توبرکلوز سالانه در افغانستان جان نزدیک به هفده هزار نفر را می گیرد

© Photo / CDC Public Health Image Libraryتوبرکلوز سالانه در افغانستان جان نزدیک به هفده هزار نفر را می گیرد
توبرکلوز سالانه در افغانستان جان نزدیک به هفده هزار نفر را می گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتیک، کابل: دولت جاپان مبلغ 8.6 میلیون دالر به منظور تهیه ادویه برای تداوی بیماری های توبرکلوز در افغانستان، به وزارت صحت عامه این کشور کمک می کند.

قرارداد این کمک امروز میان میتسوجی سوزوکا سفیر جاپان و پییر کورن نماینده سازمان صحی جهان و تاکی شی وتنابی رییس موسسه جایکا در کابل به امضا رسید.
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، در مراسم امضای این قرارداد از کمک های بلاعوض دولت جاچان به افغانستان ابراز قدردانی کرده گفت که این کشور پس از امریکا دومین کمک کننده بزرگ در افغانستان می باشد.
آقای فیروز با اشاره به کمک جدید جاپان گفت که بیماری توبرکلوز یکی از بیماری های ساری و خطرناک در افغانستان است که حدود شصت هزار نفر سالانه به این بیماری مبتلا می شوند. او گفت که سالانه دوازده تا هفده هزار تن به اثر این بیماری جان های خود را از دست می دهند.
وزیر صحت عامه افزود که این وزارت برنامه ملی تداوی توبرکلوز را در افغانستان راه اندازی کرده است. وی گفت: "وزارت صحت عامه در نظر دارد الی سال 2030 ببیماری توبرکلوز را از کشور محو نماید و همچنان این پول کمک شده از طریق سازمان صحی جهان برای خریداری ادویه ضد توبرکلوز در سه سال آینده به مصرف خواهد رسید."
در همین حال، میتسوجی سوزوکا سفیر کشور جاچان در کابل می گوید که دولت جاپان یکی از همکاران اساسی در راستای توسعه دولت افغانستان بوده و از سال 2004 بدینسو مبلغ 58 میلیون دالر را به منظور مبارزه علیه بیماری توبرکلوز کمک نموده است.
سفیر کشور جاپان علاوه نمود که کشورهای آسیایی حدود شصت درصد بیماران توبرکلوز را دارا می باشند که در گذشته جاپان نیز این را بیماری در خود داشت، اما امروز از این بیماری رهایی یافته و مبارزه با این بیماری را در آسیا رهبری می کند.
همچنین پیپر کورن نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان، از تطبیق این تفاهمنامه در رابطه به خریداری ادویه ضد توبرکلوز اطمینان داده ابراز نمود که دولت جاپان نه تنها در افغانستان یک کمک کننده خوب است بلکه برای سازمان صحی جهان نیز یک همکار خوب می باشد. 
قرار است با استفاده از این کمک، یک انستیتوت ملی توبرکلوز با تمام تجهیزات ساخته و هم چنین ادویه تداوی توبرکلوز خریداری و شفاخانه کنترول امراض ساری "افغان جاپان" با ظرفیت 58 بستر اعمار و یک لابراتوار مرکزی کلچر و انتی بیوگرام توبرکلوز ساخته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала