الاغ به قیمت اسب و یا موتر

© AP Photo / Gerald HerbertОслы на ферме
Ослы на ферме - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تاجکستان نرخ الاغ به شدت افزایش یافته است.

 یگانه علت آن — افزایش تقاضا در بازار است. مردم محل به این نظر اند که ممکن علت بلند رفتن نرخ الاغ در تاجکستان، فروش مجدد آن به کشور همسایه چین برای برآورده نمودن نیازهای طبی شرق آسیا باشد. روی این مساله حلیم سخ الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه گزارش تهیه نموده است.

محمود صبیروف باشنده منطقه سگدی تاجکستان تقریباً هر هفته به بازار حیوانات مواشی میرود. او اعتراف کرد که با نرخ بازاز آشنائی کامل دارد و به نظر وی در جریان 6 ماه اخیر سطح تقاضا خرید الاغ افزایش یافته است که طبعاً بالای نرخ الاغ در بازار تاثیر گذاشته است. محمود میگوید:

«در این اواخر در بازار فروش حیوانات مواشی از تعداد الاغ کاسته شده است که طبعاً بالای نرخ آن تاثیر گذاشته است. اگر قبلاً یک الاغ به قیمت 120 دالر فروخته میشد، اما حالا نرخ ان دوبرار افزایش یافته که سبب نگرانی باشندگان روستا ها شده است. نمیتوان خانواده روستای را بدون الاغ تصور کرد. زیرا از خر به مثابه ترانسپوت استفاده میگردد و به همین علت مردم محلی از بابت بلند رفتن نرخ الاغ در بازار نگران هستند».

 باید افزود که  باشندگان روستاهای تاجکستان فرضیه های مختلف دراین ارتباط دارند. اکثر آنها به این نظراند که طب چینی با عث بلند رفتن نرخ الاغ گردیده است، زیرا در طبابت خود از گوشت و پوست خر استفاده میکنند.  مردم گمان دارند که گوشت و پوست خر به چین صادر میگردد و از آن در ساحه طب استفاده میشود. محمود صبیروف میافزاید:

«مردم محل در نشست های خود مساله بلند رفتن نرخ خر در بازار را بررسی میکنند  و میگویند که علت افزایش قیمت الاغ در بازار- صادرات آن به کشور چین میباشد».

طبق ارزیابی ریاست وترنری وزارت زراعت تاجکستان، فعلاً در کشور در حدود 180 هزار الاغ وجود دارد. متخصصین میگویند  موجویت الاغ در قصبات، بخصوص در مناطق کوهی ضروری است. صبوحت سفروف تحلیلگر خودمختار روی این مساله ابراز نظر نموده میگوید:

«یک از خصوصیات خاص الاغ- عبارت از توان تحمل آن میباشد. الاغ با تفاوت از اسب بدون خستگی میتواند در طول روز کار کند. برتری دیگر آن نسبت به اسب این است که مناطق کوهی و سنگزار ها را به بسیار سادگی میتواند عبور نماید. در قصبات اشخاص کمی وجود دارد که اسب داشته باشد، اما خر در هر خانه روستا وجود دارد و از آن بهربرداری میگردد».

دوسال قبل  تاجران چینائی به تاجکستان پیشنهاد نمودند تا در قلمرو تاجکستان مسلخ تولید گوشت الاغ را برای صادرات آن به چین سازماندهی نمایند. اما نمایندگان وزارت زراعت تاجکستان آنرا رد نمودند که با عث خوشنودی مردم روستا ها گردید. در غیر تعداد الاغ در تاجکستان بسیار سریع کاهش میافت. گمان میرود که حالا ممکن قیمت الاغ عادی برابر به ارزش اسب و یا موتر افزایش یابد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала