ارایۀ معلومات ضد و نقیض کمیسیون حقیقت‌یابِ از حمله بر شفاخانه سردار محمد داود

© Photoارایۀ معلومات ضد و نقیض کمیسیون حقیقت‌یابِ از حمله بر شفاخانه سردار محمد داود
ارایۀ معلومات ضد و نقیض کمیسیون حقیقت‌یابِ از حمله بر شفاخانه سردار محمد داود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس هیئت حقیقت یاب این رویداد می‌گوید که حمله کننده‌گان شهروندان داخلی و خارجی بودند، اما ظاهراً این هیئت تا کنون کیستی و شمار این حمله کننده‌گان را نمی‌داند.

به گزارش طلوع نیوز، کمیسیون حقیقت یاب حملۀ تهاجمی بر شفاخانۀ محمد داوود تاکنون نتوانسته است شمار دقیق جان باخته گان و زخمیان این رویداد را دریابد.
در حالی که وزارت دفاع ملی بارها تایید کرده است که این حمله در همدستی با افرادی در داخل شفاخانه انجام شده است، اما رییس این کمیسیون می‌گوید که تا کنون شواهدی به دست نیامده است که نشان بدهد داکتران این شفاخانه با حمله کننده‌گان دست داشته باشد.
هلال الدین هلال، رییس هیئت حقیقت‌یاب، گفت: «ما در روز نخست ارقام شهدا را به ۳۱ نفر می گفتیم و ارقام زخمی ها را تا ۹۹ نفر. ولی در بین این زخمیان کسانی بودند که بنا بر عمق صدمه رسیدن شان یا زخمی که داشتند به شهادت رسیدند که حدوداً شهدای ما تا حال به ۵۰ نفر می رسد. اما زخمی ها بعضاً تداوی شدند. و ارقام آن پایین آمده و ما در حدود ۳۱ نفر زخمی داریم.»
رییس هیئت حقیقت یاب این رویداد می‌گوید که حمله کننده‌گان شهروندان داخلی و خارجی بودند، اما ظاهراً این هیئت تا کنون کیستی و شمار این حمله کننده‌گان را نمی‌داند.
آقای هلال گفت: «شواهد و مدارکی که تا هنوز دلالت کند بر اثبات قضیه که داخل شفاخانه همرای آن ها همکاری شده باشد ما هنوز بالای آن کار می کنیم. بدون شک کسانی که در این جا آمده اند اتباع داخلی و خارجی استند. هم افغان استند و هم خارجی.»
جنرال هلال غفلت کارمندان شفاخانه سردار محمد داوود را یکی از علت‌های راه یافتن مهاجمان به این شفاخانه می‌داند و می‌گوید ۲۴ تن از کارمندان این شفاخانه زیر تحقیق و بازجویی قرار گرفته اند. آقای هلال می‌گوید که در میان این ۲۴ تن از جنرال تا کارمندان عادی استند.
وی گفت: «ما یک تعداد کسان دیگر را هم تحت تحقیق داریم. این افراد کسانی استند که بخشی اپراسیونی، اداری و استخباراتی شفاخانه را مکلفیت داشتند. آن ها از سطوح بالا تا پایین همۀ آن ها زیر تحقیق استند.»
رییس این هیئت می‌گوید که روزانه در حدود چهار هزار تن در این شفاخانه رفت و امد می کنند و ظرفیت لازم برای نظارت رفت و آمد کننده‌گان در این شفاخانه وجود ندارد.
نماینده‌گان مجلس و برخی از استادان دانشگاه‌ها که به یافته‌های این کمیسیون چشم دوخته بودند، یافته‌های این هیئت را جانب دارانه و بسیار ضعیف می‌دانند.
فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه، گفت: «من متیقن استم که این هیئت هم قادر نخواهد بود که واقعیت ها را جمع آوری کند و اگر به واقعیت ها پی ببرد به انظار مردم نخواهد رساند.»
عارف رحمانی، عضو مجلس نماینده‌گان، گفت: «این کمیسیون ها مخصوصا زمانی که جنبۀ حکومتی پیدا می کند و بعد مخصوصا به یک ادارۀ خاص می شود این اداره در آن دخالت دارد به هیچ وجه به نتایج درست نمی رسد.»
رییس این هیئت می گوید که تمامی حمله کننده گان در روز حمله از بیرون داخل شفاخانه شدند، اما باشنده گان پایتخت و نزدیکان قربانیان این رویداد نیز در برابر یافته های این هیئت واکنش نشان می دهند.
محمد خطیب، باشندۀ پایتخت، گفت: «کسی که در این جا است این که دست نداشته باشد چگونه می تواند به آن جا داخل شود. به ویژه در حالی که مهمان آنان بم دستی و چیزهای دیگر باشد.»
در حالی که گزاش‌هایی وجود دارند که پزشکی به نام ناشر در شفاخانۀ سردار محمدداوود با مهاجمان همکاری داشته است، اما هیت حقیقت یاب این رویداد در بارۀ این مرد چیزی نمی‌گوید و حضور داکتران این شفانه را در میان حمله کننده گان رد می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала