افغانستان چند باب مکتب نمونه متناسب با بازار کار تاسیس می‌‌کند

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت معارف افغانستان اعلام کرده که این وزارت درنظر دارد تا در جریان‌های 2017 و 2018، چند باب مکتب نمونه متناسب با بازار کار تاسیس کند.

رحیل فرملی معین تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف، در نشستی که با جمعی مسوولان این وزارت با اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان داشت، گفت که نصاب تعلیمی این مکاتب نیز براساس نیازمند‌ی‌های بازار کار تدوین خواهد شد.
او علاوه کرد که در سیستم کانکور و جذب متقاضیان به تعلیمات مسلکی و تخنیکی تغییر وارد می‌شود و لایحه جامع برای آموزش استادان تنظیم می‌گردد. به گفته آقای فرملی، این اقدام روی ارتقای ظرفیت کار فارغین تاثیر خواهد گذاشت و زمینه جذب شان را در سکتور خصوصی مساعد خواهد کرد. 
در همین‌حال، احمد فهیم ضیایی معین وزارت زراعت و آبیاری می‌گوید که این وزارت آماده است تا در قسمت کریکولم درسی، معینیت تعلیمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف را همکاری نماید. به گفته او، وزارت زراعت و آبیاری می‌خواهد با نهادهای آموزشی فعال در بخش زراعت رابطه کاری بیشتر برقرار کند.
اما اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید که باید به مدیران مکاتب و انستیتوت‌ها انگیزه بیشتر ایجاد شود. به گفته او، آزادی در تصمیم گیری، اختیارات و مصوونیت باعث می‌شود تا آنان با دلگرمی کار کنند.
اشرف‌غنی گفت که افغانستان شاهد تغییر نسلی کاری است و برای مدیریت مکتب‌ها باید افرادی گماشته شوند که دیدگاه بلند مدت داشته باشند. 
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت فایبر نوری گفت که مکتب‌ها باید به فایبر نوری وصل شوند و دانش آموزان به دانش کامپوتری مسلط باشند. وی تاکید کرد که ستندرد در مقررات، استخدام و آموزش باید رعایت شود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала