مدارس دینی پاکستان خطرناک‌تر از بم اتم برای افغانستان است

© AFP 2023 / Farooq NAEEM مدارس دینی پاکستان خطرناک‌تر از بم اتم برای افغانستان است
مدارس دینی پاکستان خطرناک‌تر از بم اتم برای افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خطر دهشت افکنی برای ما عین خطر کلاهک هسته ای برای دنیا است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قاسم عرفانی استاد پوهنتون در گفتگو با آریانا درخصوص خطر پدیده دهشت افکنی گفت: "رویکرد کشورها در صحنه بین المللی همان بازتاب تحولات اجتماعی و فرهنگی شان است. از آنجایی که دهشت افکنی و اقدامات وحشی گرایانه برای هیچ ملت و دولتی دستاورد نداشته است از این زاویه یک چشم انداز مثبت پیش روی داریم. پاکستان بارها خود در آتش خشم دهشت افکنی سوخته است و انتظار می رود افکار عمومی، حقوق دانان و دلسوازان این کشور بر دولت شان اعمال فشار کنند تا از این بازی کثیف دست بردارد".
عرفانی می گوید: "براساس نظریه صلح دمکراتیک، هیچ دو کشوری دمکراتی با یکدیگر سر جنگ ندارند. براین اساس هرچقدر هم که در انگستان کلاهک هسته ای تولید شود، آمریکا هیچ هراسی ندارد اما در کوریای شمالی چون یک کشور اقتدار گرا است، افزایش کلاهک هسته ای اش نگرانی جدی برای آمریکایی ها می شود".
این استاد پوهنتون در تطبیق این موضوعات بر اوضاع منطقه بیان می کند: "ما همین مساله را نه در رابطه با کلاهک هسته ای که در ارتباط با مدارس دینی که افراطیت را ترویج می کنند، داریم که به مراتب وحشتناک تر از کلاهک هسته ای و اتمی است. مدارسی که در پاکستان قرار دارد و با پول عربستان و کشورهای عربی اداره می شود و نگرانی جدی تر ما رابطه حسنه امریکا با این کشورها است".
وی می افزاید: "این مساله جای کار برای ما و متحدین ما دارد که روی خطر این کلاهک هسته ای (مدراس دینی پاکستان) کار شود. باید اقدامات نظامی علیه آنان شدت بگیرد و منتظر صلح از جانب آنان نباشیم، هرچه زمان بگذرد آنان دستاوردهای بیشتری کسب می کنند و در ازای صلح امتیازات بیشتری طلب می کنند اما هرچه در تنگنا باشد، انعطاف بیشتری نشان می دهند".    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала