دولت کوبا یک توطئه را خنثی کرد

© AP Photo / Javier Galeanoدولت کوبا یک توطئه را خنثی کرد
دولت کوبا  یک توطئه را خنثی کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کوبا از خنثی سازی یک توطئه جدی برای بی ثبات سازی این کشور با ممانعت از سفر رئیس سازمان کشورهای آمریکایی به این جزیره برای حضور در مراسم اهدای جایزه‌ای که توسط مخالفان سازماندهی شده بود، خبر داد.

به گزارش به گزلرش اسپوتنیک به نقا از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مخالفان کوبایی که دولت آنها را "ضد کوبایی و غیر قانونی" می‌نامد از لوییس آلماگرو، دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی دعوت کرده بودند برای مراسم دریافت جایزه‌ای به دلیل افشاگری درباره اوضاع حقوق بشری در آمریکا به هاوانا بیاید.
کوبا که این سازمان مستقر در واشنگتن را یک نهاد امپریالیستی آمریکا می‌داند حضور آلماگرو و دیگر مدعوین بین المللی را نپذیرفت و حاضر به صدور ویزا برای آنها نشد. این رویداد در حالی رخ داده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سرگرم بررسی عادی سازی روابط با کوباست.
وزارت امور خارجه کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد: از نظر دولت کوبا این طرح یک اقدام تحریک آمیز آشکار و جدی علیه دولت با هدف ایجاد بی ثباتی و تخریب شهرت بین المللی کشور است. این وزارتخانه آلماگرو را به ارائه دستور کاری برای تحریک مخالفان و ایجاد نارضایتی نظیر آنچه در دولت‌های درحال پیشرفت در ونزوئلا، بولیوی و اکوادور رخ داد، کرده است.
آلماگرو نیز در نامه‌ای برای مخالفان گفته است که به دولت کوبا اطمینان داده که هیچ دستور کار ضد کوبایی در دست ندارد و تنها خواست سازمان کشورهای آمریکایی کمک به هاوانا برای نزدیک شدن به اصول و ارزش‌های این سازمان در ارتباط با دموکراسی و حقوق بشر است.
کوبا پیش از این نیز مانع حضور مدعوین بین المللی از جمله وزیر سابق شیلی، رئیس جمهور سابق مکزیک به این کشور برای شرکت در این مراسم شد.
شیلی سفیر خود از کوبا را برای رایزنی‌های بیشتر فراخواند و وزیر خارجه مکزیک نیز در توییتر خود نوشت که از این تصمیم کوبا متاسف است.

وزیر خارجه کوبا در دفاع از این اقدام آن را اقدامی در جهت شفاف سازی خوانده و گفته است که با دولت‌هایی که از آنها دعوت شده تماس‌هایی برقرار شده و به آنها در مورد این توطئه توضیح داده شده است و دولت امیدوار است که آنها نیز اهداف این سفر را درک کنند.
گروه مخالفان کوبایی این مراسم اعطای جایزه را به رهبری دختر اسوالدو پایا فعال دموکراسی خواه که در سال 2012 در یک حادثه رانندگی درگذشت، سازماندهی کرده است.
رزا ماریا پایا، دختر اسوالد دولت را متهم به سازماندهی این تصادف و مرگ عمدی پدرش کرده است. اتهامی که دولت به شدت آن را رد می‌کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала