معترضان ترک با پولیس هالند درگیر شدند

© AP Photo / Osman Orsalمعترضان ترک با پولیس هالند درگیر شدند
معترضان ترک با پولیس هالند درگیر شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدها معترض که از ممنوع شدن این سخنرانی به خشم آمده بودند در برابر سفارت ترکیه دست به اعتراض زدند و با پولیس درگیر شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری طلوع نیوز، ملغا شدن سخنرانی وزیر خارجۀ ترکیه در هالند، به درگیری میان معترضان تُرک و پولیس هالند انجامید.

این درگیری پس از آن رخ داد که حکومت هالند، مولود چاوش اوغلو، سخنرانی وزیر خارجۀ ترکیه را دربارۀ همه پرسی قانون اساسی این کشور برای ترک‎ها در هالند، ممنوع کرد.

سپس صدها معترض که از ممنوع شدن این سخنرانی به خشم آمده بودند در برابر سفارت ترکیه دست به اعتراض زدند و با پولیس درگیر شدند.

کشورهای اروپایی، همه پرسی قانون اساسی ترکیه را که انتظار می‎رود به رییس‎جمهور این کشور اختیارات بیشتری بدهد، عقب گردی برای دموکراسی می‎‏دانند.

عیسا اسن، یک تن از معترضان گفت: «این یک تصمیم ملی گرایانه است بر ضد ملت ترکیه است. ما این تصمیم را نخواهیم پذیرفت.»

یک اعتراض کنندۀ دیگر گفت: «ما این اقدامات تحریک آمیز را همواره به یاد خواهیم داشت. به باور من تمامی این اقدامات ضد ترکیه استند.»

در همین حال، شماری از شهروندان ترکیه در نزدیک سفارت هالند در انقره نیز گرد آمدند تا به ملغا شدن سخنرانی مقام‌های ترک در این کشور اعتراض کنند.

وزیر خارجه ترکیه ملغا شدن سخنرانی‎اش را نکوهش کرد.

وی گفت: «این کار چه معنا می‎دهد؟ می‎گویند که سخنرانی‌ام را به دلیل نگرانی‎های امنیتی ملغا کرده‌اند. آیا وزیر خارجۀ جمهوری ترکیه یک هراس افگن است؟ شهروندان ترکیه که در آنجا استند هراس‎افگن استند؟»

پیش از این، سخنرانی برخی از وزیران حکومت ترکیه در آلمان نیز ملغا شده بود.

قرار است همه پرسی قانون اساسی ترکیه ماه آینده برگزار شود.

اگر مردم در این همه پرسی رأی مثبت بدهند، اختیارات رجب طیب اردوغان، رییس‎جمهور ترکیه افزایش خواهند یافت؛ اما کشورهای اروپایی می‎گویند که این کار خلاف دموکراسی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала