میانجی‌گری چین، در حل اختلافات بین ایران و عربستان

© Sputnik / Eduard Pesov /  مراجعه به بانک تصاویر وان ای وزیر خارجه چین
وان ای وزیر خارجه چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه چین اظهار امیدواری کرده که کشورش بتواند به مثابه دوست مشترک ایران و عربستان در حل اختلافات بین تهران و ریاض نقش سازنده‌ای ایفا کند.

اسپوتنیک به گزارش العالم به نقل از رویتر، وان ای، وزیر خارجه چین گفت: امیدوارم عربستان سعودی و ایران بتوانند اختلافات شانرا از میان بردارند.

پادشاه عربستان در صدر هیأتی1500 نفره سفر یک ماهه خود به کشورهای آسیایی و حوزه بحر آرام را آغاز کرده است. او پس از دیدار با مقامات کشورهای مالزیا، اندونزیا، برونئی، جاپان، چین، مالدیو، در مسیر بازگشت خود به عربستان برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب به اردن سفر می‌کند.

وان ای در حاشیه نشست سالانه خبری پارلمان چین گفت: «امیدواریم عربستان سعودی و ایران در یک رابطه برابر و به طور دوستانه مشکلات شان را با هم در میان بگذارند».

او در ادامه افزود: «چین با ایران و عربستان سعودی روابط دوستانه‌ای دارد. اگر لازم باشد ما می‌توانیم نقش سازنده‌ای در گفت‌وگوهای فی‌مابین ایفا کنیم».

وزیر چینی همچنین از سفر قریب الوقوع پادشاه عربستان به چین خبر داد؛ اما تاریخ دقیقی را برای این سفر ذکر نکرد. با این حال منابع آگاه اعلام کردند پس از اتمام جلسه سالانه پارلمان چین در چهارشنبه آتی، ملک سلمان به پکین سفر خواهد کرد.

عربستان در پی جذب سرمایه‌گذاران آسیایی برای فروش پنج % از سهام آرامکو در سال 2018 است. مهم‌ترین هدف ملک سلمان در سفر به چین و جاپان، جذب بازارهای شرق آسیا در زمینه انرژی و نظامی میباشد.

 در سفر ملک سلمان به مالزیا بیانیه‌ای ضد ایرانی و در راستای منافع صهیونیسم درباره ضرورت محدود کردن نفوذ ایران در خاورمیانه و سایر کشورهای اسلامی منتشر شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала