تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل

© Photo / M.Naderiتجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این روزهای ماه می بدون شک جشن پیروزی بر فاشیزم مهمترین جشن به شمار می آید.

 

تمام ساکنان جهان رسم و گذشت در میدان سرخ شهر مسکو را نظاره گر می باشند، در خیابان ها و میدان های تقریبا 100 کشور اتحاد با ماموریت جهانی کندک جاویدان می باشد. ملیونها نفر برای مبارزه علیه پلیدی ها در مقابل صلح و عدالت مظاهره کردند. پدرکلان های ما تا برلین نرسیدند. آنها کارگران قهرمان بودند. آنها اولین روزهای آغاز جنگ بدون هیچ بهانه ای، همانند اینکه به سر کار می روند، به جبهات جنگ رفتند. و با شایستگی شاهکاری شان را در ترکیب کندک های جنگی اورال شاهکاری شان را انجام دادند و شکافها به طرف مسکو را بستند. شکافها را به صورت اطمینانی بستند، طوری که حتی یک تانک فاشیستها قادر به پیشرفت یک متر را نبودند. وحشتناک بود، اما برای سرباز — کارگر روس "مرگ قهرمانانه" یک عادت بود. امروز ایلیا الکساندرویچ نیکراسوف و یاکوف اندرویچ بولداکوف با من بار دیگر در ترکیب کندک جاویدان در کابل هستند. اما نوه های هم نام در اورال در حال کلان شدن هستند، که مطمئنا به صورت شایسته برای روسیه خدمت خواهند کرد. در افغانستان، جایی که جنگ بیشتر از چهل سال متوقف نمی شود، نیاز مبرم به صلح واقعی دارد. هفتم ماه می صدها افغان تاثیر گذار و مشهور، دیپلوماتهای کشورهای آسیای مرکزی، کشورهای اروپایی، کانادا و ایالات متحده برای ارج گذاری و احترام به خاطر پیروزی شایسته بر فاشیزم به سفارت روسیه در کابل آمدند، که برای کشورهای دیگر غیر ممکن است. اشتراک کنندگان با دقت به سخنان الکساندر ویکنتیویچ مانتیتسکی گوش دادند و ابراز همبستگی کامل پیشنهاد متحدانه مبارزه با یکی از مهمترین تهدیدات امروزی یعنی تروریزم را ارائه کردند. در همان روز یک رویداد مهم و برجسته در مرکز علم و فرهنگ روسیه در کابل صورت گرفت. از ابتدای صبح این مرکز محصلین زبان روسی، استادان و روسای موسسات تحصیلات عالی و مقامات دولتی اشتراک نموده بودند. همچنین هیئت رهبری پوهنتون جلال آباد، شرقی ترین و گرمترین ولایت افغانستان یعنی ننگرهار برای حضور در این مراسم به مرکز آمده بودند. بدین منظور متقاعدین جنگی از 357 قطعه پاراشوت بازان فرقه 103 قوای هوایی برای اشتراک خاص در این مراسم از مسکو به کابل آمده بودند. اشتراک کنندگان با ورودشان به مراسم سوال شان این بود که آیا "روبان سنت جورج" توزیع می گردد. آنها با به دست آوردن روبان، افتخارانه آن را به سینه های خود می چسپاندند و سوال می کردند که معنا و مفهوم این روبان چیست، جوانان با میل پاسخ می دادند، که هرچند افغانستان ثروتمندترین و تحصیل کرده ترین کشور نیست، اما ما می خواهیم با هم و با تمام جهان باشیم. متحدانه با تروریزم، جهل و اعتیاد مبارزه کنیم. برای ما "روبان سنت جورج" نمادی از پیروزی خیر بر شر است. در این برنامه فیلمی در سالون نمایش فیلم خانه علم و فرهنگ به نمایش گذاشته شد.

 

© Photo / M.Naderi تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل - اسپوتنیک افغانستان
1/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
© Photo / M.Naderi تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل - اسپوتنیک افغانستان
2/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
© Photo / M.Naderi تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل - اسپوتنیک افغانستان
3/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
© Photo / M.Naderiتجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل - اسپوتنیک افغانستان
4/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
1/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
2/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
3/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل
4/4
تجلیل از روز پیروزی بر فاشیزم در کابل

 

تمام اشتراک کنندگان این برنامه در مراسم افتتاحیه بنای یادبود " قربانیان جنگ" حضور داشتند و متن این بنا که به دری و روسی "قوای شوروی و افغان که جان خود را برای صلح و رفاه افغانستان از دست دادند" نوشته شده است، با چه اشتیاقی می خواندند. این بنای تاریخی به ابتکار و هزینه 357 متقاعد جنگی طرح و نصب گردیده است. حالا متقاعدین جنگی افغان و کشورهای مستقل مشترک المنافع می توانند به خانه علم فرهنگ روسیه در کابل تشریف آورده و از این بنای تاریخی دیدن و خاطره و یادبود دوستان قدیمی شان را که زنده نمایند.
افغانها مردم بسیار مهمانواز، صادق و مهربانی هستند از دروغ و فریب متنفر و همیشه خواهان همدردی هستند و به این که آیا این اقدام شان به فایده و یا ضرر شان است، فکر نمی کنند و از این نگاه بسیار به رسم و رواج ما شباهت دارند. دلیل دوستی بین " شوروی" و افغان ها نسبت به غربی ها نزدیک بودن فرهنگ ها است و دلایل ایجاد فاصله بین افغانها و امریکایی ها ایجاد دیوار های بتنی که در معنای تحت الفظی آن " حصار" چه در اقدام شان و چه در گفتارش کشیدند، می باشد. یکی از ویژه گی ها ولایات اصلی افغانستان — دیوار های بتنی بی پایان محافظی در مقابل ساختمان ها که رفت و آمد را بسیار دشوار ساخته است، می باشد.
گفتگو با افغانها بسیار دلچسب است، آنها خیلی با دقت گوش می کنند و کلمه به کلمه را به ارامی تکرار می کنند. جوانان افغانستان در زمان پخش فیلم در سالون خانه علم و فرهنگ روسیه با دقت خاص به دلایل شروع جنگ جهانی دوم، وسعت، قربانیان و ویرانی آن تماشا می کردند. موضع امریکا و بریتانیا در قبال اوضاع در افغانستان در آستانه جنگ و نقش خرابکارانه آلمان، ایتالیا و جاپان در کشورهای شان. 
پس از پیروزی در جنگ جهانی دوم، اتحاد شوروی به تمام جهان ایده های خوب، عدالت، برابری را الهام داد. کدام ایده ها را به جامعه جهانی پس از اعزام قوای به افغانستان الهام بخشید؟ یا اینکه امروز نیمی از جهان به افغانستان کمک می کند، چرا روسیه دوست دیرینه اش را فراموش کرده است و نمی خواهد در بازسازی جاده سالنگ سهم بگیرد؟ روسیه وعده کمک داده است، اما یک روبل هم برای بازسازی دانشگاه پلیتخنیک کابل که اتحاد شوروی به سطح عالی این دانشگاه را در سال 1963 ساخته است، کمک نکرده است. در نتیجه دیپارتمنت زبان روسی در آنجا بسته می شود و تمام استادان ضرورت به جستجوی کار در جاهای دیگر را دارند. و این پرسشها دشوار است، اما نیاز به پاسخهای قانوع کننده است. این امر به ویژه در شرایط کمپاینهای ضد روسی در افغانستان مهم است. ما را به کمک تجهیزاتی از قبیل تانک و سلاحهای سنگین دیگر از طریق دریای پنج به طالبان متهم می کنند، چه کسی به این سوگند می خورد که 18 مشاور روسیه در صف جنجگویان افراطگرا در فراه دیده است؟ نمایندگان ولسی جرگه به صورت جدی بر روی امکان پیوستن نیروهای خاص روسی با طالبان را در کابل و سرنگونی حکومت فعلی بحث می کنند. البته که هیچ مدرکی وجود ندارد. اما باید توجه داشت که سیاستمداران نادرست و فاسد هستند، هرچند در اصول این یک چیز مشابهی است که در این صورت در مقابله با خود بازی می کنند، که بیشتر افغانها به آنها اطمینان ندارند. شهروندان افغانستان را می توان از هم مقایسه کرد، نسل قدیمی تر کمکهای فداکارانه اتحاد شوروی را به یاد دارند و آنها را به فرزندان خویش بازگو می کنند. هیچ گاه اعتراف مجاهدین پیشین را نمی توان شنید که با کمک مالی عربستان سعودی، امریکا و یا پاکستان کشور خود را نابود کردند، همکاران خود را به قتل رساندند، موترهای باربری و تراکتور را که همسایه شمالی ارسال نموده بود، آتش زدند. امکان دارد یک اشتباه فاحشی را در زمان حضور قوای محدود شوروی در افغانستان مرتکب شده باشیم، که قشر بزرگی از جامعه به اندازه کافی به اهداف و وظایف مان برای ورود به افغانستان، قانع نشده اند. در نتیجه ما افغانستان را ترک کردیم، اما سوالات باقی ماند. به علاوه، اکنون جوانان طرز فکر دیگری دارند، آنها بسیار آگاهانه تر هستند، به سخنها باور ندارند، خودشان در جستجوی منابع هستند تا حقیقت را دریابند. در همین اواخر به افتخار روز پیروزی مان در مرکز علم و فرهنگ روسیه در کابل مسابقات فوتبالی میان تیم های مرکز علم و فرهنگ و محصلین کورسهای زبان روسی برگزار شد، آنجا آنها نمی خواستند که بحثها قطع شود، جوانان افغان حقیقت را در مورد جنگ می خواستند بدانند. مراکز علم و فرهنگ روسیه در خارج وظایف زیادی دارند، اجرای فعالیتهای توسعوی و معلوماتی — یکی از این وظایف است. مهم این است که جانب روسیه و جانب افغانستان از این مسئله آگاهی دارند. در همین روزهای جشن پیروزی مرکز علم و فرهنگ روسیه در کابل مفتخر به دستیابی تقدیرنامه از جانب فوند حامد کرزی (رئیس جمهور پیشین افغانستان و تقدیرنامه از جانب اتحادیه پاراشوت بازان روسیه که آن را جنرال و.ا. وستروتین قهرمان اتحاد شوروی یک شخص افسانه ای مدیریت می کند، شد. در اینجا می توان گفت: با تمام قوا برای منافع روسیه و افغانستان خدمت می کنیم.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала