نگرانی شهروندان بلخ از حضور افراد ناشناس و بیگانه

© AFP 2023 / Farshad Usyanنگرانی شهروندان بلخ از حضور افراد ناشناس و بیگانه
نگرانی شهروندان بلخ از حضور افراد ناشناس و بیگانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به دنبال نگرانی مردم بلخ از آمدن اشخاص و افراد از جنوب کشور به شهر مزارشریف مقامات محلی می گویند که امنیت بلخ را هیچ کس و گروهی از بین برده نمی تواند و این افکار شان را به گور خواهد بردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری "آوا"، شیرجان درانی، سخنگوی پولیس بلخ به خبرنگار آوا؛ گفت: همه اتباع افغانستان حق دارند که در تمامی نقاط کشور رفت و آمد کنند و حتا اتباع خارجی با ویزای افغانستان حق دارند که در کشور ما سفر کنند اما نباید شهروندان از حضور آنان در شهر نگران باشند.

آقای درانی می گوید مسیر و کمربند های ورودی به شهر مزارشریف متفاوت تر از دیگر ولایات کشور می باشد در آنجا خانم ها و آقایان چک بدنی می شوند و برای شناخت هویت آنان، تذکره یا پاسپورت آنان بررسی می شود.

وی تاکید کرد که مردم بلخ از آمدن این افراد هیچگونه نگرانی نداشته باشند و هر هموطن ما با همان کلتور و عنعنات ولایت شان به بلخ می آیند اگر کسی پلان شوم در ولایت بلخ داشته باشد نیرو های امنیتی و کشفی دقیق متوجه آنها است به زودترین فرصت او را دستگیر خواهد کرد و به دست قانون خواهد سپرد.

در همین حال راضیه محمدی شهروند شهر مزارشریف به خبرنگار آوا؛ گفت: کسانیکه از ولایت مختلف مثل قندهار و دیگر ولایات جنوب غرب کشور به بلخ آمدند فعلاً هم در اطراف روضه مبارک هستند و آنها به زبان دری تسلط ندارند.
به گفته این شهروند مزار شریف وقتی از این افرادی که در محوطه روضه شریف گردهم آمده اند سوال شود چبکاره هستند و کجا میروند؟ میگویند ما برای کار و زیارت به این ولایت آمدیم.

این شهروند مزارشریف حضور افراد ناشناخته را در مزار شریف سوال برانگیز دانست و افزود: در کل اگر مزارشریف را از دید کار بررسی کنیم اکثریت مردم بلخ فعلاً بیکار هستند نیازی نیست که از دیگر شهر ها به این ولایت برای کار بیایند.

خانم محمدی خاطرنشان کرد: آنها برای نیش زدن کوکنار به این ولایت سفر کردند و کوکنار نیز برای مختل ساختن اوضاع امنیتی بلخ تاثیر زیادی دارد این کار آنها نگران کننده میباشد، آمدن اینها به بلخ ضربه ای اقتصادی به کارگران بلخ نیز وارد کرده است که با آمدن شان اشخاص که در بلخ کار های سنگین را انجام میدهند کار برای آنها کم می شود.

او اضافه کرد: دولت در این زمینه باید اقدامات را داشته باشند آنها فقط برای مردم میگویند اینها برای زیارت به این ولایت سفر کرده اند ولی اکثریت مردم بلخ با دیدن آنها وحشت زده می شوند این اولین بار است که چنین افراد که اصلاً به زبان فارسی تسلط ندارد و مردم را وحشت زده ساخته وارد بلخ شده اند.

در همین حال "ریحان سادات" عضو شورای ولایتی ولایت بلخ به آوا گفت: آمدن یک تعداد برادران از سمت جنوب کشور مردم بلخ را نگران ساخته است ولی کدام گپ برای تشویش کردن نیست آنها هم افغان هستند در همین افغانستان زندگی می کنند آنها حق زندگی در تمامی نقاط افغانستان را دارند حق دارند در هر ولایت که خواسته باشند برای کار در آنجا سفر کنند.

سادات تصریح کرد: مشکلات اقتصادی دامنگیر هر فرد این ملت است اینها محتاج هستند برای کار به اینجا سفر کردند ولی شماری از افراد هستند که از فرصت استفاده سوء می کنند.

این عضو شورای ولایتی بلخ خاطرنشان کرد: امنیت بلخ را هیچ کس و هیچ گروهی از بین برده نمی تواند و این افکار شان را به گور خواهد برد مقامات هم تا به حالا در این باره چیزی نگفته است که آنها برای طراحی حملات به بلخ آمده باشد به نظر من چنین چیزی نیست اینها کسانی نیستند که قادر به طرح حملات انتحاری و انفجاری باشند.

 

سادات افزود: کسانیکه در روز اول با اینها آمده بودند یک مقدار شان را اجازه ورود در بلخ را ندادند در میان آنها کسانی بودند که مشکوک به نظر میرسیدند شناسنامه نداشتند ولی کسانی را داخل بلخ اجازه دادند که داری شناسنامه بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала