هشدار باشندگان ولسوالی جاغوری به دانش و محقق

© Photo / کسراهشدار باشندگان ولسوالی جاغوری به دانش و محقق
هشدار باشندگان ولسوالی جاغوری به دانش و محقق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: شماری از باشندگان ولسوالی جاغوری، یکی از ولسوالی‌های پرنفوس ولایت غزنی، به سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محمد محقیق معاون دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، هشدار داده می‌‌گویند که این دو مقام دولتی نمی‌توانند بدون خواست و مشوره مردم برای تجزیه جاغوری به چند ولسوالی دیگر اقدام کنند.

سرور دانش و محمد محقق با ارایه یک طرح امنیتی به منظور بهبود وضعیت امنیتی در مناطق هزاره‌جات، خواستار تقسیم برخی از ولسوالی‌های کلان این مناطق به چند واحد اداری مستقل دیگر شده بودند. این طرح که در ماه قوس توسط این دو مقام دولتی به شورای امنیت ملی افغانستان ارایه شده است، در آن آمده است که برای بهبود وضعیت امنیتی و رفع تهدیدهای احتمالی در مناطق هزاره‌جات در گسترش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش، باید برخی از ولسوالی‌های این مناطق تقسیم شوند.
در طرح آقایان دانش و محقق آمده بود که تعدیل واحدهای اداری و توظیف کندک‌های جدید امنیتی در مسیر راه‌های مواصلاتی مناطق هزاره‌جات، کمک می‌کند تا وضعیت در این مناطق بهبود یابد. تاسیس سه ولایت جدید با مرکزیت ولسوالی‌های جاغوری، بهسود و لعل و سرجنگل نیز شامل طرح معاونین دوم ریاست جمهوری و ریاست اجراییه بود، اما آنان تاکید کرده که تاکنون در این زمینه توجهی صورت نگرفته و ممکن در آینده‌ها توجه شود.
این دو مقام دولتی در طرح خود گفته‌اند که تاسیس سه ولایت جدید در شرایط کنونی عملی به نظر نمی‌رسد اما برای بهبود وضعیت در مناطق مرکزی افغانستان می‌شود روی طرح تقسیم ولسوالی‌های کلان به چند ولسوالی دیگر توجه شود.
این دو مقام می‌گویند که ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور به دو ولسوالی، ورس بامیان به سه ولسوالی، بهسود ولایت میدان وردک به سه ولسوالی، ناهور به دو ولسوالی، جاغوری به سه ولسوالی، مالستان به سه ولسوالی، میرامور ولایت دایکندی به دو ولسوالی تقسیم شوند.
اما، شماری از باشندگان ولسوالی جاغوری در یک گردهمایی در کابل، طرح تجزیه شدن ولسوالی جاغوری به چند ولسوالی دیگر را رد کردند و گفتند که این ولسوالی باید به ولایت ارتقا یابد.
در قطع‌نامه‌ای که از سوی باشندگان جاغوری منتشر شده آمده است: «ما مردم جاغوری با انسجام و اتحاد، با احترام به حقوق انسانی و امتیازات برابر و داشتن حق اساسی توسعه و دسترسی به خدمات عمومی دولتی که مبنایی برای عدالت اجتماعی است، با درک بی‌عدالتی‌ها و نابسامانی‌های گذشته، با حمایت از حققو و امتیازات اقشار مختلف جامعه،‌ با حمایت و پشتبانی از برادری و برابری در افغانستان، طرح پیشنهادی معاونیت دوم ریاست جمهوری و ریاست اجراییه مبنی‌بر تقسیم ولسوالی جاغوری به سه ولسوالی را رد می‌نماییم.»
با این‌حال،‌ برکت‌الله رونق از اعضای «ستاد مردمی حمایت از ولایت شدن جاغوری»، در گردهمایی امروزی گفت که براساس ماده 136 قانون اساسی افغانستان، جاغوری شرایط لازم برای ولایت شدن را دارد. او تاکید کرد که حکومت وحدت ملی باید براساس قانون عمل کرده و درخواست مردم را مورد توجه قرار دهد. او در عین‌حال گفت که رهبران حکومت وحدت ملی در جریان مبارزات انتخاباتی شان نیز تعهد کرده بودند که جاغوری را از ولسوالی به ولایت ارتقا می‌دهند. وگفت که رهبران حکومت وحدت ملی باید به وعده‌های انتخاباتی شان عمل کنند.
این عضو ستاد مردمی حمایت از ولایت شدن جاغوری گفت که کارهای اداری و قانونی ارتقای این ولسوالی به ولایت در زمان حکومت حامد کرزی نزدیک به هشتاد درصد به پیش رفته بود. به گفته او، هیاتی نیز از سوی دولت به محل رفته و حامد کرزی هم برای ولایت شدن جاغوری حکم داده بود.
همچنین باشندگان ولسوالی جاغوری در قطع‌نامه خود نیز از ولایت شدن این ولسوالی به عنوان یک «حق اساسی» شان یاد کرده و به سرور دانش و محمد محقق معاونین دوم ریاست جمهوری و ریاست اجراییه افغانستان هشدار داده می‌گویند: «ما مردم شریف جاغوری یک بار دیگر با صراحت اعلام می‌نماییم که ولایت شدن جاغوری مطالبه قانونی و تاریخی مردم ماست. هیچ‌کس، هیچ فرد، هیچ جمعی بدون رای و نظر آحاد مردم جاغوری نمی‌تواند که د رباره انقسام، تجزیه و تقسیم بندی آن تصمیم بگیرند.»
جاغوری یکی از پرنفوس‌ترین ولسوالی‌ها در افغانستان است. باشندگان این ولسوالی مدعی اند که طرح ولایت شدن آن در زمان حکومت داکتر نجیب الله ریخته شده بود اما تاکنون مورد اجرا قرار نگرفته است. باشندگان جاغوری در زمان جنگ‌های داخلی، وقتی که هیچ‌گونه نظام و حاکمیت کلی در افغانستان وجود نداشت، از این ولسوالی به نام ولایت یاد می‌کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала