باستانشناسی مصر – سال 2016: بقایای جسد نیفیرتاری زیبا

© Fotolia / Mirceadobre78باستانشناسی مصر – سال 2016: بقایای جسد نیفیرتاری زیبا
باستانشناسی مصر – سال 2016: بقایای جسد نیفیرتاری زیبا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در باره کشفیات بسیار مهم در عرصه باستانشناسِی مصر در سال 2016 به رادیو سپوتنیک رئیس انجمن مطالعات آثار باستانی مصر و آمر بخش شرقِی کتابخانه مسکو بنام م.ا. والوشین ویکتور سولکین معلومات میدهد.

در آخرین بخش این سلسله — در باره کشف بقایای جسد ملکه نیفیرتاری معلومات ارایه میگردد.
باستنشناس مشهور ایتالوی ایرنیستو سکیاپاریلی مقبره مشهور ملکه نیفیرتاری را در سال 1904 پیدا کرد. نیفیرتاری که نام او «زیباترین» ترجمه میشود، همسر دوست داشتنی رامزیس II — یکی از برازنده ترین حکامروایان مصر بود که در قرن 13 قبل از میلاد حکمروایی میکرد. این جفت شاهی بعد از خود بناهای یادگاری پرعظمت بجا گذاشتند که در جمله آنها مجتمع های صخره یی در ابو-سیمبیل شهرت خاصی کسب کردند. ولی در جمله چندین هزار بنای یادگاری که در دره ملکه ها در دامنه صخره های فیوان در لوکسور قرار دارند، مقبره نیفیرتاری جایگاه خاص دارد. این اثر واقعاً ناب است: دیوار 520 مترمربع مقبره با تصاویر بی مثال پوشانید شده که در باره سفرهای ملکه درگذشته در مناطق خارجی جهان باقی مطابق متن «کتاب مرده گان» معلومات میدهد.
متاسفانه، مقبره قبلاً در زمان قدیم غارت شده بود، ولی سکیاپاریلی بسیاری اشیا از قبر غارت شده را بازهم کشف کرد. حالا همه آنها د سالون خاص نیفیرتاری در موزیم مصر در تورین نگهداری میشوند که از نظر حجم و اهمیت خود فقط از کلکسیون موزیم مصر در قاهره در درجه دوم قرار دارند.
در جمله توته های سرپوش تابوت گرانیتی، اجزای وسایل تدفین و زیورات اجزای مومیایی زن — پاهای مومیایی شده عالی، یافت شده اند. مدت زمان طولانی این مساله که آیا آنها بخش از مومیایی همسر دوست داشتنی رامزیس II می باشند یا خیر، باز مانده بود. تحقیقات خاصی که در تورین انجام شده، نشان دادند که این همه آن چیزی است که از نیفیرتاری زیبا باقی مانده است.
ازمایش ها تاریخ مومیایی پاها را تائید کردند و برای اولین بار تحقیقات تموگرافیکی و کیمیاوی بقایا انجام شدند و نتائیج بدست آمده را با نتائیج تحقیقات بقایای دیگر اعضای خانواده رامزیس II مقایسه کردند. در نتیجه روشن گردید که صحبت بر سره بخش از مومیایی زن — هم عصر رامزیس II مطرح بحث می باشد که در لحظه مرگ از 40 تا 50 سال عمر داشتو جسد او با استفاده از گرانبهاترین ترکیبات با تخنالوژی مومیایی شده بود که فقط برای اعضای خانواده شاهی و بلندپایه ترین ماموران استفاده می شد.
فقط این جای تاسف است که این همه چیزی است که از یکی از مقبول ترین مهرویان زمان باستان بجا مانده است. جمجمه از دست رفته، بازسازی روی ناممکن است — و این بدان معنی است که بازهم راجع به چهره ظاهری آن به اساس نقاشی ها و از روی مجسمه قضاوت خواهیم کرد. نیفیرتاری امسال نه تنها در ایتالیا و مصر، بلکه در روسیه در محراق توجه قرار گرفته است. گروپ متخصصین مهندسی 3D — بازسازی Scionik تحت رهبری اندری پلاکسین بازسازی بی ماند علمی همان مقبره مشهور ملکه را ارائه کرده که در آن بر اساس مطالعه پرزحمت تصاویر قبلی مقبره و هنر آن زمان اجزای از دست رفته دیکور تکمیل شده اند. این مادل در جهان ثانی ندارد و از طرف وزرارت آثار باستانی مصر بسیار عالی ارزیابی شده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала