تشکیل ارتش 34 هزار نفری برای مبارزه با تروریسم در ریاض

© AFP 2023 / Mandel Nganاعلام تشکیل ارتش 34 هزار نفری برای مبارزه با تروریسم در ریاض
اعلام تشکیل ارتش 34 هزار نفری برای مبارزه با تروریسم در ریاض - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نشست ریاض که یک‌شنبه 21 می 2017 به کار خود پایان داد، توافق شد که همکاری مستحکمی میان رهبران کشورهای عربی و اسلامی و ایالات متحده آمریکا برای رویارویی با افراط‌گرایی و تروریسم و همچنین برقراری صلح، ثبات، امنیت و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی برقرار شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العربیه، در پایان نشست آمریکایی اسلامی عربی که با حضور ملک سلمان بن عبدالعزیز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران و نمایندگان 55 کشور دیگر برگزار شد، خبر تشکیل یک نیروی نظامی متشکل از 34 هزار نفر، برای مبارزه با تروریسم اعلام شد. این نیروی نظامی با نام "ائتلاف استراتژیک خاورمیانه" از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.
حاضران در نشست ریاض همچنین از تشکیل مرکز جهانی مبارزه با افراط‌گرایی در ریاض استقبال کرده و اهداف و برنامه‌های این مرکز برای رویارویی فکری، رسانه‌ای و دیجیتال با افراط‌گرایی و تقویت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها را ستودند.
متن بیانیه پایانی نشست آمریکایی اسلامی عربی به شرح ذیل است:
به دعوت خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه پادشاهی عربی سعودی، رهبران و نمایندگان 55 کشور عربی و اسلامی در نشستی با حضور ایالات متحده آمریکا، در ریاض شرکت کردند. رهبران حاضر در نشست ریاض کمال تشکر و تقدیر را از اقدام خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه پادشاهی عربی سعودی برای دعوت به حضور در این نشست تاریخی را اعلام می‌کنند. رهبران حاضر در نشست ریاض همچنین سفر تاریخی جناب رئیس‌جمهوری آمریکا به پادشاهی عربی سعودی و حضور در این نشست و تلاش‌های ایشان برای مشارکت در آنچه خیر و صلاح منطقه و ملت‌های منطقه در آن است، را ارج می‌نهند.
رهبران حاضر در نشست ریاض رضایت خود را از گفتگوهای بی‌پرده و مثمرثمر این نشست و همچنین نتایج حاصله از هماهنگی نظرات، چشم‌اندازها و گام‌های رو به جلو در موضوعات بین‌المللی و اقلیمی حال حاضر اعلام کرده و تاکید می‌کنند این نشست یک رویداد تاریخی در روابط جهان اسلام و جهان عرب با ایالات متحده آمریکا است و آینده روشن‌تری در روابط میان آنها را نوید می‌دهد.
اولا: همکاری مستحکم رهبران کشورهای عربی و اسلامی و ایالات متحده آمریکا در رویارویی با افراط‌گرایی و تروریسم
این نشست از برقراری همکاری‌های مستحکم بین رهبران کشورهای عربی اسلامی و ایالات متحده آمریکا در رویارویی با افراط‌گرایی و تروریسم و همچنین ایجاد صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی خبر می‌دهد. رهبران حاضر در نشست ریاض توافق کردند اقدامات و تدابیر لازم برای گسترش روابط و همکاری‌های مشترک را انجام داده و متعهد می‌شوند هماهنگی‌های مستمر میان کشورهای عربی اسلامی و ایالات متحده آمریکا درباره موضوعات مورد توجه مشترک را با هدف تقویت‌همکاری‌ها و تبادل تجربیات در زمینه‌های توسعه‌ را انجام دهند. ایالات متحده آمریکا نیز از خواست کشورهای عربی اسلامی برای تقویت روند همکاری مشترک، چشم‌اندازها و مواضع درباره موضوعات مختلف، به ویژه موضوع مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم استقبال می‌کند.
رهبران حاضر در نشست ریاض بر التزام و پای‌بندی راسخ خود در مبارزره با همه اشکال تروریسم و مقابله با ریشه‌های فکری آن و همچنین تلاش برای خشکاندن ریشه منابع تامین مالی و اتخاذ همه تدابیر لازم برای منع و مبارزه با جرائم تروریستی با همکاری دیگر کشورها تاکید کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض از تاسیس ائتلاف استراتژیک خاورمیانه در شهر ریاض استقبال کرده و کشورهای مختلف برای تحقق صلح و امنیت در منطقه و جهان به آن خواهند پیوست. روند تاسیس و اعلام پیوستن کشورهای مشارکت‌کننده در این ائتلاف در سال 2018 اعلام خواهد شد.
رهبران حاضر در نشست ریاض از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با اندیشه‌های افراط‎گرایی در ریاض استقبال کرده و اهداف و برنامه‌های این مرکز برای رویارویی فکری، رسانه‌ای و دیجیتال با افراط‌گرایی و تقویت ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها را ستودند.
رهبران حاضر در نشست ریاض به تلاش‌های کشورهای عربی و اسلامی در مقابله و رویارویی با حملات تروریستی و تبادل معلومات حیاتی درباره پیکارجویان خارجی و اقدامات سازمان‌های تروریستی و بر تلاش‌هایی که برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم انجام می‌دهند، اشاره کرده و بر اهمیت اقدامات انجام شده در این زمینه تاکید کردند. همزمان با این اقدامات، تلاش‌های برای پیشرفت در یافتن راه‌حل سیاسی درگیری‌ها درجریان است و کشورهای منطقه از همکاری با حکومت قانونی یمن و ائتلاف عربی که با سازمان‌های تروریستی در یمن، مبارزه می‌کنند، اعلام رضایت و خشنودی کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض از آمادگی مشارکت کشورهای اسلامی در ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم و تشکیل یک نیروی نظامی 34 هزار نفری برای حمایت از عملیات مبارزه با تروریسم در عراق و در صورت لزوم سوریه اعلام کردند. آنها همچنین از دستاوردهای حاصله در مبارزه با داعش به ویژه در سوریه و عراق ابراز خرسندی کرده و مشارکت کشورهای عربی و اسلامی و حمایت آنها از ائتلاف ضد داعش را ستودند.
رهبران حاضر در نشست ریاض از اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه تروریسم، در کشورهایشان خبر دادند. این کشورها سازمان‌های کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی برای انجام تعهدات و مسئولیت‌هایشان در این‌باره تشکیل خواهند داد.
رهبران حاضر در نشست ریاض از امضاء سند همکاری در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و تشکیل سازمانی برای رصد منابع مالی تروریسم در ریاض، پایتخت پادشاهی سعودی استقبال کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض بر اهمیت برنامه‌ریزی روشن برای مشخص کردن آینده نسل جوان و باروری توان‌های آنها و تقویت روحیه شهروندی و تامین فرصت‌های شغلی برای نسل جوان و همچنین کاهش موانعی که در مسیر مشارکت فعال آنها در توسعه کشور و تامین ثبات و امنیت کشورهایشان تاکید کردند. نسل جوان باید مورد حمایت قرار گرفته و ارزش‌های اصیل در روح و روان‌ آنها نهادینه شده و این نسل باید از خطر افراط‌گرایی و تروریسم محافظت شود.
ثانیا: تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورها، ادیان و فرهنگ‌ها
رهبران حاضر در نشست ریاض هر گونه تلاش برای ربط دادن تروریسم به هر کدام از ادیان، فرهنگ‌ها و نژادها را محکوم کرده و تاکید کردند دولت‌هایشان برای حمایت و نشر فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری سازنده میان کشورها، ادیان و فرهنگ‌ها و نهادینه کردن این مفاهیم و حمایت و تقویت آنها در میان شهروندان عزم جدی دارند.
رهبران حاضر در نشست ریاض بر اهمیت توسعه مجال گفتگوهای فرهنگی هدفمند و جدی که به دیگران رافت دین اسلامی، میانه‌روی و مخالفت با هر شکل از خشونت و افراط‌گرایی و همچنین قدرت دین اسلام برای همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران و بنا نهادن همکاری‌های متمدن بر پایه صلح و دوستی و محبت احترام تاکید کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض دعوت به بازبینی گفتمان‌های فکری و تصحیح آنها به شکلی که با شیوه اسلام میانه‌رو و معتدل که به گذشت، مهربانی، رافت و صلح دعوت می‌کنند، کرده و تاکید کردند باید با برداشت‌های نادرست از اسلام مقابله کرده و آنها را توضیح داد. همچینی باید برای نشر مفاهیم مسالمت‌آمیز و خالی از هر گونه شبهه اسلام کوشید.
رهبران حاضر در نشست ریاض بر خواست و رغبت خود برای همکاری‌های مشترک در زمینه برنامه‌های توسعه پایدار با هدف بهبود کیفیت زندگی ملت‌ها و تامین فضایی امن، باثبات و پیشرفته برای حمایت نسل جوان از اندیشه‌های گمراه و افراطی تاکید کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض اقدامات پادشاهی سعودی برای تاسیس مرکز گفتگوی ادیان را ستوده و بر اهمیت استمرار این شیوه و تقویت و همکاری با اهداف آن و گستراندن آن در سطح جهان تاکید کردند.
ثالثا: مقابله با اقدامات مذهبی، فرقه‌ای و دخالت در امور دیگر کشورها
شرکت‌کنندگان در نشست آمریکایی اسلامی عربی ریاض بر اهمیت همکاری بین کشورها و روابط بر اساس ارزش‌های حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و احترام استقلال، حاکمیت ملی و وحدت اراضی این کشورها تاکید کردند.
رهبران بر لزوم محکوم کردن حاضر اقدامات فرقه‌گرایانه و مذهبی به دلیل آثار و نتایج خطرناک آنها بر امنیت منطقه و جهان تاکید کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض اقدامات رژیم ایران در بی‌ثبات کردن و ناامن کردن منطقه و جهان را کاملا محکوم کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض مواضع خصمانه رژیم ایران و استمرار دخالت ایران در امور داخلی دیکر کشورها که نقض صریح قوانین بین‌المللی و اصول حسن همجواری است را محکوم کرده و بر ضرورت مقابله با این اقدامات تاکید کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض ملزم شدند که اقداماتشان برای محافظت از امنیت منطقه و جهان در مقابل اقدامات تخریبی و ویرانگر ایران را به شکل جدی و از طریق هماهنگی‌های مشترک افزایش دهند.
رهبران حاضر در نشست ریاض درباره خطر ناشی از برنامه موشک‌های بالستیک ایران هشدار داده و نقض مکرر توافق وین درباره روابط دیپلماتیک از سوی ایران را محکوم کردند.
رابعا: مقابله با دزدان دریایی و مراقب از دریانوردی
رهبران حاضر در نشست ریاض بر ضرورت عمل مشترک برای حمایت از آب‌های منطقه‌ای و مقابله با دزدان دریایی با هدف حفاظت از امنیت و ثبات منطقه و جلوگیری از تعطیل شدن بنادر و آبراهه‌های مورد استفاده کشتی که می‌تواند اثرات منفی بر روند تجارت و توسعه اقتصادی کشورها داشته باشد، تاکید کردند. آنها درباره همکاری مشترک برای توسعه و تقویت توان و امکانات لازم برای مقابله با فعالیت‌های دزدان دریایی و مقابله با جرایم سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر از طریق مرزهای آبی، خاکی و دریایی توافق کردند.
خامسا: سازوکارهای پیگیری
شرکت‌کنندگان در نشست آمریکایی اسلامی عربی ریاض بر اهمیت پیگیری زمینه‌های همکاری‌های مشترک میان جهان اسلام و جهان عرب و ایالات متحده آمریکا تاکید کرده و خواستار این شدند که این تلاش‌ها به صورت مستمر ادامه پیدا کند.
رهبران حاضر در نشست ریاض بر ضرورت هماهنگی مواضع، چشم‌اندازها بین جهان اسلام و جهان عرب و ایالات متحده آمریکا در بالاترین سطح ممکن، تا رسیدن به اهداف مورد نظر که در این همکاری استراتژیک تعریف شده‌اند، تاکید کردند.
رهبران حاضر در نشست ریاض نهادهای ذیربط در دولت‌هایشان را مکلف می‌کنند که تلاش‌ها در این زمینه برای پیگیری توافقات ریاض را پیگیری کرده و کمیته‌های وزارتی و کارگروه‌های فرعی و هر آنچه برای تحقق این اهداف لازم است، از جلسات مشورتی و هماهنگی‌های مستقیم گرفته تا گزارش‌های دوره‌ای از روند پیشرفت کار را انجام دهند.
رهبران حاضر در نشست ریاض بر ضرورت تقویت همکاری‌های علمی و تبادل دانش و همکاری‌های تحقیقاتی و تقویت توان در همه زمینه‌ها و هماهنگی برای به انجام این همکاری در بهترین ممکن، تاکید کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала