تالیف کتاب‌های جدیدی برای سواد آموزی در افغانستان

© Photo / وزارت معارفتالیف کتاب‌های جدیدی برای سواد آموزی در افغانستان
تالیف کتاب‌های جدیدی برای سواد آموزی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت معارف افغانستان از چاپ بیش از بیست هزار جلد کتاب جدید درسی برای سواد آموزی در این کشور خبر داده می‌گویند که قرار است این کتاب در سی و چهار ولایت در اختیار افرادی که در برنامه‌های سواد آموزشی شرکت می‌کنند قرار گیرند.

داکتر سردارمحمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف افغانستان، می‌گوید که بیست‌ و سه‌ هزار و پنج‌صد جلد کتاب درسی توسط سازمان یونسکو به چاپ رسیده و قرار است در اختیار سوادآموزان در تمام ولایات کشور قرار گیرد.
آقای رحیمی گفت که این کتاب‌ها حاوی معلومات تازه و مفید است. معین سواد آموزی وزارت معارف افزود: « این کتاب‌ها نسبت به سایر کتاب‌های درسی موجود و سابقه، در برنامه‌های سوادآموزی جوانان و بزرگسالان بیشتر قابلیت محور، فعالیت محور و شاگرد محور هستند که می‌توانند به زودترین فرصت ممکن مهارت‌های خواندن — نوشتن و حساب کردن را در سوادآموزان بهبود بخشند.» این مقام وزارت معارف هم‌چنین تاکید کرد: «کتاب جدید تالیف شده شامل آموزش قرآنکریم، کتاب‌های سوادآموزی به زبان‌های دری و پشتو، کتاب ریاضی سوادآموزی، ارزیابی شاگردان و رهنمای آموزش معلمان می‌باشند که در تالیف، تدوین و تمام موضوعات املایی و انشایی از استادان و متخصصین مراجع معتبر اکادمیک افغانستان دعوت گردیده بود که از همکاری‌های استادان گرامی مذکور قدردانی می نماییم.»
در همین‌حال، یک نماینده سازمان یونسکو در افغانستان می‌گوید که این نهاد در زمینه بلندبردن سطح سواد در افغانستان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد. این سازمان از رسانه‌های افغانستان نیز خواسته تا در گسترش سواد و بلند بردن سطح آن مردم را تشویق به پیگری و شامل شدن در برنامه‌های سواد آموزی نمایند.
هرچند طی سال‌های اخیر به منظور بلند بردن سطح سواد در افغانستان تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما آن طوری که معین سواد آموزی وزارت معارف می‌گوید که دست‌آوردها در این زمینه سالانه یک درصد بوده است. به گفته داکتر سردارمحمد رحیمی، سالانه چهارصد و پنجاه هزار نفر تحت برنامه‌های سواد آموزی قرار می‌‌گیرند اما از جانب دیگر حدود سه‌صد هزار تن دیگر در جمع افراد بی‌سواد در افغانستان افزوده می‌شوند. آقای رحیمی گفت که این سه صد هزار تن که کودکان و نوجوانان هستند، به دلیل مسدود ماندن مکاتب شان به جمع افراد بی سواد اضافه می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала