طالبان کمپاین واکسین پولیو را اخلال نکنند کودکان خودشان نیز واکسین می‌شوند

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان کمپاین واکسین پولیو را اخلال نکنند کودکان خودشان نیز واکسین می‌شوند
طالبان کمپاین واکسین پولیو را اخلال نکنند کودکان خودشان نیز واکسین می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: همزمان با آغاز دور بهاری واکسین سرتاسر پولیو در افغانستان، مقام‌های صحی از طرف‌های درگیر به ویژه جنگجویان گروه طالبان در این کشور خواسته تا مانع اجرای این کمپاین نشده و بگذارند کودکان خودشان نیز واکسین شوند.

نخستین دور کمپاین سرتاسری واکسین پولیو سر از فردا، دوشنبه رسما در به جز از ولایت‌های بامیان، دایکندی و غور بدلیل سرد بودن هوا آغاز می‌شود و قرار است در سه روز این کمپاین، 8.8 میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین ضد فلج و برای 7.9 میلیون کودک بین شش ماه تا پنج سال تابلیت‌های ویتامین «ای» به منظور بلند بردن مقاومت بدن آنان در مقابل بیماری‌های مختلف، داده شود.
این کمپاین سه روزه توسط شصت و هفت‌ هزار رضاکار در سرتاسر افغانستان و خانه به خانه تطبیق خواهد شد.
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان، امروز در مراسم آغاز کمپاین بهاری واکسین پولیو، از تمام‌ طرف‌های درگیر جنگ به ویژه گروه طالبان خواست تا مانع اجرای کمپاین نشوند و بگذارند تمام بالای تمام کودکان واکسین پولیو تطبیق شود. آقای فیروز گفت: «به تمام طرف‌های درگیر می‌خواهیم بگویم در اجرای این برنامه ملی و افغانی از بی‌طرفی استفاده بکنند و اجازه بدهند تا واکسیناتوران ما را در تمام خانه‌ها، جایی که کودکان زیر سن پنج سال هستند رسیدگی کنند. این برنامه‌ای است برای تمام مردم افغانستان و بدون درنظرداشت این که در کدام منطقه زندگی می‌کنند، مخالف دولت هستند یا موافق دولت، بخاطر از بین بردن پولیو همکاری شان ضروری است.» وی در عین‌حال تاکید کرد: «این برنامه سیاسی و به نفع کدام پارتی، تنظیم و حزب نیست، بلکه یک برنامه مردمی است و برای تمام مردم افغانستان حتا مخالفان مسلح. حتا کودکان طالبان سزاوار این نیستند که معیوب شوند. ما برای آنان هم می‌رسیم و خواهش ما هم از آنان این است که در این قسمت ما را همکاری و واکسیناتوران ما را حمایت بکنند.»
وزیر صحت عامه افزود که مخالفان مسلح دولت در دورهای قبلی تطبیق واکسین پولیو مانع اجرای آن شده اما این بار انتظار می‌رود تا در این زمینه بی‌طرفی خود را حفظ کنند. وی گفت: «امیدوار هستیم که تمام مخالفین مسلح این بار با ما همکاری داشته باشند، کسانی که افغان هستند و کسانی درد این وطن را دارند، چون این برنامه برای کودکان تمام ماست، هم مخالف و هم موافق؛ کودک افغان سزاوار این نیست که معیوب و باردوش باشد.»
وزیر صحت عامه افغانستان ابراز امیدواری کرده که در این دور کمپاین واکسین انتظار می‌رود که هیچ ولسوالی ناامن از تطبیق این کمپاین محروم نشود. به گفته او، در این دور شماری از علمای دینی نیز در این کمپاین همراه شده‌اند.
سه واقعه جدید
فیروزالدین فیروز در عین‌حال گفت که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون سه واقعه جدید پولیو در افغانستان گزارش شده است. به گفته او، این وقایع در مناطق نزدیک به سرحد پاکستان به ثبت رسیده است.
رقم ثبت واقعات جدید پولیو طی سال‌های اخیر در افغانستان به صورت چشم‌گیری کاهش داشته است. در سال 2015، بیست واقعه و در سال 2016 میلادی سیزده واقعه ثبت شد. هفت واقعه در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا، چهار واقعه در ولسوالی شیگل ولایت کنر، یک واقعه در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند و یک واقعه هم در ولسوالی شاولی‌کوت ولایت قندهار در جریان سال گذشته‌ی میلادی گزارش شده بود. وزارت صحت می‌گوید که در جریان سال گذشته از نود و نه درصد ولسوالی‌های افغانستان هیچ موردی از بیماری پولیو گزارش نشده است.
با این‌حال، فیروزالدین فیروز می‌گوید که هرچند این رقم در مقایسه با سال‌های قبل به مراتب کمتر است، اما محو کامل نیازمند تشدید تلاش‌هاست. به گفته او، هرگاه تلاش‌ها به منظور متوقف ساختن گردش ویروس پولیو در افغانستان تشدید یابد، دولت این کشور در جریان سال 2017 موفق خواهد شد تا پولیو را محو و نابود کند.
وزیر صحت عامه گفت که محو کامل ویروس پولیو در افغانستان دارای شرایط خاص است. به گفته او، یکی از شرایط اصلی همکاری گروه‌های مسلح مخالف دولت با واکسیناتوران در زمان اجرای کمپاین‌های واکسین است.
آن‌طوری که برخی از گزارش‌ها حاکیست، گروه‌ طالبان و برخی از خانواده‌ها، واکسین پولیو را خلاف اصول و ارزش‌های اسلامی پنداشته و با اجرای آن مخالفت می‌کنند. این گروه و خانواده‌ها معتقدند که با تطبیق واکسین پولیو زاد و ولد کمتر خواهد شد و جلوگیری از آن خلاف اصول اسلامی است.
اما، برخی از روحانیون این اعتقادات را کاملا متحجرانه توصیف کرده می‌گویند که واکسین پولیو هیچ‌گونه منافاتی با ارزش‌های اسلامی ندارد بلکه کاملا سازگاری دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала