اولین فضانورد زن در جهان و قهرمان اتحاد شوروی

© SputnikКосмонавт Валентина Терешкова
Космонавт Валентина Терешкова - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والنتینا ولادیمیروفنا تریشکووا


تریشگووا در سال 1937 در یک قریه کوچک ولایت یاراسلاو ل روسیه بدنیا آمد. در سال 1963 اولین و تا به حال یگانه زن فضانورد در جهان بود که به تنهای قادر به تسخیر فضا شد. وی لقب قهرمان را از طرف کشور های چکوسلواکیا، بلغاریا، ویتنام و منگولیا نیز دریافت نمود.
در سال 1995 به منصب تورن جنرالی نایل آمد، وی دوکتور علوم تخنیکی وپروفیسر است که دها رساله علمی خود را به چاپ رسانیده. تریشگووا ششمین فضانورد شوروی و دهمین فضانورد جهان است. تریشکووا فعلا نماینده دوما و معاون کمیته روابط خارجی (مجلس نمایندگان پارلمان) روسیه است ، همچنان وی عضو شورای عالی حزب سراقتدار روسیه یعنی "روسیه واحد" می باشد.
در ایام جوانی بر علاوه تحصیل در مکتب شبانه تریشکووا در فابریکه تایر سازی کار می کرد تا بتواند به فامیل غریب خود را کمک نماید. بعدآ در فابریکه نساجی همراه با مادرش شامل وظیفه شد. در سال 1959 شامل کلوب پراشوتسیت ها شد. و همزمان مصروف تحصیل در تخنیکم تولیدات صنعتی سبک گردید.
بعد از پرواز موفقانه یوری گاگارین در شوروی تصمیم گرفته شد تا یک زن را در فضا بفرستند.و در سال 1962 در صدد جستجوی کاندید این فضانورد زن در تمامی شوروی گردیدند. معیار این بود که این زن حتما پراشوتیست باشد، سن اش پاهین از 30 سال باشد، قدش تا 170 سانتی متر و وزنش بیشتر از 70 کیلوگرام نباشد. از جمله صدها کاندید 5 زن را انتخاب نمودند. همه باید شامل وظیفه نظامی می گردیدند. در صفوف فضانوردان تریشکووا در سال 1962 شامل گردید. که تمرینات مشقت بار را موفقانه پشت سر گذاشت. در آن وقت معیار چنین بود که اولین زن فضا نورد جهان کس باید شناخته شود که علاوه بر تمرینات طاقت فرسا در فضا، آب ،گرمی و سردی ، کیس سیاسی اش هم از اهمیت ویژه برخوردار بود. این کاندید باید ازطبقه کارگر میبود ، همه معیار های لازم را تریشکووا داشت. این کاندید علاوتا باید از نطق و بیان خوب برخوردار میبود تا در بین مردم و اجتماع صحبت نماید، و از مزایای دولت شوروی درست تحریف نماید. که این همه خصایل در وجود تریشکووا بسیار خوب نمایان بود.
پرواز فضایی خود را تریشکووا در 16 جولای سال 1963 در سفینه فضایی واستوک —6 انجام داد که 3 شبانه روز ادامه یافت. نکته جالب اینکه در مجموع درآن زمان پرواز ها بسیار محرم بود و در روز پرواز خود وی برای اینکه فامیلش نگران نباشد و از طرف هم افشاگری رخ ندهد، گفت که من جهت مسابقات پراشوتی سفر می کنم و فامیلش از طریق رادیوخبر پرواز وی را شنیدند.
تورن جنرال نیکولای کامانین که مسولیت این پرواز را به عده داشت اظهار نمود که پرواز تریشکوا بهتر از دو پرواز قبلی که دو فضانورد مرد پاپوف و نیکولایف انجام دادند ، صورت گرفت و من بسیار خوشحال ام که در این انتخاب خود اشتباه نکردم. در مدت پرواز با تریشکووا چندین بار از زمین تماس حاصل نمودند. وی در مدت اقامت اش در فضا بسیار خسته به نظر می رسید، اما خودش نمی خواست به این امر اقرار نماید. در تماس اخیر از وی جواب نیامد وقتی که تلویزیون را روشن کردن تا حالت وی را ببینند، دیدند که به خواب رفته ، وی را مجبورآ بیدار کردند. سفینه خط سیر خود را ازدست داده بود. تریشکوا دوبار کوشش کرد تا سفینه را به مدار اصلی اش سوق دهد ، اما متاسفانه موفق نگردید. در مرکز بسیار نگران گردیدند که وی ممکن نتواند خودش سفینه را از مدار خارج نماید و به زمین برگشت نماید. بعد ها ثابت گردید که این نقض تخنیکی بود. تریشکووا 40 سال خاموشی اختیار نمود، چون به خاطریکه کارالیوف که تمامی اعمار این سفینه را رهبری نموده بود و به این نقض تخنیکی بعد از پروازوی متوجه شده ، اما ازتریشکووا خواهش نموده بود تا این راز را نگه دارد و تا وقتی وی زنده است فاش نکند.تریشکوا این خواهش وی را پزیرفت.
تریشکووا تارتبه تورن جنرالی ارتقاع کرد که اولین جنرال نظامی زن در شوروی آنوقت بود. وی صاحب 15 مدال و نشان بلند دولتی و لقب قهرمان اتحاد شوروی را کمایی نمود. همچنان 7 بار تقدیر نامه های از طرف رهبران کشور دریافت نموده. بیشتر از 20 مدال و نشان دولتی را از طرف کشور های خارج بدست آورده. علاوتآ تریشکووالقب شهروند افتخاری 18 شهر دنیا را از روسیه تا ایتالیا بدست آورده.
یکی از علمای روسیه که همکار وی در فضانوردی بود در مورد تریشکووا بیان داشت که وی در عرصه کار های سیاسی و اجتماعی نیز موفقیت های فضایی کسب نموده.
تا به حال تریشکووا با وجودهشتاد سال سن اش ، فعلانه مصروف کار های اجتماعی است وی را همواره درمحافل سیاسی و اجتماعی دعوت می نمایند. برنامه مکمل را در ذیل کلیک کنید و بشنوید: 

.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала