مرکز تحقیق اروپایی: فشار حکومت ها سبب صدور تروریست از آسیای میانه می شود

© Photo / فرقه عملیات‌های خاصهشت تروریست در کابل و بغلان بازداشت شدند
هشت تروریست در کابل و بغلان بازداشت شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مرکز مطالعاتی شرق اروپا با ارائه تحقیق خود نوشت: «صدور» افراط گرایان و ترویست ها از منطقه آسیای مرکزی به اروپا، نتیجه فشار و تعقیب حکومت های این منطقه است که در درازت مدت خطر آنها بیشتر می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، روز دوشنبه رسانه های محلی تاجیکستان«یازیف لنگ» تهیه کننده این تحقیق گفت: اگرچه صدور تروریست از آسیای مرکزی به اروپا خطر را برای این کشورها از جمله تاجیکستان کم کرد ولی در درازمدت، مشکل مبارزه با افراط گرایی پیچیده تر می شود.

عملیات گسترده نیروهای امنیتی علیه تروریست‌ها در چندین ولایت کشور - اسپوتنیک افغانستان
عملیات گسترده نیروهای امنیتی علیه تروریست‌ها در چندین ولایت کشور

این تحقیق که به دنبال حملات تروریستی در شهر استکهلم سوئد و متروی سن پترزبورگ تهیه شد، خطر افراط گرایان منطقه برای اروپا و خود آسیای مرکزی را تشریح کرده است. 
یازیف لنگ با بیان اینکه پیروان دین اسلام افراطی نیستند ، گفت: این افراد در اثر تعقیب و فشار حکومتها افراطی می‌شوند. 
وی اظهار داشت: برخی سیاست های سختگیرانه دولت ها در آسیای مرکزی (برای مبارزه با افراط گرایی) نتیجه عکس می‌دهد و به جای آن که افراط گرایی در بین گروههای خاص را کم کند، این پدیده را در بین چنین گروهها یا افراد زیادتر می‌کند. 
یازیف لنگ تصریح کرد: «برخی از این افراد افراطی به همین دلیل منطقه را ترک می‌کنند و به کشورهای دیگر می‌روند. اول اگر به افغانستان و پاکستان می‌رفتند، اما حالا به سوریه و عراق می‌روند و به صف گروههای تروریستی می‌پیوندند و خطر ایجاد می‌کنند». 
وی افزود: بنابراین تهدید تروریسم نه تنها در خود آسیای مرکزی می‌ماند، بلکه به خارج و به خصوص به سوریه و عراق صادر می شود. 
این محقق گفت: در یک سال گذشته چند حمله تروریستی توسط اتباع آسیای مرکزی در ترکیه هم صورت گرفت. این حمله‌ها با حضور این افراد در سوریه و عراق ارتباط دارد. ' 
وی افزود: لازم است هرگونه چاره اندیشی واقدام برای مبارزه با افراط گرایی با جامعه بین المللی هماهنگ شود. اگر چنین اقداماتی بدون هماهنگی با جامعه بین الملل انجام شود نتیجه خوبی نمی دهد و مانع خطر و تهدیدهایی نمی‌شود که حالا ظهور پیدا کرده اند. 
بنا بر گزارشها تاکنون بیشتر از پنج هزار نفر از شهروندان آسیای مرکزی به سوریه و عراق رفته‌اند و بیشتر آنها به صف گروههای تندرو و تروریستی پیوسته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала