غیر قابل پیش بینی ترین: دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار می شود

© AFP 2023 / Martin BureauПредвыборные дебаты во Франции
Предвыборные дебаты во Франции - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز یکشنبه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که از آن پرجنجال ترین و غیر قابل پیش بینی ترین نام می برد، برگزار می شود.

به گزارش اسپوتنیک، دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که از آن پرجنجالترین و غیر قابل پیش بینی ترین در طول چند دهه نام می برند، امروز یک شنبه در فرانسه برگزار می شود. در این انتخابات از سال (1958) این براین نخستین بار است که برای دور 5 جمهوری  در انتخابات دور نخست راه یافتن چهار تن به دور دوم قطعی است.

Болельщик сборной Франции во время соревнований по плаванию на Олимпийском водном стадионе в Рио-де-Жанейро - اسپوتنیک افغانستان
تروریست ها در حال آمادگی حمله به نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه می باشند

در این مبارزه برای رسیدن به بالاترین مقام 11 تن نامزد است، که رسانه ها این ها را به دو گروه رهبران و غیر خودی تقسیم کرده اند. در نظر سنجی امانوئل ماکرون نماینده جریان اصلی سیاسی، بنیانگذار جنبش «به پیش» (22.5٪ — 24.5٪)، مارین لوپن رهبر جبهه ملی راست، (22٪ — 23٪)، فرانسوا فیون نامزد حزب راست میانه «جمهوری خواهان» (21٪ — 19،5٪)، ژان لوک ملانشون رهبر حزب «سرکش فرانسه» سیاستمدار چپگرا (16.5٪ — 19٪) بینائو آمون نماینده حزب حاکم سوسیالیست (8٪ — 6.5٪)

رای بدست آوردند.

به کسانیکه رسانه ها نامزدهای «کوچک» می گویند، به سختی 5% — 3% رای را به دست خواهند آورد، که می توان از نیکولای دوپون رئیس حزب «به پا خیز» فرانسه، ایگنان گرز نامزد حزب های چپ، ناتالی آرتو رهبر «مبارز کارگران»، فلیپ پوتو رهبر حزب جدید ضد سرمایه داری، ژاک شیمیناد بنیانگذار حزب «همبستگی و پیشرفت»، ژان لاسال نماینده میانه روها و  فرانسوا اسیلینو رهبر اتحادیه رهبری نام برد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جمهوری پنجم برای 11 بار است که برگزار می شود. در این انتخابات شهروندان که سن شان از 18 به بالا باشد می توانند رای بدهند که تعداد شان به 47 میلیون میرسد. رئیس جمهور برای مدت پنج سال توسط رای غیر مستقیم شهروندان انتخاب می شود. پیش از فرانسوا اولاند در فرانسه شارل د گول، ژورژ پومیدو، والری ژیسکار دستن، فرانسوا میتران، ژاک شیراک و نیکولای سارکوزی به این مقام رسیده بودند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала