آمادگی آمریکا در جنگ با روسیه و چین

© AP Photo / Andy Wongآمادگی آمریکا در جنگ با روسیه و چین
آمادگی آمریکا در جنگ با روسیه و چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظریه پردازان نظامی آمریکا در حال تجدیدنظر در دکترین «اصول آماده سازی و انجام عملیات» هستند تا ارتش توانایی درگیری نظامی با کشورهایی را داشته باشند که توانایی نظامی آنها قابلیت رقابت با آمریکا را دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در گزارشی می نویسد: در نیروهای زمینی آمریکا در حال کار بر روی نسخه جدید دکترین « اصول آماده سازی و انجام عملیات» هستند که انجام جنگهای گسترده با استفاده از تجهیزات زرهی و موتوری پیشرفته را در نظر دارد. این دکترین آمریکا احتمال درگیری نظامی علیه کشورهای قدرتمندی مانند روسیه و چین را مورد توجه قرار داده است.
به عقیده نظریه پردازان نظامی ارتش آمریکا، درگیری نظامی فرضی با روسیه یا چین، ممکن است به عملیات گسترده ای با استفاده از تسلیحات سنگین و تجهیزات زرهی و موتوری پیشرفته منجر شود. برای این منظور نیروی زمینی ارتش ایالات متحده باید در دکترین «اصول آماده سازی و انجام عملیات» یا (FM 3.0 Operations) تجدیدنظر کند. این مسئله ای است که در نشریه «وارییر» (Warrior) منتشر شده است.
اصطلاح انگلیسی «FM 3.0 Operations» در زبان روسی غالبا به «دفترچه راهنمای ضمیمه» ترجمه می شود که اگر بخواهیم از لحاظ نظامی با واژه های مشابه آن را تطبیق دهیم، منظور دکترین « اصول آماده سازی و انجام عملیات» است.
بر اساس اطلاعات این مجله، در حال حاضر مقامات بلندپایه نیروی زمینی ارتش آمریکا در حال تجدید نظر در این دکترین هستند و نتیجه این کار تا ماه اکتبر سال 2017 مشخص خواهد شد.
تجهیزات نظامی تروریستها نیز در حال پیشرفت است
ژنرال "ریکی اسمیت" معاون رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا معتقد است، تهیه نسخه جدیدی از این سند از آن جهت ضروری است که طی ده سال آینده تهدیدات تروریستی و همچنین تهیدات ناشی از گروههای شورشی همچنان حفظ خواهند شد و نسخه جدید دکترین «اصول آماده سازی و انجام عملیات» توجه خود را روی آماده سازی ارتش برای جنگهایی با استفاده از تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته برای مقابله با دشمنانی دارای توانایی رزمی بالا، از جمله توان نظامی هوایی قدرتمند، سلاحهای مافوق صوت، پهپادهای پیشرفته و در اختیار داشتن ابزار جاسوسی و اطلاعاتی پیشرفته، متمرکز کرده است. برای اینکه تمامی این امکانات برای پاسخگو بودن ارتش آمریکا در برابر تهدیدات بسرعت در حال تغییر بسیار ضروری خواهد بود.
به گفته این مقام بلندپایه نظامی، پس از 15 سال مبارزه با تروریستها در جنگهای پارتیزانی در عراق و افغانستان و کاهش کلی وخامت اوضاع در این کشورها، نیروی زمینی ارتش آمریکا در عرصه بالا بردن آمادگی رزمی و عملیاتی، توجه خود را روی انجام درگیریهای نظامی با دشمنانی از لحاظ تعداد نیروها و امکانات نظامی برابر با ایالات متحده گذاشته است.
نسخه فعلی دکترین «اصول آماده سازی و انجام عملیات» ابعاد مختلف تهدیدات مدرن، از جمله «جنگهای سایبری» را در نظر گرفته، ولی امکان درگیری نظامی گسترده با دشمنانی که دارای تسلیحات و فناوریهای نظامی قابل رقابت با آمریکا در این سند مورد توجه زیادی قرار نگرفته و متخصصان نظامی معتقدند که لازم است تا در این مسئله تجدید نظر شود.
به عقیده طراحان نسخه جدید این دکترین، گروههای تروریستی مانند القاعده و داعش که دشمنان سازش ناپذیر آمریکا هستند، در حال حاضر امکان انجام اقدامات نظامی درازمدت و همچنین تهدیدات تروریستی را دارند. آنها از تجهیزات و ابزار مدرن نیز استفاده می کنند. ولی مبارزه با آنها غالبا با استفاده از روشهای متعارف صورت می گیرد، در حالیکه نیاز است تا با ارتقای سطح فناوریهای آنها، توانایی تجهیزاتی ارتش آمریکا نیز افزایش پیدا کند.
به گفته نظامیان آمریکایی، این در حالی است که کشورهای روسیه و چین در حال افزایش توانایی نظامی خود با ساخت جنگنده های نسل پنجم، ابزار و تجهیزات جدید برای جنگهای الکترونیکی و همچنین گسترش توانایی سامانه های دفاع ضدهوایی و ضدموشکی هستند که قادرند هواپیماها و کشتیهای دشمن را در فاصله بسیار دوری از مبداء هدف قرار داده و از بین ببرند.

آمریکا دیگر تنها ارتش قدرتمند جهان نیست

این مجله افزوده است، زمانیکه صحبت بر سر اقدامات نظامی در صحنه جنگ واقعی در میان باشد، در دکترین جدید «اصول آماده سازی و انجام عملیات» آشکارا به این مسئله اذعان شده است که نیروی زمینی ارتش آمریکا دیگر تنها ارتش در جهان نیست که از تجهیزات و ابزار بسیار پیشرفته برخوردار است و کشورهایی مانند روسیه و چین هم تجهیزات نظامی قابل رقابتی با آمریکا در اختیار دارند. به همین دلیل ضروری است که توان رزمی نیروهای آمریکایی با توجه به این واقعیت تقویت شود.
ضمن اینکه تهیه کنندگان این سند بر اهمیت مبارزات موثر در جنگهای پارتیزانی و اجرای عملیات تثبیت کننده اوضاع نیز واقف بوده و آن را از نظر دور نداشته اند. به همین دلیل در دکترین جدید آمده است که نیروهای زمینی آمریکا باید آمادگی انجام اقدامات صددرصد موثر در مقابله با گروههای شورشی که در آنها از تعداد بسیار زیادی افراد غیرنظامی دارای آموزش نظامی کم استفاده می شود، نیز باشند.
نظریه پردازان نظامی آمریکایی تاکید کرده اند که عملیات نظامی مدرن در جهان، امکان حمل و نقل سریع نیروها برای هدف قرار دادن تهدیدات در محیطهای مختلف، حتی در فضای مجازی، مبارزات الکترونیکی، استفاده از تسلیحات فوق مدرن، درگیری نظامی در فضا، استفاده انبوع از دستگاههای پرنده و سایر وسایل مدرن را شامل می شود و به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که با توجه به رشد توان بالقوه نظامی دشمنان، این کشور نیروهای خود را برای چنین عملیاتی به خوبی آموزش و تربیت کرده باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала