حاکمیت در اوکراین به وعده های خود عمل ننمود

© REUTERS / Kacper PempelПрезидент Украины Петр Порошенко в Варшаве
Президент Украины Петр Порошенко в Варшаве - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اتحادیه اروپا در تلاش است تا حالت در اوکراین مانند ملداویا تکرار نگردد


این کشور تا گلو غرق در فساد است ٬ و احزاب سیاسی در کشور در انحصار و کنترول اولیگارشی است. این نتیجه گیری هایست که در گذارش مرکز تحقیقات سیاسی اروپا دربروکسل (CEPS) که اتحادیه اروپا این نهاد را تمویل می نماید٬ آمده است.
در گذارش آمده که در سه سالیکه از میدان می گذرد(هدف از کودتای سال ۲۰۱۴ در کیف است) حاکمیت در اوکراین به یکی از تعهدات خود وفا ننموده. این رژیم تعهد نموده بود که در مقابل فساد مبارزه می کند٬ سیستم قضایی خود را بازسازی میکند٬ تمویلات پولی به سازمان های سیاسی را تنظیم میدهد٬ تمرکزرهبری دولتی را در اقتصاد کاهش می دهد٬ ریفورم را در سیستم گمرکی انجام می دهد ٬ شرکت های دولتی را خصوصی می سازد و مالکیت خصوصی را حمایت می نماید.
در گذارش حالت در اوکراین را با حالت در ملداویا در مقایسه قرار داد٬ که در برنامه ای دنیا و سیاست ما نیز اوضاع را در این دوکشور به اساس گذارش این نهاد مورد بحث قرار میدهیم. 

اتحادیه اروپا در تلاش است تا حالت در اوکراین مانند ملداویا تکرار نگردد ٬ زیرا این اتحادیه با وجود کمک های عظیم مالی و سیاسی قادر نگردید با فساد در مالداویا مبارزه نمایند ٬ بنآ درس گرفتند تا پیش از وقت از کمک های اقتصادی برای رژیم پراشنکه دست بکشند ،تا اشتباهات خود را در ملداویا بار دیگر در اوکراین تکرار ننمایند و در ضمن به حاکمیت در این کشور فشار وارد گردد تا سران آن عملآ در ساختار دولتی تدابیر لازم را اتخاز نمایند و با فسادی که تهداب اساسات دولتی را سست می کند٬ مبارزه نماید. زیرا تا به حال حکومت پراشنکه صرف روی کاغذ برنامه مبارزه با فساد اداری را نوشته و در عمل برعکس مذاهمت در مبارزه با این پدیده شوم می نماید. در گذارش آمده « اگر حکومت خود را اروپایی اعلان می دارد ٬ به این معنی نیست که با فساد اداری باید آشتی نمود٬ کمک به این کشور باید به کسی داده شود که واقعآ با این پدیده مبارزه می کند ، نه به اشخاصی که در زبان خود را اروپایی می دانند و در عمل مانند گرگ در پوست گوسفند در آمده».
در مورد ملداویا: در نوامبر سال گذشته در ملداویا انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت و اتحادیه اروپا که مصارف عظیم را در این چند سال اخیر در ملداویا متحمل گردیده بود ٬ تا این کشور بتواند روزی شامل جامعه اروپا گردد و ستندرد های اروپا را عملی نماید ٬ کاملا بی ثمر باقی ماند و در نتیجه ایگر دودون برنده گردید. این رییس جمهور جدید ملداویا خواهان نزدیکی با جامعه اروپا نه ٬بلکه با روسیه است. بعد از انتخابات جامعه اروپا در تلاش شد تا ایگر دودون را وادار بسازد که از نزدیکی با کرملن دوری نماید و برعکس رییس جمهور منتخب ملداویا اعلان نمود که باید ریفرندوم را د ایر کرد٬ در صورت ایکه رای مردم را در بیرون شدن کشورش از عضویت علل بدل در اتحادیه اروپا بدست بیآورد ٬ کشورش از این اتحادیه خارج میگردد و بر عکس شامل اتحادیه اقتصادی "ایرو-آسیا" می گردد٬ که در آن فعلآ روسیه٬ بلاروسیه٬ قزاقستان٬ ارمنستان و قرغستان عضویت آنرا دارند و هدف از ایجاد اتحادیه اقتصادی "ایرو-آسیا" انتقال آزاد کالاها٬ نیروهای کاری و سرمایه بین کشور های اعضای این اتحادیه است. دودن رییس جمهور ملداویا ابراز نمود که قبل از دخول ملداویا به عضویت علل بدل این اتحادیه ، تبلیغات ای براه افتاد که گویا در زمان کوتاه تولیدات خالص داخلی ما ۳٬۲ ٪ بالا می رود ٬ صادرات ۱۴٬۸٪ ٬ و واردات ۶٬۴٪ بیشتر می ګردد٬ معاشات ۳٬۱٪ بلند و قیمت های مواد اولیه ۱٪ پایین می آید. اما امید های مردم تحقق نیافت. برعکس از سپتامبر سال ۲۰‍۱۴ تا به اگست سال ۲۰۱۶ در شرایط تجارت آزاد با اتحادیه اروپا صادرات به ۴۱ ملیون دالر کاهش یافت و از اروپا واردات مواد زراعتی ایکه را خود کشورما قادر است به مقدار زیاد و کیفیت خوب تولید نماید٬ ارتقاع نمود ٬ که بدین اساس به زراعت کشور صدمه بزرگ وارد نمود. در عین حال چون منافع روسیه در حین امضا موافقت نامه ملداویا با اتحادیه اروپا در نظر گرفته نشده بود ٬ صادارات کشور ما به بازار های روسیه به شکل فجیع آن کاهش پیدا کرد. در نتیجه از جولای سال ۲۰‍۱۴ تا اګست سال ۲۰۱۶ صادارات کالا های ملداویا به بازار های روسیه به ۳۲۵ ملیون دالر کاهش یافت و در پهلوی آن به کشور صدمه عظیم در سرمایه ګذاری خارجی وارد گردید. همه انتظارات مردم در مورد سیل سرمایه ګذاری خارجی در اقتصاد کشور با امضای موافقت نامه عضویت علل بدل ملداویا در اتحادیه اروپا و رژیم تجارت آزاد تحقق نیافت. و در ۹ ماه سال ۲۰۱۶ سیل سرمایه گذاری مستقم خارجی در اقتصاد کشور ۴۱٬۷ ٪ کاهش یافت.
مردم ملداویا در این دو سال ایکه با اتحادیه اروپا در مناسبات نزدیک قرار گرفتند٬ کاملا درک کردند ، هر قدمی را که در این راه فراتر می گذارند٬ به همان قدم از منافع ملی خود دور می گردند و منافع اروپا را جایگزین منافع ملی خود می سازند٬ این کشوز چانس آورد که در موقع مناسب رهبری پیدا شد که با جرأت و اراده متین و سنجش های درست از منافع ملی کشورش عمل نماید و جهت خود را به مسیر اصلی اش که سالهای سال های سال پیش از سال ۲۰۱۴ با روسیه داشت سوق دهد. حال انتظار می رود که مردم اوکراین هم وقت را بیشتر از این از دست ندهند و منافع ملی خود را در اولویت قرار دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала