سکتور عدلی و قضایی آله دست زورمندان و پولداران شده است

© Flickr / New Zealand Defence Forceسکتور عدلی و قضایی آله دست زورمندان و پولداران شده است
سکتور عدلی و قضایی آله دست زورمندان و پولداران شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان، از روند مبارزه با فساد اداری در این کشور شدیدا انتقاد کرده می‌گوید که نهادهای عدلی و قضایی این کشور آله دست زورمندان و پولداران شده‌ و برای مردم خدماتی ارایه نمی‌کنند.

فرانز مایکل میلبن نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، از نهادهای عدلی و قضایی این کشور به عنوان «فاسدترین» بخش ارایه کننده خدمات یاد کرده می‌گوید که روند اصلاحات در این نهادها به تعویق افتاده است. آقای میلبن در بیانیه‌ای گفته است: «مردم افغانستان در حرست عدالت و تطبیق قانون به سر می‌برند. تطبیق اصلاحات برای مدت طولانی به تعویق افتاده است. باوجودی که ما پیشرفت‌هایی را در سکتور قضایی با ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد در لوی سارنوالی شاهد بوده‌ایم، اما بسیار واضح است که روند اصلاحات فوق‌العاده بطی است.»
این مقام اتحادیه اروپا در افغانستان، با تاکید بر این‌که پایان دادن به معافیت از قانون به مفهوم پایان دادن به فساد اداری است، می‌افزاید: «باوجودی که سیستم عدلی و قضایی خود آلوده به فساد است، این سکتور باید رده‌های بالایی این اداره را پاک کرده و افراد جدید را براساس شایستگی مقرر کند. امروز سکتور قضایی وسیله‌ای است در دست زورمندان و پولداران و برای افغان‌هایی که از بی‌عدالتی ناشی از فساد رنج می‌برند، خدمت نمی‌کند.»
فرانز مایکل میلبن می‌گوید که عملکرد خلاف قانون نهادهای عدلی و قضایی در مناطق دور دست فضا را برای جنگ‌سالاران و شورشیان مساعد می‌سازد تا در روند قضایی مداخله کنند. او گفته است که این حالت باید تغییر کند. نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: «دولت افغانستان باید رهبری را در راستای درهم شکستن فرهنگ فساد بدست بگیرد. پایان دادن به معافیت حیاتی است و ما موارد ابتدایی تعقیب عدلی را شاهد بوده‌ایم و آرزو داریم تا به زودی دوسیه‌های بیشتر تعقیب شوند. با شروع کردن از رده‌های بلند، دولت افغانستان می‌‌تواند به مردم بگوید که زمان برای فساد در افغانستان پایان یافته است.»
دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا هم‌چنین ابرازداشته که این اتحادیه از امروز کمپاین جدیدی به منظور مبارزه با فساد اداری در نهادهای عدلی و قضایی افغانستان را شروع می‌کند. هرچند این اتحادیه جزییاتی در باره چگونگی این کمپاین ارایه نکرده اما گفته است که تا دوم ماه آپریل ادامه خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала