داعش در همه کشور ها موضع دفاعی دارند

© AP Photoداعش در همه کشور ها موضع دفاعی دارند
داعش در همه کشور ها موضع دفاعی دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که گروه داعش از نظر نظامی در کشورهای عراق، سوریه، لیبیا و افغانستان در موضع تدافعی قرار دارد و درآمدهایش از ناحیه فروش تیل و اخاذی کاهش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری آوا ، انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد در این گزارش به شورای امنیت این سازمان هشدار داده است که جنگجویان داعش تهدید خطرناک باقی می‌مانند و پس از شکست‌ها در میدان جنگ خود را با وضعیت جدید تطابق می‌دهند.

 در این گزارش که روز سه شنبه به شورای امنیت فرستاده شد، آمده است: «داعش در عراق و شام در چند منطقه در موضع تدافعی قرار دارند، به خصوص در افغانستان، عراق، لیبیا و جمهوری عربی سوریه.»

در گزارش افزوده شده است: منابع مالی داعش رو به کاهش است و این باعث شده که جنگجویان آن با «بودجه بحران» به فعالیت خود ادامه بدهند. فروش غیرقانونی تیل که اغلب از میدان‌های تیل دیرالزور سوریه صورت می‌گرفت از 500 میلیون دالر در سال 2015 به 260 میلیون دالر در سال گذشته کاهش یافته است. در این گزارش به حکومت‌ها گفته شده است مراقب باشند که داعش در تلاش یافتن منابع جدید درآمد است. از جمله گفته شده که خبرنگاران و امدادرسانانی که به مناطق تصرف شده داعش سفر می‌کنند، هدف آدم ربایی این گروه قرار خواهند گرفت. در گزارش ملل متحد همچنین به این نکته پرداخته شده است که سرازیر شدن جنگجویان خارجی به عراق و سوریه به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. اقدام‌های امنیتی حکومت‌ها و همچنین «تقلیل جذابیت» گروه داعش عوامل اصلی این کاهش در جنگجویان خارجی عنوان گردیده است. بسیاری کشورهای عضو ملل متحد گزارش داده اند که جنگجویان خارجی سخت‌سر در عراق و سوریه باقی خواهند ماند و بسیاری آن‌هایی که قصد ترک این مناطق را داشته اند، قبلاَ آن کشورها را ترک کرده اند. در گزارش آمده است: «قابلیت داعش در عراق و شام برای جلب افراد جدید تقلیل یافته است، و جنگجویان آن به صورت فزاینده میدان‌های جنگ را ترک می‌کنند.» دویچه وله نوشت: شورای امنیت ملل متحد امروز در مورد این گزارش بحث می‌کند. در عین زمان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به جنرال‌های کشورش دستور داده است که طرحی را برای شکست افراط‌گرایان تدوین کنند. در این گزارش گفته شده است که داعش در واکنش به فشارهای نظامی تلاش می‌کند ارتباطات و استخدام جنگجو را از طریق روش‌های بیشتر مخفی مانند وب‌سایت‌های موسوم به «دارک وب»، رمزها و مسنجر انجام دهد. براساس گزارش ملل متحد، «این گروه به تشویق حامیان و پیروان خود ادامه می‌دهد که در خارج از مناطق جنگی دست به حمله بزنند.»    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала