سازش ملی در افغانستان یکی ازاولویت مسکو است

© Sputnik / Viktor Tolochkoسازش ملی در افغانستان یکی ازاولویت مسکو است
سازش ملی در افغانستان یکی ازاولویت مسکو است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف، اعلام کرد که این کشور به عنوان یک اولویت برای دستیابی افغانستان به سازش ملی تلاش بیشتری خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، لاوروف روز جمعه با حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در مسکو دیدارو در باره همکاری های دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کردند.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان وزیر خارجه روسیه در این دیدار نوشت: به مذاکره با افغانستان در باره مسائل مربوط به برقراری سازش ملی در این کشور اهمیت فراوان قائل هستیم.
لاوروف گفت: در ماههای اخیر گام هایی را با مشارکت برخی کشورها و بازیگران اصلی در مساله افغانستان برداشته ایم و اقدام های بیشتری را نیز برای پیشبرد سازش ملی برنامه ریزی کرده ایم.
وی افزود: امیدواریم اراده جامعه جهانی برای این منظور تحقق یابد.
لاوروف سپس عزم روسیه را برای توسعه همکاری ها با افغانستان در عرصه های اقتصادی، بازرگانی، انسانی و کمک به افزایش توانمندی ارتش این کشور راسخ خواند.
مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار گفت که کابل ابتکارهای مسکو در مورد افغانستان را رزشمند می داند
حنیف اتمرافزود: افغانستان بطور سنتی سیاست خارجی چندوجهی اجرا می کند و مسکو نیز عامل مهمی در سیاست های کابل است.
وی خاطرنشان کرد: روسیه و افغانستان منافع مشترک مهمی دارند و مشارکت ما هم نقش تاثیرگذاری در دستیابی به اهداف مشترک دارد که می توان به همکاری در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، تامین صلح و سازش ملی و همچنین توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی اشاره کرد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه در مراسم دریافت استوارنامه های سفرای خارجی در کاخ کرملین که در آن عبدالقیوم کوچای سفیر جدید افغانستان نیز حضور داشت، بر عزم مسکو برای توسعه روابط و همکاری ها با کابل تاکید کرد.
به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین گفت: روسیه کمک های خود را به افغانستان به عنوان شریک و همسایه برای برقراری سازش ملی و تقویت پایه های آن در کشوری مستقل، با ثبات و بدون تروریسم و مواد مخدر ادامه می دهد.
وی افزود: روابط با افغانستان را در عرصه های مختلف ادامه می دهیم و به آموزش پرسنل نظامی و امنیتی این کشور کمک می کنیم.
مسکو که با کابل روابط خوبی دارد وهمکاری های نزدیکی به ویژه در عرصه های امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر برقرار کرده، تاکنون دو دور نشست بین المللی با مشارکت کشورهای مختلف از جمله ایران و پاکستان برای پیدا کردن راهکارهای برون رفت از مشکلات افغانستان برگزار کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала