پدرام: امریکا در صدد ایجاد حکومت تک‌قومی در افغانستان است

© Sputnik / M.Naderi پدرام: امریکا در صدد ایجاد حکومت تک‌قومی در افغانستان است
پدرام: امریکا در صدد ایجاد حکومت تک‌قومی در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالطیف پدرام می‎گوید که امریکا تلاش دارد با نقش دادن به بعضی از احزاب و گروه‎ها، حکومت «سلطه‎گرایانه‎ای» را درافغانستان ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی روز دو‎شنبه درکابل بیان داشت که تحولات اخیر درکشور، نشان دهنده‎ی وارد شدن افغانستان به یک جنگ خونین دیگر است.
وی باور دارد که این جنگ، از سوی امریکا سازمان دهی خواهد شد.
آقای پدرام، آمدن گلبدین‏ حکمتیار را به کابل، نیز از برنامه‎های امریکا می داند زیرا به گفته‎ی او واشنگتن درتلاش ایجاد یک حکومت تک قومی و سلطه گرایانه در افغانستان است.
وی افزود: «امریکا می‎خواهد که یک حکومت سلطه گرایانه درافغانستان ایجاد کند و این حکومت را از طریق همین گروه‎های که به کشور آمده‎اند تأمین خواهد کرد.»
رهبری حزب کنگره ملی، کشته شدن اسدالله کوهزاد، یکی از اعضای بلند پایه‏ این حزب را در بغلان، نیز یک سوی قصد و رویداد سیاسی می‎داند.
لطیف پدرام، دراین باره بیان داشت: «این رویداد پس از آخرین گردهمایی ما در باره‎ی مرز دیورند و ایجاد حکومت فدرال درافغانستان، در بغلان اتفاق افتاد و این رویداد ترور، یک رویداد سیاسی است.»
حزب اسلامی نمی‎خواهد در این باره اظهار نظر کند، اما سفارت ایالات متحده امریکا درکابل، روند صلح افغانستان را یک روند بین الافغانی می‏گوید و می‏افزاید که امریکا در این باره هیچ نقشی ندارد.
هم‏زمان با این، شماری از نماینده‏ گان در مجلس می‎گویند که پیوستن حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به روند صلح افغانستان، نباید دست کم گرفته شود.
ملا تره خیل محمدی، اظهار داشت: «در صلح، خیراست. و بگذارند صلح که صورت گرفته‏است و باورهای منفی را از آن دور بسازیم.»
حبیبه سادات، عضو دیگر پارلمان گفت: «می‏خواهیم تمامی اعتراض‏های که در برابر آمدن حزب اسلامی صورت گرفته است و شعارهای تأمین عدالت سرزده می شود، از ادامه‎ی آن جلوگیری شود.»
دبیرکل حزب کنگره ملی، باردیگر بر رسمی بودن مرز دیورند تأکید می ورزد و علت حساسیت شماری از افراد را در برابر این موضوع، قدرت طلبی و انحصار گرایی یک قوم می‎داند و تأکید می‏کند که این حزب، درافغانستان یک جمهوری فدرال و حوزه‏های دموکرتیک ایجاد خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала