راه هایی موثر برای تماس مستقیم با طالبان

© AP Photo / Pakistani Taliban handoutراه هایی موثر برای تماس مستقیم با طالبان
راه هایی موثر برای تماس مستقیم با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گفت‌وگوی رو در روی حکومت با طالبان، مهم ترین بخش این راهبرد را می‌سازد و به گفتۀ شورای عالی صلح، پس از این کشور دیگری به گونۀ مسقیم در این گفت‌وگوها دخیل نخواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، یک مقام شورای عالی صلح افغانستان امروز (یکشنبه ۱۷ دلو) اعلام کرد که این نهاد یک راهبرد تازه را برای گفت‌وگوی صلح رو در رو باطالبان تهیه نموده است. گفت‌وگوی رو در روی حکومت با طالبان، مهم ترین بخش این راهبرد را می‌سازد و به گفتۀ شورای عالی صلح، پس از این کشور دیگری به گونۀ مسقیم در این گفت‌وگوها دخیل نخواهد بود. محمد اسماعیل قاسمیار، سخنگوی شورای عالی صلح می گوید: «راه هایی که موثر تر باشد برای این که ما بتوانیم تماس مستقیم برقرار بکنیم و تماس‎های ما منجر به این بشود که آنان (طالبان) به میز مذاکره حاضر شوند؛ با گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح، ما بتوانیم به یک مصالحه جامع دست بی‌یابیم.» در همین حال، ریاست جمهوری از مشوره‌ها و رایزنی ها برای گماشتن رییس تازه شورای عالی صلح خبر می‌دهد.

گفته می‌شود که شورای عالی صلح، از آغاز کار تاکنون، دو رییسش را از دست داده است. این که چه کسی جانشین پیر سید احمد گیلانی، رییس پیشین شورای عالی صلح خواهد شد، هنوز روشن نیست. شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور می‌گوید: «شورای عالی صلح از یک طرف ضرورت به این دارد که رییس جدیدش انتخاب شود و از طرف دیگر، ضرورت به یک بازنگری دارد تا بتواند امور را به صورت منسجم و هماهنگ به پیش ببرد.»

در این میان، شورای عالی صلح نیز به فکر بازنگری راهبرد کاری‌اش افتاده است. در همین حال، نگرانی‎های وجود دارند که  برنامه‌های کاری اعضای شورای عالی صلح در ولایت‌ها کم رنگ تر از گذشته‎اند. حبیب‌الله محتشم،  رییس شورای عالی صلح کندز می‌گوید: «تا هنوز دفتر مرکزی ما در سال جاری برنامه‌های جدید خود را برای ما ارسال نکرده است. ببینیم که دفتر مرکزی چه برنامه‌یی دارد و طبق برنامه دفتر مرکزی ما هم اجراآت خود را به پیش می‌بریم.» در سال‌های اخیر، نقش پاکستان در گفت‎وگوی‌های صلح افغانستان همواره برجسته دانسته شده است.

 

شورای عالی صلح هم می‌‎پذیرد که به دور از پا درمیانی اسلام آباد، به مشکل می‎توان راهبرد تازه صلح را در کشور عملی ساخت؛ اما به گفتۀ شورای عالی صلح آنچه که صادق نبودن پاکستان در همکاری‎هایش با افغانستان گفته می‎شود، آنان را واداشته است که بقیه راه را به تنهایی به پیمایند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала