کمک روسیه به فیلیپین در مبارزه با داعش

© Sputnik / Michael Klimentyevکمک روسیه به فیلیپین در مبارزه با داعش
کمک روسیه به فیلیپین در مبارزه با داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نظامی-دیپلماتیک در روسیه از امکان ارسال فوری تسلیحات و حتی مشاورین نظامی روس برای کمک به دولت فیلیپین در مبارزه با داعش خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع نظامی-دیپلماتیک در روسیه به روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو گفته اند که مقامات مسکو حاضرند تمامی اقدامات ضروری برای کمک به دولت فیلیپین را به منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش بکار بسته و تجهیزات نظامی لازم و مشاورین نظامی خود را به این کشور بفرستد.

تقویت مواضع تروریستهای داعشی و گروه‌های اسلام گرای افراطی مرتبط با آن در فیلیپین، خطر تبدیل شدن منطقه جنوب شرق آسیا به کانون جدیدی برای اقدامات تروریستی را به دنبال دارد. اشغال و برافراشته شدن ناگهانی پرچم داعش در شهر «ماراوی» در جنوب فیلیپین و درگیریهای شدید نیروهای دولتی با تروریستها و وخامت اوضاع در این شهر، اخیرا در مرکز توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

در تاریخ 22 ماه مه در سراسر منطقه وضعیت فوق العاده اعلام شد و "رودریگو دوترته" رئیس جمهوری این کشور که به روسیه سفر کرده بود، دیدار خود را نیمه تمام گذاشته و به کشورش بازگشت. وی در دیدار کوتاه خود با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه گفت که کشورش در شرایطی که در معرض حمله گروه تروریستی داعش قرار گرفته، به کمک نظامی مسکو نیاز دارد.

خطر گسترش نفوذ داعش در سراسر منطقه جنوب شرق آسیا، نه تنها کشورهای خود این منطقه، بلکه کشورهای دیگر را بر آن داشته تا اقدامات خود در مبارزه با تروریسم بین المللی را هماهنگ تر کنند.

اوضاع در شبه جزایر فیلیپین ممکن است به همکاریهای نظامی نزدیک مانیل و مسکو منجر شود.

مقامات آگاه در محافل نظامی-دیپلماتیک روسیه در گفتگو با این روزنامه یادآور شدند که اگر مقامات مانیل از مسکو درخواست کنند، روسیه حاضر است همه اقدامات لازم را برای کمک به دولت فیلیپین انجام داده و به این کشور تسلیحات نظامی بفرستد و حتی مشاورین نظامی خود را به آنجا اعزام کند.

به عقیده "واسیلی کاشین" کارشناس مرکز تحقیقات بین المللی موسسه روابط بین الملل مدرسه عالی اقتصاد مسکو، روسیه به همکاریهای نظامی-فنی با فیلیپین علاقه مند است و ممکن است بطور فوری تسلیحاتی مانند اسلحه، زره پوش و بالگرد که بصورت ذخیره در اختیار دارد را برای کمک به نیروهای دولتی این کشور بفرستد.

این کارشناس افزود: «روسیه در دهه 90 تلاش کرد تا به بازار فیلیپین وارد شود، ولی موفق نشد. ولی اکنون اگر ارسال کم تسلیحات نظامی هم آغاز شود، نشانه خوبی است و روسیه می تواند به این کشور دارای 100 میلیون نفر جمعیت، بازگردد.»  

"باری دسکر" سفیر سابق سنگاپور در اندونزی به این روزنامه گفته است که در حال حاضر برخی جهادگران افراطی از سوریه و عراق به فیلیپین عزیمت کرده اند و اگر جلوی فعالیت آنها گرفته نشود، این خطر وجود دارد که آنها به همه کشورهای جنوب شرق آسیا نفوذ کنند.

به نوشته «ایزوستیا»، ارسال تسلیحات نظامی روسیه به فیلیپین، برخلاف اقدامات آمریکایی و اروپایی، می تواند بسیار فوری و ضربتی انجام شود. در سال 2014 ، زمانی که داعش به عراق حمله کرده بود، مسکو سریعا محموله مهماتی را برای دولت عراق فرستاد که بغداد با کمک آنها توانست به خوبی در برابر حملات داعشی ها مقاومت کند و همین مسئله باعث ادامه همکاریهای نظامی-فنی مسکو و بغداد گردید که تا به امروز هم ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала