سفیر چین در تهران: تبادلات نظامی چین و ایران روز به روز افزایش می‌یابد

© REUTERS / Kim Kyung-Hoonسفیر چین در تهران: تبادلات نظامی چین و ایران روز به روز افزایش می‌یابد
سفیر چین در تهران: تبادلات نظامی چین و ایران روز به روز افزایش می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر چین در ایران می‌گوید چین تمایل دارد همکاری علمی دو جانبه در همه زمینه‌ها را به سطوح بالاتری برساند زیرا باور دارم همکاری دو کشور چشم انداز روشنی خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سفیر چین در ایران امروز سه شنبه در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

سفیر چین با اشاره به طرح جاده ابریشم که در سال 2013 رقم خورد گفت: طی سه سال گذشته فعالیت‌هایی در این خصوص داشتیم که نتایج بسیار خوبی داشته و جامعه بین‌المللی آن را مثبت ارزیابی کرده است.

«پانگ سن» هدف این طرح را اتحاد کشورهای این مسیر دانست و گفت: طرح ساخت و ساز کانال‌های مشترک و سایر طرح‌ها را دنبال می‌کنیم و با 40 کشور در این خصوص مذاکره داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه همکاری چین با بیش از 20 کشور در مسیر جاده منجر به کسب درآمد مالیاتی و ایجاد 180 هزار شغل برای این کشورها شده و بانک سرمایه‌گذاری چین بیش از یک میلیارد دلار وام داده و صندوق جاده ابریشم نیز بیش از چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است، اظهار داشت: ابتکار «یک کمربند و یک جاده» نه تنها در حوزه‌های اقتصادی بلکه شامل سایر حوزه‌ها می‌باشد که حوزه‌های بهداشتی و آموزشی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.

پانگ سن ادامه داد: نشست سران و اعضای کشورهای طرح یک کمربند و یک جاده با حضور 29 رئیس کشور و 1500 نماینده از 130 کشور و 70 سازمان در آن حضور داشتند. از ایران نیز دکتر طیب‌نیا در آن نشست حضور یافت.

سفیر چین درباره طرح‌های مشترک ایران و چین نیز گفت؛ بسط و توسعه روابط چین و ایران مسیر خوبی دارد و پس از سفر رئیس جمهور چین، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر نیز به ایران سفر کردند و در خصوص توافقات صورت گرفته بین رؤسای جمهوری دو کشور تبادل نظر و همکاری کردند.

پانگ سن با اشاره به تبریک رئیس جمهور چین به همتای ایرانی خود که نشانگر عزم چین برای گسترش روابط است گفت: ایران کشور متمدن و در مسیر جاده ابریشم کهن بوده و یکی از شرکای مهم چین در این مسیر است. چین طی 8 سال گذشته بزرگترین شریک ایران بوده و در سال گذشته روابط دو کشور به 31 میلیارد دلار رسید. تجارت دو طرف تقریبا متعادل است و صادرات چین 16 میلیارد و واردات از ایران 14 میلیارد دلار می‌باشد. واردات نفت چین از ایران 31 میلیون تن بوده که 17 درصد رشد داشته و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران نیز 45 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با تشریک مساعی دو کشور میادین نفتی آزادگان و یادآوران به بهره‌برداری رسید و شرکت خودرو‌سازی «چری» نیز در ایران بیش از 10 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده و 200 میلیون دلار درآمد برای ایران داشته است.

سفیر چین همکاری دو کشور را برد- برد خواند و گفت: تبادلات نظامی چین و ایران روز به روز افزایش می‌یابد. همچنین تعدادی از اسناد همکاری در حوزه‌های علمی و آموزش و پرورش به امضای طرفین رسید.

وی در خصوص بازطراحی راکتور اراک توسط چین گفت: بازسازی راکتور ارااک یکی از مهمترین موضوعات برجام می‌باشد و چین همواره همکاری نزدیکی به عنوان رئیس یکی از آن دو کار گروه داشته است.دو ماه پیش شرکت‌های ایرانی و چینی در وین قراردادی در این خصوص امضا کردند. چین تمایل دارد کماکان بر اساس برجام همکاری‌های هسته‌ای را ادامه دهد.

سفیر چین در خصوص ناآرامیهای اطراف چین برای ایجاد مانع در راه تحقق اهداف اقتصادی چین گفت: چین همواره روابط تجاری دو جانبه سالم و برد-برد را با آمریکا دنبال می‌کند. چندی پیش رئیس جمهور چین با ترامپ دیدار کرده و در خصوص روابط دو جانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای مذاکره و تبادل نظر کردند و توافقاتی حاصل شد. طرفین با احترام دو طرفه مسایل را حل و فصل کرده و به پیش می‌برند. آمریکا به نشست ابتکار یک کمربند و یک جاده هیئتی را اعزام کرد. چین و آمریکا به عنوان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه منافع مشترکی دارند و امیدواریم روابط جدی بین دو کشور بسط و توسعه یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала