سقوط امپراتوری اقتصادی خاندان راکفلر

© AP Photo / D. PickoffБанкир Дэвид Рокфеллер
Банкир Дэвид Рокфеллер - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک خبر میدهد، دیوید راکفلر نماینده خاندان افسانوی تاجران راکفلر به عمر 101 سالگی از جهان درگذشت.

اساشتید پرس، سکرتر مطبوعاتی این ملیاردر خبر داد که دیوید راکفلر روز دو شنبه در خانه اشن واقع در شهرک پکانتیکو هیلز ایالت نیویارک امریکا در خواب از جهان در گذشت.

دیوید روکفلر- نواسه جان روکفلر، اساسگذار کمپنی Standard Oil و اولین  ملیاردر دالری در تاریخ بشریت میباشد.

او در 12 جون سال 1915 در نیویارک بدنیا آمد و فارغ التصیل دانشگاه گارورد میباشد. او در دانشگاه عالی اقتصاد و علوم سیاسی تحصیل نمود و دکتورای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه چیکاگو بدست آورد. روکفلر در جریان جنگ دوم جهانی به صفت سرباز قطعه کشف در افریقائی شمالی و فرانسه ایفأ وظیفه نمود. بعد از جنگ، در سال 1946 در بخش  Chase Manhattan Bank کار کرد و در سال 1961 رئیس این موسسه شد. بعد از 20 سال، طبق مقرارات وقت، در سال 1981 تقاعد کرد.

راکفلر به مثابه جهانی ساز سرسخت و ایدئولوگ محافظه کار جدید مشهور بود. او در جریان چندین سال  عضو اجلاس کلوب بیلدربیک و در تشکیل کمیته اداری آن بود. برعلاوه از سال  1970تا 1985 او رهبری شورای روئسای  امریکا در امور روابط بین المللی را به عهده داشت و بعداً به صفت نماینده افتخاری آن انتخاب شد.

در ریتیگ Forbes که روز دوشنبه نشر شد، روکفلر در سطر 581 ملیاردرهای جهان قرار گرفت که سرمایه او 3.3 ملیارد دالر ارزیابی میگردد. طبق گزارشات Forbesاو پیرترین ملیاردر جهان بود.

والنتین کاستاسونوف داکتر علوم اقتصاد انستیتوت روابط بین الدول مسکو در مورد دیوید راکفلر میگوید که او سمبول امپراتوری خاندان روکفلران میباشد.  کاستاسونووف میافزاید:
"دیوید روکفلر در جریان چندین دهه بعد از جنگ دوم جهانی به سمبول امپراتوری مالی خاندان روکفلران مبدل شد. ساحات امپراتوری روکفلران-عبارت از تجارت بنزین، کومپلکس دفاعی و بانک ویل ستریت میباشد. به هیمن لحاظ واقعاً که  سمبول قوت مالی و اقتصادی امریکا در جریان دهه های اول فعالیت اش میباشد.

میتوان گفت که توانائی این خاندان معادل خاندان روچیلر میباشد. او افزود:

 "هرگاه خاندان روکفلر را از دیدگاه اعظمت اش با دیگر ابرقدرت ها مقایسه کنیم، معادل خاندان روچیلد میباشد.. بسیاری از طرح های بزرگ اقتصادی و سیاسی  دیگر به اساس درک جهان و مقابله با این دو خاندان بزرگ ساخته شده است. ممکن مرگ روکفلر علامه برای رفع موقف بین گروپ های اقتصادی باشد که بعد از جنگ جهانی غنی گشته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала