مصاحبه اختصاصی سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در روسیه با آژانس خبری اسپوتنیک

© Sputnikمصاحبه اختصاصی سفیر کبیر جمهوری اسلامی اففانستان در روسیه با آژانس خبری اسپوتنیک
مصاحبه اختصاصی سفیر کبیر جمهوری اسلامی اففانستان در روسیه با آژانس خبری اسپوتنیک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دکتورعبدالقیوم کوچی سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان و نماینده خاص فوق العاده رئیس جمهور افغانستان در روسیه، طی مصاحبۀ ای با خبرنگار آژانس خبری اسپوتنیک در مورد مناسبات روسیه و افغانستان و همچنان ابتکارات روسیه در حل بحران افغانستان روشنی انداخته، گفت:

" طوریکه شما فرمودید، امروز آب و هوای مسکو مرطوب، ملایم و نسبت به چند روز قبل گرم تر شده است. امید که فضای سیاسی جهان و بخصوص افغانستان عزیز ما نیز بهبود یابد. افغانستان در جریان تقریباً 40 سال قربانی جنگ های تحمیلی شده است و هنوز هم ادامه دارد. با تأسف میتوانم بگویم که کشورهای دور و نزدیک برای تأمین منافع خود در ادامه این جنگها دست دارند. ما امیدوار هستیم که مردم ما یکجا به کمک جامعه بین المللی صلح را در افغانستان تامین کنند. صلح و بازسازی اقتصاد افغانستان به نفع کشورهای منطقه و روسیه میباشد.

افغانستان با روسیه از زمان روسیه تزاری تاکنون روابط حسنه دارد.

روسیه با افغانستان قرابت تاریخی دارد. روابط دو کشور بخصوص از قرون 19، 20 و 21 قابل ملاحظه است بدینسوادامه داشته و بعضاً با فراز و نشیب ها مواجه شده است.این مناسبات در حال حاضر در مسیر مثبت آن در حال انکشاف است.

افغانستان اولین کشوری بود که در اوایل قرن 20 روسیه سوسیالیستی را به رسمیت شناخت و روسیه سوسیالستی نیز اولین کشوری بود که استقلال افغانستان را در آن زمان به رسمیت شناخت و روابط دیپلوماتیک میان دو کشور برقرار شد.

ما با اتحاد جماهیر شوروی  روابط خوب و همکاری در عرصه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز داشتیم. روس ها در پروژه های زیاد اقتصادی، ساختمانی و تولیدی، مثلاٌ در سرک سازی، تهیه مسکن، اعمار فابریکه ها سهم گرفتند که تا به حال ما از آنها استفاده می نمائیم و از همکاری ایشان سپاسگزاریم.

بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، روسیه در رکود اقتصادی قرار گرفت که با به قدرت رسیدن پوتین، روسیه توانست دوباره در سطح جهان نمایان گردد. در 20 سال اخیر اقتصاد روسیه- به اقتصاد بازار آزاد مبدل شده است.

 در مورد نقش روسیه در بازسازی افغانستان، باید بگویم که، به نظر من، در این اواخر در روسیه و افغانستان و هم در منطقه یک سلسله تغییرات بوجود آمده است. روسیه علاقمند است که روابط خود را با افغانستان حسنه بسازد. آغوش افغانستان باز است و شخص من که سفیر و نماینده مردم افغانستان هستم، میخواهم که روس ها به افغانستان علاقه پیدا کنند و سرمایه گذاران روسیه در افغانستان سرمایه گذاری نمایند و مطابق شرایط بازار آزاد مانند کشورهای دیگر در پروژه های اقتصادی افغانستان سهم بگیرند.

ما منابع طبیعی دست نخورده زیادی داریم که به سرمایه گذاری نیاز دارد، و ما از سرمایه گذاران روسیه دعوت می نمائیم تا در این عرصه سهم بگیرند.

باید علاوه نمایم که کشور فدراسیون روسیه به ما نزدیک است و ما روابط خوب با روسیه فدرالی داریم.  میتوانم بگویم که هدف سفارت افغانستان و شخص خودم به صفت سفیر کبیر افغانستان در روسیه این است که روابط کشور ما با روسیه بهتر گردد تا فضای خوب همکاری اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایجاد گردد ".

دکتور عبدالقیوم کوچی به پاسخ سوال ارزیابی وضعیت اقتصاد کنونی افغانستان گفت:

" ثبات و امنیت یک مساله حیاتی برای مردم افغانستان و آینده این کشور است که بدون آن نمیتوان پروژه های اقتصادی را در افغانستان اجرا کرد.

روسیه امروز- روسیه دیروز نیست. روسیه مسئولیت دارد تا در تأمین امنیت و ثبات و جلوگیری از جنگ در افغانستان همکاری نماید. آن دو دلیل دارد: نخست اینکه روسیه یکی از ابرقدرت های اقصادی و نظامی جهان بشمار میرود. کشور های آسیای مرکزی دست نخورده است، اگر روسیه در رشد افغانستان سهم بگیرد، به نفع روسیه هم میباشد. زیرا ما منابع غنی طبیعی داریم. دوم ثبات در افغانستان- ثبات در آسیای مرکزی است.

روسیه برای تأمین امنیت و ثبات در افغانستان تلاش می ورزد. به همین منظور چندی قبل نشست سه جانبه با اشتراک روسیه، چین و پاکستان برگزار شد که هدف آن راه حل سیاسی بحران افغانستان بود. به ادامه آن، چندی قبل نشست شش جانبه بشمول افغانستان، ایران و هند صورت گرفت. کار در این عرصه هنوز هم جریان دارد ".

در خاتمه نماینده ویژه و فوق العاده رئیس جمهور افغانستان در مسکو گفت که یگانه هدف ماموریت اش در روسیه، بهبود روابط میان افغانستان و روسیه، جلب توجه تاجران روسی برای سرمایه گذاری در اقتصاد افغانستان و گسترش روابط اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور میباشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала