داستان کلاه احمد شاه مسعود

© Sputnik / Zuhal Sarhadاحمد شاه مسعود
احمد شاه مسعود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کلاهی که در اغلب تصاویر احمدشاه مسعود بر سر وی دیده می‌شود و شهرت جهانی یافت، سرگذشت جالبی دارد.

پکول نوعی کلاه پشمی است که بیشتر در افغانستان و مناطقی از پاکستان از آن استفاده می‌شود. این کلاه در زمان جهاد افغانستان  توسط مجاهدین استفاده می‌شد و از آن زمان به شهرت رسید.
شهید احمدشاه مسعود فرمانده جهادی افغانستان در مبارزات علیه نیروهای ارتش سرخ و طالبان از جمله کسانی بود که از این کلاه استفاده می‌کرد و اغلب تصاویر وی با کلاه پکول است.
با این که پکول بیشتر در مناطق چترال پاکستان و ولایت شرقی نورستان افغانستان مرسوم است، اما شهید مسعود همواره از این کلاه استفاده می‌کرد.
«حشمت رادفر» عضو تیم رسانه‌‌ای کمیسیون انتخابات افغانستان حکایت مردی از ولایت نورستان را در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که در آن شرحی درباره کلاه مشهور احمدشاه مسعود داده می‌شود.
بر اساس این حکایت، شهید احمدشاه مسعود (احتمالا در سال ۱۳۵۷) با چند تن از همراهانش از راه ولایت نورستان عازم دره پنجشیر بوده است و در مسیر راه به ملاقات مولوی «عبدالرزاق گزین» نخستین فرمانده مجاهدین در نورستان غربی می‌رود. این مرد موقر و سالمند نورستانی، در آن زمان صدها تن از جوانان نورستان را برای جهاد بسیج کرده بود.
مولوی گزین با دیدن شجاعت، جسارت و کاریزمای منحصر به فرد مسعود با او پیمان وحدت می‌بندد و کلاه پکول خود را (که در آن زمان در بخش‌هایی از چترال پاکستان و نورستان افغانستان رایج بود) به او هدیه می‌دهد.
مولوی گزین فوائد این کلاه را به مسعود شرح می‌دهد و مسعود با پذیرش این هدیه، عهد می‌کند که تا پای جان این کلاه را بر سر خواهد داشت.
اغلب تصاویر به جا مانده از مسعود در زمان جهاد و پس از آن با همین کلاه است و به نظر می‌رسد مسعود به عهده خود وفا کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала