نتایج یک نظرسنجی: افغانستان در مسیر نادرست در حرکت است

© Photo / کسرانتایج یک نظرسنجی: افغانستان در مسیر نادرست در حرکت است
نتایج یک نظرسنجی: افغانستان در مسیر نادرست در حرکت است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت شهروندان افغانستان معتقدند که این کشور در مسیر نادرست در حرکت است.

این نظرسنجی که توسط روزنامه 8صبح و دانشگاه خصوصی خورشید به صورت مشترک در مراکز ولایت‌های کابل، پروان،‌ کاپیسا، ننگرهار، بغلان، بامیان، غزنی، قندهار، بلخ، هرات و بدخشان به منظور ارزیابی عملکرد حکومت از دیدگاه مردم صورت گرفته، در آن آمده که بیش از چهل و هفت درصد شهروندان این کشور به این باورند که افغانستان در مسیر نادرست در حرکت است.

در نظرسنجی مشترک روزنامه 8صبح و دانشگاه خصوصی خورشید که در مجموع با بیش از سه‌هزار و هفت تن، شامل شصت و یک درصد مردان و سی و نه درصد زنان مصاحبه شده است، 47.2 درصد گفته که افغانستان در مسیر نادرست و 29.9 درصد دیگر می‌گویند که این کشور در مسیر درست در حرکت است. از این میان 23.7 درصد هم در پاسخ به این که آیا افغانستان با درنظرداشت برنامه‌های ملی دولت و شرکای بین‌المللی در مسیر درستی در حرکت است، پاسخ نداده‌اند.

همچنین چهل درصد از مصاحبه‌شوندگان در باره این که دولت افغانستان باید کدام برنامه‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد، گفته‌اند که مبارزه با فساد اداری و بهبود سیستم عدلی و قضایی دولت باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرند. بیش از بیست و دو درصد هم اصلاحات در سکتور امنیتی، نزدیک به یازده درصد ایجاد فرصت‌های شغلی، بیشتر از نه درصد بهبود وضعیت معارف را به عنوان برنامه‌های دارای اولویت دولت پیشنهاد کرده‌اند.

در همین‌حال، 22.7 درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که دولت افغانستان در زمینه ارتقای کیفیت معارف و تحصیلات عالی نسبت به دیگر زمینه‌ها دست‌آوردهای بیشتری داشته است. همچنین 20.7 درصد هم گفته‌اند که دولت در زمینه مبارزه با فساد بهتر و خوب‌تر عمل کرده است. ایجاد فرصت‌های شغلی کمترین درصدی را دریافت کرده است.

این نظرسنجی حاکیست که پنجاه و سه درصد مردم افغانستان از اصلاحات انجام شده در سکتور عدلی و قضایی این کشور آگاهی ندارند. چهل و پنج درصد از مصاحبه‌شوندگان نسبت به اصلاحات انجام شده در سکتور عدلی و قضایی افغانستان خوش‌بین نیستند و تنها بیست و نه درصد در این باره ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. هم‌چنین بیست و درصد از مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که اصلاحات انجام شده در کار سارنوالی‌ها باعث افزایش دسترسی مردم به عدالت شده اما چهل و نه درصد دیگر از اصلاحات در کار سارنوالی‌ها اظهار بی‌خبری کرده‌اند.

رضایت از نیروهای امنیتی

هم‌چنین نتیجه نظرسنجی روزنامه 8صبح و دانشگاه خورشید جدید نشان می‌دهد که میزان رضایت شهروندان افغانستان از عملکرد نیروهای امنیتی این کشور بالا رفته و نزدیک به هفتاد و پنج درصدشان از این نیروها ابراز رضایت کرده‌اند.

در این نظرسنجی 74.7 درصد شان گفته‌اند که از کارکرد نیروهای امنیتی افغانستان راضی هستند. از این رقم، بیش از سی و دو درصد شان گفته‌اند که از نیروهای امنیتی «بسیار زیاد» ابراز رضایت کرده‌اند. اما، 16.8 درصد مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند که از کارکرد نیروهای امنیتی رضایت ندارند. این رقم در حالی منتشر می‌شود که قبلا میزان رضایت مردم از نیروهای امنیتی را با درصدی پایین‌تری نشان می‌داد.

همچنین چهل درصد از شهروندان افغانستان از اقدامات نیروهای امنیتی در راستای مبارزه با گروه‌های تروریستی و ناامنی حمایت کرده و بیش از بیست و پنج درصد دیگر هم گفته‌اند که باید اقدامات جدی‌تر و بیشتری در این زمینه صورت گیرد. همین‌طور یک رقم درشت دیگر، یعنی نزدیک به سی دو درصد هم اقدامات نیروهای امنیتی افغانستان را در مبارزه با گروه‌های تروریستی و تامین امنیت ناکافی توصیف کرده‌اند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که نیروهای اردوی ملی در مقایسه با نیروهای پولیس ملی در میان مردم افغانستان از اعتماد و حمایت بیشتری برخوردارند. براساس این نظرسنجی، سی و نه درصد از مصاحبه‌شوندگان به نیروهای اردوی ملی اعتماد «زیاد»، 44.7 درصد اعتماد «متوسط» و چهارده و نیم درصد دیگر هم گفته‌اند که اعتماد «خیلی کم» دارند. اما این آمار در باره نیروهای پولیس ملی متفاوت‌تر است. در پاسخ به این پرسش که میزان اعتماد شما به نیروهای پولیس ملی به چه میزان است، بیست و شش درصد گفته‌اند که خیلی زیاد، 46.7 درصد اعتماد متوسط و بیست و پنج دیگر هم اعتماد خیلی کمی به این نیروها دارند.

طالبان گروه تروریستی و مزدور

روزنامه 8صبح و دانشگاه خورشید در این نظرسنجی شان بحث مذاکره و چگونگی برخورد با گروه طالبان را نیز با مصاحبه‌شوندگان در میان گذاشته‌اند.

براساس این نظرسنجی، حدود شصت درصد از این مصاحبه‌شوندگان، از گروه طالبان به عنوان یک «گروه تروریستی و مزدور خارجی» یاد کرده و اکثریت از این پاسخ‌دهندگان از مذاکره میان دولت و طالبان مخالفت کرده‌اند.

بیست و نه درصد از شهروندان افغانستان معتقدند که گروه طالبان باعث نابودی و ویرانی کشور و هم‌چنین بدبین شدن جامعه جهانی نسبت به افغانستان و اسلام است. از مجموع بیش از سه‌هزار و هفت‌ نفر مصاحبه شونده، تنها 5.2 درصد شان گفته‌اند که گروه طالبان در راستای تامین ارزش‌های اسلامی مبارزه می‌کند.

نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که چهل و چهار درصد از شهروندان افغانستان مخالف مذاکره دولت با گروه طالبان هستند. اما، نزدیک به سی و نه درصد دیگر بر مذاکره میان دولت و گروه طالبان تاکید کرده‌اند.

هم‌چنین پنجاه و شش درصد از شهروندان افغانستان گفته‌اند که هرگاه مذاکره‌یی میان دولت و گروه طالبان صورت می‌گیرد، یکی از شرایط عمده پذیرش قانون اساسی این کشور توسط طالبان و برگشت آنان به زندگی ملکی باشد. در عین‌حال، بیش از شانزده درصد هم تاکید کرده‌اند که جنگ با گروه طالبان باید ادامه یابد تا این گروه وادار به صلح و مذاکره شود.

نمایندگان مانع اصلاحات

روزنامه 8صبح و دانشگاه خصوصی خورشید نقش اعضای مجلس نمایندگان در باره اصلاحات در داخل دولت را نیز مورد پرسش قرار داده‌اند. نتیجه نظرسنجی این دو نهاد نشان می‌دهد که چهل و دو درصد از مصاحبه‌شوندگان فکر می‌کنند که اعضای پارلمان بخاطر منافع شخصی خودشان در برابر اصلاحات ایستادگی می‌کنند. همین طور بیست و هفت در از شرکت‌کنندگان این نظرسجنی نقش اعضای پارلمان در اصلاحات را منفی و بیست و هشت درصد دیگر مثبت توصیف کرده‌اند.

همین طور بیست و دو درصد سیاست‌های دولت در حمایت از توانمندی زنان را موثر، بیست و نه درصد دیگر بی‌تاثیر و حدود سی و پنج درصد هم کم‌ اثر توصیف کرده‌اند. براساس نتیجه این نظرسنجی، زنان نسبت به مردان بیشتر از سیاست‌های دولت در بخش توانمندسازی زنان ناراض هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала