سرما و برف‌باری‌ها در افغانستان بیش از چهل نفر قربانی گرفت

© Photo / وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادثسرما و برف‌باری‌ها در افغانستان بیش از چهل نفر قربانی گرفت
سرما و برف‌باری‌ها در افغانستان بیش از چهل نفر قربانی گرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرده که در نتیجه شدت سرما و برف‌باری‌های اخیر در افغانستان، چهل و دو تن از شهروندان این کشور جان‌های خود را از دست داده‌اند.

این وزارت می‌افزاید که این تلفات در ولایت‌های فاریاب، سرپل، بلخ، بدخشان، هرات، نورستان، ننگرهار، لغمان، کنر، کندهار، کاپیسا، غور، غزنی، زابل، پنجشیر، پکتیا، پروان، بغلان و بامیان صورت گرفته است. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث هم‌چنین می‌افزاید که در نتیجه بارندگی‌های اخیر و سرما سی تن دیگر از شهروندان افغانستان زخمی شده‌اند. این وزارت با ارایه گزارشی همچنین گفته است که نزدیک به صد باب منزل مسکونی تخریب شده و شماری از خانواده‌ها از مناطق خود بی‌جاشده‌اند.
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در اعلامیه‌ای گفته است: «سرازیر شدن سیلاب‌ها و برف‌کوچ‌ها باعث شده تا راه‌های مواصلاتی سالنگ شمالی و جنوبی، کوتل حاجیگک ولایت بامیان، کوتل‌های انی، انقلاب و ارگ ولایت میدان وردک، کوتل قناق مسیر ولایت دایکندی و بامیان، ولسوالی‌های نسی، مایمی، شکی و کوف ولایت بدخشان، کوتل قم ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، ولسوالی فارسی ولایت هرات، راه مواصلاتی ارزگان قندهار، راه‌های مواصلاتی مسیر غور کابل، غور هرات، 6 ولسوالی پشت‌بند ولایت غور بروی ترافیک مسدود شود.»
این وزارت تاکید کرده سی تن از مسافرانی که در کوتل قم ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در برف گیر مانده بودند، به کمک نیروهای امنیتی نجات یافته‌اند. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، در عین‌حال گفته است که در نتیجه برف‌بارهای اخیر در مسیر ولایات غور-هرات، بیست عراده موتر گیر مانده‌اند و یک کودک در نتیجه بیماری سینه و بغل جان باخته است.
در همین‌حال، مسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات و فواید عامه، می‌گویند که این دو نهاد برای پاک‌کاری و باز کردن راه‌های مواصلاتی آمادگی لازم را اتخاذ کرده‌اند.
اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف‌ دهات، می‌گوید که این وزارت در نظر دارد تا از طریق قراردادی‌ها و شوراهای محلی انکشافی و قراردادی، راه‌های مواصلاتی میان قریه‌ها و ولسوالی‌ها را باز کند. آقای رستمی می‌گوید که مناطق آسیب‌پذیر قبلا شناسایی شده و برای پاک‌کاری راه‌های مواصلاتی آن از قبل آمادگی لازم گرفته شده است.
طی چند روز اخیر، برف‌باری‌ها در افغانستان شدید بوده و هم اکنون نیز در برخی از مناطق این کشور ادامه‌ دارد. گزارش‌ها از شماری از مناطق دور افتاده و سرد سیر می‌رساند که ضخامت برف به یک و نیم تا دو متر رسیده است.
اکبر رستمی گفت وزارت احیا و انکشاف دهات که مسوولیت باز کردن راه‌های میان ولسوالی‌ها و قریه‌ها را به عهده دارد، از طریق قراردادی‌ها و شوراهای محلی پس از کاهش بارندگی‌ها و بهتر شدن آب و هوا، در تمام ولایات اقدام به باز کردن راه‌ها می‌کند. وی افزود: «وزارت احیا و انکشاف دهات در سی و چهار ولایت افغانستان به خصوص در ولسوالی‌های آسیب‌پذیر آمادگی کامل دارد تا در همکاری با شوراهای انکشافی، شرکت‌های قردادی و شوراهای قراردادی راه‌های مواصلاتی بر روی ترافیک باز بکند.»
سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات ابراز داشت که برف‌باری‌ها اخیر باعث لغزش یک کوه در ولسوالی «نوسی» ولایت بدخشان در شمال افغانستان شده است. به گفته او، این حادثه تلفاتی در قبال نداشته است. اما اکبر رستمی افزود که در شغنان دیگر ولسوالی بدخشان هفتاد برف‌کوچ رخ داده است.
در همین حال، مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه نیز می‌گوید شماری از مسافرانی که در مسیر ولایت‌های بامیان و دایکندی در برف گیر مانده بودند، بعد از ظهر روز گذشته نجات یافته‌اند. او گفت شماری از وسایط به شمول هفت عراده موتر رنجر پولیس هنوزهم در ولسوالی جلریز میدان وردک در برف گیر مانده و احتمالا تا فردا راه این وسایط نیز باز خواهد شد.
سخنگوی وزارت فواید عامه هم‌چنین گفت که شاهراه سالنگ هنوزهم توفانی است و تاکنون هجده برف کوچ از این مسیر گزارش شده است. به گفته مهدی روحانی، مسیر شاهراه سالنگ هنوزهم بر روی ترافیک مسدود است و تا زمانی که برف‌کوچ‌ها پاک نشود، اجازه عبور و مرور به وسایط داده نخواهد شد.
سخنگوی وزارت فواید عامه در عین‌حال ابراز داشت که آمادگی‌های لازم برای باز کردن شاهراه سالنگ وجود دارد و با کاهش توفان و بارندگی، به زودی این شاهراه بر روی ترافیک باز خواهد شد.
مهدی روحانی همچنین گفت که شاهراه کابل- قندهار نیز در منطقه روضه، در نزدیکی شهر غزنی بر روی ترافیک مسدود است. به گفته او، راه میان ولایت‌های غزنی و زابل نیز در حال حاضر مسدود است و بارندگی شدید در این مسیر ادامه دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала