عرصه سیاست نیز وجود دارد؛ پاکستان امریکا را در این بن بست نگه داشته است.

تقی تصریح کرد: زمان آن رسیده تا حقیقت را در نظر گرفته و سیاست دوگانه پاکستان را دیگر تحمل نکنیم.

وی در ادامه با اشاره به طالبان، شبکه حقانی، القاعده و داعش گفت هیچکدام از این گروه‌ها مایل به توافق سیاسی نیستند.

محمد تقی در ادامه گفت امریکا باید بداند که محاسبات راهبردی پاکستان، افغانستان را به عنوان کشوری وابسته می‌بیند.

وی در انتها گفت که سیاست جدید آمریکا در افغانستان باید به گونه‌ای باشد که جان مردم افغانستان اهمیت یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала