اسرائیل به بازرسان "دیدبان حقوق بشر" ویزه نمی دهد

© Photo / Wikipediaاسرائیل به بازرسان "دیدبان حقوق بشر" ویزه نمی دهد
اسرائیل به بازرسان دیدبان حقوق بشر ویزه نمی دهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید دولت اسرائیل با متهم کردن این سازمان به «جانبداری بنیادین» علیه آن کشور، از صدور ویزه برای بازرس ارشد این سازمان خود داری کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل رادیو فردا، سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید دولت اسرائیل با متهم کردن این سازمان فرادولتی به «جانبداری بنیادین» علیه آن کشور، از صدور ویزه برای بازرس ارشد این سازمان خود داری کرده‌است. امانوئل ناشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه این خبر را تائید کرده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، گزارش‌هایی منتقدانه در مورد ادامه اشغال منطقه فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی یا وضعیت شهروندان فلسطینی ساکن منطقه و علمکرد ارتش آن کشور نوشته است. در عین حال گزارش‌های این سازمان به انتقاد از سازمان‌های فلسطینی نیز پرداخته‌اند و برای نمونه «حماس» و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی را به موشک‌پراکنی علیه غیرنظامیان، اعدام‌های خودسرانه و —برای نمونه در سال 2007 میلادی- عمل به اقداماتی که مصداق «جنایت جنگی»ست، متهم کرده‌اند.

این سازمان چند ماه پیش خواستار صدور روادید برای مدیر بخش اسرائیل و فلسطین خود شده بود.

«دیدبان حقوق بشر» می‌گوید مقام‌های اسرائیلی 20 فوریه به عمر شکیر، شهروند ایالات متحده و مدیر بخش اسرائیل و فلسطین، گفته‌اند به دلیل اینکه این سازمان «یک سازمان واقعی حقوق بشر نیست»، درخواست روادید آقای شکیر رد شده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل ضمن تائید این موضوع به خبرگزاری فرانسه گفته سازمان دیدبان حقوق بشر دارای سابقه «شدیدا جانبدارانه»، و یک «سازمان ضد اسرائیلی با نیت‌های به‌وضوح خصمانه» علیه آن کشور است.

با این‌همه آقای ناشون تاکید کرده خود سازمان از فعالیت منع نشده و کارمندان اسرائیلی و فلسطینی آن همچنان اجازه دارند در این کشور به کار و ارائه گزارش‌های خود ادامه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل افزوده است «اما چرا باید به کسی روادید کار بدهیم که تنها یک هدف دارد و آن‌‌هم این است که به ما حمله کند».

از طرف دیگر عمر شکیر، رئیس بخش اسرائیل و فلسطین «دیدبان حقوق بشر» به خبرگزاری فرانسه گفته «ما در حیرت هستیم» و افزوده این سازمان «در بیش از 90 کشور جهان کار می‌کند. بسیاری از کشورها، گزارش‌های ما —که با دقت تنظیم می‌شوند- را دوست ندارند». به گفته آقای شکیر با وجود این، واکنش این کشورها «ساکت کردن پیام‌آور» این سازمان نبوده‌است.

روزنامه هافینگتن‌پست می‌گوید وزارت خارجه ایالات متحده از «دیدبان حقوق بشر» حمایت کرده است. مارک تونر، سخنگوی موقت این وزارت‌خانه، این سازمان را «سازمان حقوق بشری قابل اعتماد» توصیف کرده که «هرچند ما با همه اظهارات و نتیجه‌گیری‌هایشان موافق نیستیم، از اهمیت فعالیت آن‌ها واقفیم و از آن حمایت می‌کنیم».

سازمان دیدبان حقوق بشر در سال 1987، برای نظارت بر پیمان هلسینکی —در اوت 1975- تاسیس شد. هدف این پیمان بهبود روابط بین بلوک شرق و غرب و —از جمله- ضمانت رعایت حقوق بشر بود. «دیدبان حقوق بشر» نهادی غیرانتفاعی‌ست و یکی از سازمان‌های زیر نظر آن در سال 1997 برنده جایزه صلح نوبل شده‌است.

 

شماری از کشورهای جهان از صدور روادید برای بازرسان این سازمان خودداری کرده‌اند، که البته برخی از آن‌ها حتی اجازه فعالیت گزارشگران محلی «دیدبان حقوق بشر» را در خاک کشور خود نمی‌دهند. ایران، امارات متحده عربی، سودان، کوبا، یا کره شمالی از جمله این کشورها هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала