بازشدن پای میلیاردر سعودی به افغانستان

© AFP 2023 / Fayez Nureldineبازشدن پای میلیاردر سعودی به افغانستان
بازشدن پای میلیاردر سعودی به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از تلاش‌ها برای ساخت دانشگاه عربستان در شرق افغانستان و تدریس به زبان‌ عربی در این دانشگاه این بار شاهزاده میلیاردر سعودی مهمان کاخ ریاست جمهوری افغانستان شده است.

به گزارش سپوتنیک ،دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از بیانیه ریاست جمهوری افغانستان خبر داد، شاهزاده «ولید بن طلال»سرمایه‌دار سرشناس و یکی از شاهزادگان بانفوذ عربستان مهمان اشرف غنی شده است.

بر اساس این بیانیه، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان درباره ظرفیت‌های سرمایه گذاری در کشورش با شاهزاده سعودی گفت‌وگو کرده است.

طلال نیز در سفر به کابل نسبت به سرمایه گذاری در افغانستان ابراز علاقمندی کرد.

رئیس جمهور افغانستان به شاهزاده سعودی نشان دولتی «غازی امان الله خان» را اهدا کرده است.

طلال رئیس هیئت مدیره «کینگ دام هولدینگ» موسوم به «کی اچ سی» است که در دیزنی، فاکس، نیوز کورپ، جنرال موتورز، توییتر و چند شرکت دیگر سرمایه گذاری کرده است.

پیش از این نیز، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به پاس قدردانی از تلاش‌های سفیر عربستان برای گسترش روابط دو کشور و جلب کمک‌ها به افغانستان مدال عالی «غازی میر مسجدی خان» را به وی اعطا نمود.

عربستان سعودی چندی قبل اعلام کرده بود که این کشور در نظر دارد تا در ننگرهار با صرف هزینه 500 ملیون دلاری دانشگاه اسلامی بزرگی را جهت تدریس دروس اسلامی بسازد.

سال 2014 نیز دولت عربستان قراردادی برای ساخت یک دانشگاه بزرگ و یک مسجد جامع در تپه «مرنجان» شهر کابل با یک شرکت سعودی  امضا کرده بود.

«جمال فکوری بهشتی» نماینده پارلمان افغانستان، نیز گفته بود که همکارانش در این مجلس از دولت افغانستان می‌خواهند که در روابط خود با عربستان سعودی تجدید نظر کند زیرا پادشاهی سعودی همواره از گروه‌های تروریستی نه تنها در افغانستان بلکه در پاکستان و بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه پشتیبانی کرده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی برای ترویج افکار وهابیت و استحکام مواضع داعش از نظر عقیدتی تلاش می‌کند تا دانشگاه 500 میلیون دلاری را در ولایت ننگرهار بسازد.

از سوی هم طی چند ماه گذشته علمای دینی در شمال افغانستان نیز بارها با برگزاری نشست‌ خبری از ترویج افکار وهابیت توسط برخی از مدارس به صورت سازمان یافته اظهار نگرانی کردند.

به نظر کارشناسان افغان، گروه‌های تکفیری در افغانستان جایگاهی بین مردم ندارند و به همین دلیل است که عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی در تلاش برای ایجاد پایگاه فکری برای این نیروها هستند.

شیوخ قطری نیز از این قافله عقب نمانده‌اند و با سفر به غرب افغانستان تحت پوشش شکار و کمک‌های بشردوستانه در پی ایجاد و تجهیز گروه‌های تکفیری در غرب افغانستان هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала