مسوولان امنیتی ابقا شدند

© AP Photo / Rahmat Gulمسوولان امنیتی ابقا شدند
مسوولان امنیتی ابقا شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

 

اسپوتنیک، کابل: عبدالله حبیبی وزیر دفاع، تاج‌محد جاهد وزیر امور داخله و هم‌چنین معصوم ستانکزی رییس عمومی اداره امنیت ملی افغانستان که امروز بدلیل ناتوانی شان در جلوگیری از گسترش ناامنی‌ها به ویژه حمله تروریستی بالای شفاخانه چهارصد بستر سردار محمد داوود خان در کابل، از سوی اعضای مجلس نمایندگان مورد استیضاح قرار گرفته بودند، دوباره به مقام‌های شان ابقا شدند.
در جلسه استیضاح این مقام‌ها 234 نماینده حاضر بودند و برای رد صلاحیت شدن هریک از این مقام‌های ارشد امنیتی، باید 118 رای منفی به صندوق‌ها ریخته‌ می‌شد. اما، این مقام‌ها موفق شدند تا اکثریت آرای تایید اعضای مجلس نمایندگان را بدست آوردند و به مقام شان ابقا شوند.
وزیر دفاع در این جلسه استیضاح با بدست آوردن 106 رای تایید و 88 رای رد، به مقامش ابقا شد. شش رای باطل و پنج رای سفید نیز به صندوق عبدالله حبیبی ریخته شده بود. هم‌چنین تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله نیز با کسب 120 رای تایید و 75 رای رد، به مقام خود باقی ماند.
از میان این مقام‌ها، معصوم ستانکزی رییس اداره امنیت ملی بیشترین آرای تایید اعضای مجلس نمایندگان را بدست آورد. 129 نماینده حاضر در جلسه امروزی به آقای ستانکزی رای تایید و 66 نماینده دیگر رای منفی دادند.
دلیل اصلی استیضاح این مقام‌ها که حمله بر شفاخانه چهارصد بستر در کابل عنوان شده بود، هریک شان برکوتاهی در چگونگی جلوگیری از این حمله اعتراف کردند.
وزیر دفاع در توضیحات خود پیش از آغاز روند رای‌گیری گفت که بخش استختباراتی و کشف نهادهای امنیتی در جلوگیری از حمله بالای شفاخانه سردارمحمد داوود خان غفلت کرده‌اند. آقای حبیبی افزود که تحقیقات در باره چگونگی این حادثه ادامه دارد و تیم تحقیق به کشفیات تازه‌ای نیز دست یافته است. او توضیحات بیشتری در این باره ارایه نکرد اما گفت که بیست و سه تن در پیوند به این حادثه بازداشت و تحت تحقیق قرار گرفته‌اند.
وزیر دفاع در عین‌حال به نقل از اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان گفت، کسانی که پس از پایان تحقیقات مجرم شناخته شوند، به اشد مجازات محکوم خواهند شد. او گفت ک بخش استخباراتی و کشفی اردوی ملی افغانستان نیازمند تغییرات گسترده است.
صبح نهم ماه مارچ، شفاخانه سردارمحمد داوود خان، از بزرگ‌ترین شفاخانه‌های نظامی افغانستان هدف حمله مهاجمان مسلح قرار گرفت. ابتدا یک مهاجم در نزدیکی یکی از دروازده‌های این شفاخانه دست به انتحار زده و بدنبال آن سه مهاجم دیگر وارد شفاخانه شدند. این مهاجمان برای چند ساعت با نیروهای امنیتی درگیر شدند. در این حمله و درگیری بیش از هشتاد تن از داکتران، بیماران، کارمندان شفاخانه و نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.
عبدالله حبیبی هم‌چنین در توضیحات امروزی در جلسه استیضاح، گفت که جنگ جاری در افغانستان فرامنطقه‌یی شده است. آقای حبیبی افزود پس از برگزاری کنفرانس بروکسل در سال گذشته، تا امروز این جنگ هم‌چنان بدون وقفه ادامه داشته است. به گفته او، هرچند در سال‌‌های گذشته در فصل سرد زمستان جنگ‌ها و خشونت‌ها کاهش می‌یافت، اما امسال هم‌چنان ادامه پیدا کرد.
برخی از اعضای مجلس نمایندگان از این مقام‌ها در باره بی‌کفایتی شان در مدیریت جنگ و نیروهای امنیتی شدیدا انتقاد کرده اما وزیر دفاع گفت که او بی‌کفایتی نکرده است.
هم‌چنین تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله نیز از جنگ جاری در افغانستان به عنوان یک جنگ منطقه‌ای و استخباراتی یاد کرد اما گفت که وضعیت امنیتی تحت کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد. آقای جاهد در عین‌حال اعتراف کرد که ساختارها، تشکیلات و تجهیزات نیروهای پولیس برای پیش‌برد جنگ جاری در افغانستان مطابقت ندارد. او گفت این ساختارها و تجهیزات به منظور تامین حاکمیت قانون درنظر گرفته شده است.
در همین‌حال، معصوم ستانکزی رییس عمومی امنیت ملی افغانستان که براساس گزارش برخی از رسانه‌ها اشرف‌غنی نگرانی زیادی در باره رد صلاحیت شدن وی داشت، در جلسه استیضاح امروزی از مشکلات موجود در داخل نظام و مداخلات برخی از کشورهای منطقه در مسایل افغانستان یاد آوری کرد. آقای ستانکزی که بخشی از اظهارات خود را به صورت سیری بیان کرد، گفت گروه طالبان به عنوان زمینه‌ساز تمام فعالیت‌های تروریستی در افغانستان در نتیجه اشتباه خود دولت افغانستان امروز حامیان بیشتری پیدا کرده است. آقای ستانکزی گفت که پیش از این تصور می‌شد که گروه طالبان نسبت به گروه تروریستی داعش بهتر است، برخی از کشورها با استفاده از همین ذهنیت طالبان را مورد حمایت خود قرار داده‌اند.
رییس اداره امنیت ملی در باره حادثه شفاخانه سردارمحمد داوود خان نیز توضیحات کوتاه ارایه کرده گفت که تیم تحقیقات توانسته سرنخ‌های خوبی در این باره بدست آورد. او از اعضای مجلس خواست تا در این زمینه از وی جزییات بیشتری نخواهد.
این مقام‌ها در حالی به مقام‌های شان ابقا شدند که قبلا گفته می‌شد وزرای دفاع و داخله ممکن است از کارشان رد صلاحیت شوند. اما در باره معصوم ستانکزی احتمالا رد صلاحیت شدنش کمتر بود، زیرا برخی از رسانه‌ها گزارش داده که آقای ستانکزی مورد حمایت جدی اشرف‌غنی رییس‌جمهور قرار دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала