امضای تفاهمنامه ساخت راه‌آهن و بند برق بین افغانستان و چین

© AP Photoامضای تفاهمنامه ساخت راه‌آهن و بند برق بین افغانستان و چین
امضای تفاهمنامه ساخت راه‌آهن و بند برق بین افغانستان و چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان و چین در حاشیه‌یی نشست "شانگهای" در قزاقستان، در کنار گتفگوهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی، تفاهم‌نام ساخت راه‌ آهن شیرخان بندر – هرات و ساخت بند برق آبی کابل- کنر را امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه 1 افغانستان به استناد به خبرنامه ارگ، محمد اشرف غنی در حاشیه‌ی نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان، با شی‌جین پینگ، رییس جمهوری چین در مورد ادامه و افزایش مشورت‌های سیاسی، همکاری‌های امنیتی و اقتصادی و تامین صلح و ثبات در افغانستان گفتگو کرده است.
در این دیدار که پیش از چاشت امروز پنجشنه صورت گرفت، رییس جمهور چین، با حمایت و افزایش نقش افغانستان در گفتگوهای سازمان همکاری‌های شانگهای، افزود که درمورد تقاضای عضویت دایمی افغانستان در این سازمان نظر مثبت دارد.
رییس جمهور چین در این دیدار با اشاره به طرح "یک کمربند یک راه" گفت که چین علاقمند است، تا روابط تجارتی و اقتصادی میان دو کشور با ساخت خط آهن، بندها و تطبیق پروژه‌های برق، سرک‌ها، شهرک‌ها و صادرات مواد خاص افغانستان به بازارهای چین، بیشتر گسترش یابد.
رییس جمهور غنی، نیز ساخت خطوط آهن را که کشورهای منطقه به ویژه چین را به ایران و دهلیز اقتصادی چین را به آسیای میانه — غرب آسیا از طریق افغانستان وصل می‌کند، برای همگرایی منطقه موثر خوانده افزود که زمان "توافق و اقدامات عملی" پروژه‌های مشخص میان افغانستان و چین رسیده است.
در کنار دیدار رییسان دوکشور، دو تفاهم‌نامه‌ی همکاری در بخش‌های ساخت راه‌ آهن شیرخان بندر — هرات و تطبیق پروژه‌ی برق روی حوزه‌ی آب کابل- کنر از سوی جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان در چین و پنگ شیاوجون، معاون کمپنی پل و شرکت چین، امضا گردید.
براساس این تفاهم‌نامه‌ها، کار مطالعات امکان سنجی و تهیه طرح تطبیق خط آهن شیرخان بندر- هرات در یک سال توسط یک کمپنی چینایی معتبر و با هزینه همان کمپنی باید تکمیل شود. این کمپنی همچنان مسوولیت امکان سنجی و طرح تطبیق پروژه‌ی برق روی حوزه‌ی آب کابل — کنررا نیز در شش ماه تکمیل کند.
شی‌جین پینگ رییس‌جمهوری چین، برگزاری نشست "پروسه‌ی کابل" را کامیاب خوانده و افزود که نماینده چین دراین نشست، سهم فعال داشته و کشورش از این روند حمایت می‌کند.
رییس جمهور غنی در این دیدار از شدت تهدید هراس‌افگنی توسط بیست گروه بیرونی، نیز یاد آور شد و آنرا تهدید جدی برای کشورهای منطقه به شمول چین عنوان کرد و افزود که کشورهای منطقه باید در یک ستراتیژی مشخص و واحد هرچه زودتر مبارزه خود را شدت بخشند.
در این دیدار آقای پینگ از روند صلح به رهبری افغانستان حمایت کرده و تاکید کرد که در این راستا آماده است تا نشست سه جانبه را میان افغانستان، پاکستان و چین راه اندازی نماید.
همچنان شی‌جین پینگ گفت که کشورش آماده است تا افغانستان را در بخش تجهیز نیازمندی‌های امنیتی و دفاعی و برای مبارزه موثر با هراس‌افگنی، همکاری کند.
در این نشست همچنان محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی کشور؛ داکتر محمدهمایون قیومی، مشاور ارشد رییس جمهور در امور زیر بناها؛ شاه‌زمان میوندی، مشاور ارشد رییس جمهور در امور روابط عامه و ارتباطات ستراتیژیک و جانان موسی‌زی سفیر افغانستان در چین نیز حضور داشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала