سند تحصیلی آنلاین فاقد اعتبار است- وزارت تحصیلات عالی

© Flickr / Captain Skyhawkسند تحصیلی آنلاین فاقد اعتبار است- وزارت تحصیلات عالی
سند تحصیلی آنلاین فاقد اعتبار است- وزارت تحصیلات عالی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحصیلات عالی از راه‌دور «آنلاین» پدیدۀ نو ظهور و سودمند است که در افغانستان روی آن کار نشده و مسؤولان وزارت باید به‌ آن توجه کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، در واپسین سال‌ها تحصیلات عالی از راه‌دور «آنلاین» بیشتر مورد استقبال محصلین به ویژه جوانان در افغانستان قرار گرفته است و جوانان در کنار شغل و مصروفیت‌های دیگر می‌توانند رشته‌های دل‌خواه‌شان را در پوهنتون‌های معتبر خارجی از راه‌دور بخوانند.

اما جعل و فساد در افغانستان اعتبار اسناد این گونه تحصیلات را نیز با پرسش روبرو کرده است.
مسؤولان وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گویند که به علت جعل در اسناد، نبود راهکار و لایحۀ قانونی برای تحصیلات عالی از راه‌‌دور، اسناد و گواهی‌نامه‌های تحصیلات آنلاین مدار اعتبار نیستند.

فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به سلام‌وطندار می‌گوید، آنان تلاش دارند که با ایجاد یک راهکار و لوایح، فعالیت‌های تحصیلات عالی از راه‌دور را در کشور آغاز کنند و به اسناد این گونه تحصیلات اعتبار بخشند.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افزود که آنان تلاش دارند که با استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در تحصیلات از راه‌دور، گام‌های عملی را در این راستا بردارند.

اما در حال حاضر برخی از جوانان با اسناد تحصیلات عالی از راه‌دور «آنلاین» در نهادهای حکومتی و خصوصی وظیفه اجرا می‌کنند.

طاهر رسولی، یکی از کسانی‌ که با سند تحصیلات عالی از راه‌دور در شرکتی خصوصی مشغول است، می‌گوید:"سند ما با کسانی که در داخل پوهنتون حضور داشتند، فرقی ندارد، همان مُهر پوهنتون و وزارت تحصیلات عالی است. هر دو یک اعتبار را دارد".

آقای رسولی گفت که بنا بر مشکلات اقتصادی که داشت نمی‌توانست در پوهنتون‌های داخل و خارج از کشور حضوری درس بخواند و او تمامی پرسش‌هایش را با استفاده از انترنت با استادان در میان می‌گذاشت و پاسخ‌هایش نیز به راحتی به دست می‌آمد.

ناامنی، مشکلات اقتصادی و ممانعت برخی از خانواده‌ها برای دختران جوان‌شان در پوهنتون‌ها از چالش‌هایی است که برخی از جوانان را وادار به ادامۀ تحصیلات‌ آنلاین کرده است. اما عدم اعتبار این گونه تحصیلات در کشور به بزرگ‌ترین نگرانی آنان مبدل شده و آنان از وزارت تحصیلات عالی می‌خواهند تا به این مشکل رسیدگی صورت بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала