مسعود:ناتوانایی مدیریتی عامل اصلی نابسامانی های کنونی است

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTمسعود:ناتوانایی مدیریتی عامل اصلی نابسامانی های کنونی است
مسعود:ناتوانایی مدیریتی عامل اصلی نابسامانی های کنونی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احمد ضیا مسعود که در بیست و دومین سالروز جان باختن جنرال محمد پناه، یکی از فرماندهان جهادی در کابل سخن می‌زد، از رهبران سیاسی کشور می‌خواهد که برای بدست آوردن کرسی‌های قدرت نه بل برای تامین امنیت و رفاه مردم تلاش نمایند.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب علت‌های ادامه جنگ  ونا بسامانی‌های کنونی را  در کشور، نبود یک رهبری سیاسی واحد و نیز ناتوانایی‌های مدیرتی در حکومت می‌داند.

احمد ضیا مسعود که در بیست و دومین سالروز جان باختن جنرال محمد پناه، یکی از فرماندهان جهادی در کابل سخن می‌زد، از رهبران سیاسی کشور می‌خواهد که برای بدست آوردن کرسی‌های قدرت نه بل برای تامین امنیت و رفاه مردم تلاش نمایند.

وی گفت: «جنگ فعلی را ما نمی‌توانیم که با گفتن چند کلمه انگلیسی به موفقیت برسانیم. تا وقتی‌که ما مردم را بسیج نسازیم و جنگ را هدف‌مند نسازیم و میلیون‌ها انسان سرزمین خود را در پشت این هدف بسیج نسازیم بسیار مشکل است که ما بتوانیم این جنگ را با مامورین خدمات ملکی یا چند نفر که در راس قدرت استند به پیروزی برسانیم.»

سخنرانان در این مراسم افزون بر ستودن کارنامه‌های این فرمانده جهادی،  در باره جنگ و صلح افغانستان و نیز اوضاع جاری کشور نیز صحبت کردند.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، گفت: «امروز هم افغانستان مورد تجاوز قرار گرفته است. زیر نام‌های گونه گون گروه‌های هراس افگن افغانستان را مورد تجاوز قرار داده‌اند و از اینان حمایت هم می‌شود.»

در این میان اختلاف‌های درون حکومتی به ویژه پراگنده‌گی و اختلاف‌ها میان رهبران سیاسی و مجاهدین سخت انتقاد می‌شود.

ادیب فهیم، معاون نخست امنیت ملی، گفت: «امروز آنچه که می‌تواند سبب بقای ما شود و سبب گسترش و توسعه همه ارزش‌های که همه به او باور داریم شود باز هم اتحاد است و نبود اتحاد و نفاق باعث نابودی همه ما خواهد شد».

عبدالبصیر سالنگی، والی پیشین پروان، گفت: «دو روپیه مردم اجنبی و خود گمشده و آواره و اجیر پاکستانی تنظیم‌های را که ۵۰ سال قدمت داشتند شکست داد. چی شکست تان داد؟ آهن را چی از بین می‌برد موریانه، شما را اختلاف مانند موریانه از بین برده است.»

جنرال محمد پناه از فرماندهان جهادی در یک درگیری رو در رو با طالبان در بخش‌های از پغمان با چند تن از یارانش جان باخت. طالبان در آن شب و روز در تلاش تصرف کابل بودند.

 

.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала