حکومت در تامین منافع ملی در تعامل با پاکستان ناکام مانده است

© Photo / کسراحکومت در تامین منافع ملی در تعامل با پاکستان ناکام مانده است
حکومت در تامین منافع ملی در تعامل با پاکستان ناکام مانده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: نتایج یک نظرسنجی تازه خانه آزادی، از نهادهای رسانه‌یی و تحقیقاتی افغانستان، نشان می‌دهد که حکومت وحدت ملی در تامین منافع ملی در تعامل با پاکستان تاکنون ناکام بوده است.

این نظرسنجی که در باره کارکرد دو سال گذشته حکومت وحدت ملی در نتیجه مصاحبه با بیش از سه هزار نفر در ولایت‌های کابل، بلخ، هرات، قندهار، ننگرهار و بامیان صورت گرفته است، حاکمیست که حکومت وحدت ملی در تعامل با برخی از کشورهای مهم منطقه و جهان و دخیل در قضایای افغانستان، در راستای تامین منافع ملی کامیابی‌های خوبی در دو سال عمر خود داشته، اما در تعامل با پاکستان برای تامین منافع ملی ناکام مانده است.

داکتر روح‌الله رضوانی از پژوهشگران ارشد خانه آزادی، امروز در یک کنفرانس خبری با ارایه یافته‌های این نظرسنجی گفت یافته‌ها نشان می‌دهد که حکومت وحدت ملی در تعامل با کشورهای مهم منطقه و جهان دخیل در قضایای افغانستان، از دیدگاه مردم در تامین منافع ملی موفق بوده در تعامل با پاکستان در این زمینه ناکام مانده است. آقای رضوانی افزود که شصت و سه درصد از مصاحبه شوندگان معتقدند که حکومت وحدت ملی در تعامل با پاکستان نتوانسته منافع ملی افغانستان را تامین کند اما بیست و پنج درصد دیگر گفته‌اند که حکومت وحدت ملی در این زمینه موفق بوده است. همچنین وی افزود که نوزده درصد دیگر تلاش‌های حکومت در تعامل با پاکستان را بی‌اثر توصیف کرده‌اند.

پاکستان به عنوان مهم‌ترین همسایه افغانستان، توسط شهروندان و دولت این کشور از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه و افغانستان شناخته می‌شود. بارها مقام‌های دولتی افغانستان پاکستان را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی در افغانستان کار کرده‌اند.

حکومت وحدت ملی پس از روی کار آمدنش تلاش‌های زیادی به خرج داد تا بتواند پاکستان را به قطع حمایت از فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان قانع سازد، اما تلاش‌‌ها در این زمینه تاکنون نتیجه‌ی در قبال نداشته است.

نظرسنجی خانه آزادی میزان موفقیت حکومت وحدت ملی در تعامل با ایران، دیگر همسایه مطرح افغانستان را مثبت ارزیابی کرده و به گفته روح‌الله رضوانی، چهل و یک درصد از شهروندان افغانستان معتقدند که حکومت وحدت ملی در تعامل با ایران توانسته منافع ملی را تامین کند. اما همچنین هجده درصد دیگر تعامل حکومت وحدت ملی با ایران را بی‌اثر و نتیجه توصیف کرده‌اند.

در میان کشورهایی که در باره تعامل شان با حکومت وحدت ملی از سوی خانه آزادی مورد پرسش قرار گرفته‌اند، هند تنها کشوری است که اکثریت شهروندان افغانستان نسبت به آن ارزیابی مثبت‌تری دارند. براساس نظرسنجی خانه آزادی، هشتاد و سه درصد از شهروندان افغانستان می‌گویند که حکومت وحدت ملی در تعامل با هند توانسته است که منافع ملی را تامین کند و تنها سیزده درصد بیان داشته که تعامل حکومت افغانستان با هند اثر کمتری داشته است.

همچنین شصت و شش درصد شهروندان افغانستان میزان موفقیت حکومت وحدت ملی در تامین منافع ملی در تعامل با چین را مثبت ارزیابی کرده و حدود سیزده درصد کم تاثیر خوانده‌اند. دیدگاه شهروندان افغانستان در تعامل میان حکومت وحدت ملی با دولت روسیه نیز مثبت ارزیابی خوانده شده است. براساس این نظرسنجی، چهل و یک درصد از مصاحبه شوندگان میزان موفقیت حکومت وحدت ملی در تامین منافع ملی با دولت روسیه را موثر اما حدود سی و دو درصد دیگر غیرموثر ارزیابی کرده‌اند. بیست و سه درصد دیگر هم در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

شصت درصد از مصاحبه شوندگان تعامل حکومت وحدت ملی با کشورهای اسلامی، پنجاه و پنج درصد تعامل حکومت با کشورهای اروپایی، شصت و یک درصد هم تعامل حکومت وحدت ملی با ایالات متحده امریکا در تامین منافع ملی را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

جنگ و صلح

خانه آزادی که در نظرسنجی خود کارکرد دو ساله حکومت وحدت ملی را در بخش‌های سیاست خارجی، جنگ و صلح و همچنین توسعه زیربناهای اقتصادی مورد پرسش قرار داده، یافته‌های آن نشان می‌دهد که هفتاد و هفت درصد از شهروندان افغانستان میزان موفقیت‌های نیروهای امنیتی را در برابر حملات گروه تروریستی طالبان موثر و مثبت ارزیابی کرده‌اند. از این میان تنها هفده درصد گفته‌اند که فعالیت نیروهای امنیتی در برابر طالبان موثریتی در قبال نداشته است.

همچنین حدود چهل و سه درصد از مصاحبه شوندگان امضای موافقت‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی را مثبت و چهل و پنج درصد دیگر غیرموثر ارزیابی کرده‌اند. هفتاد و هشت درصد هم اقدامات حکومت در تجهیز نیروهای را موثر توصیف کرده‌اند.

روح‌الله رضوانی می‌گوید که در بخش انکشاف و توسعه زیربناهای اقتصادی نیز در افغانستان دیدگاه مردم در باره کارکرد حکومت وحدت ملی پرسیده شده است. به گفته اوع هشتاد و شش درصد از شهروندان افغانستان از عقد تفاهم‌نامه‌های جدید مسیرهای ترانزیتی به عنوان گام‌های موثر یاد کرده و تنها هشت درصد نسبت به امضای این قراردادها ارزیابی منفی داشته‌اند.

همچنین اکثریت مصاحبه شوندگان از جذب سرمایه‌گذاری، افتتاح برخی از پروژه‌های بزرگ انکشافی و جذب کمک‌های جدید جامعه جهانی در کنفرانس بروکسل نیز به عنوان گام‌های موثر حکومت وحدت ملی یاد کرده‌اند.

در این نظرسنجی کارکرد حکومت وحدت ملی با حکومت پیشین افغانستان نیز به مقایسه گرفته شده است. چهل و دو درصد از مصاحبه شوندگان از کارکرد حکومت وحدت ملی در چگونگی پیش‌برد سیاست خارجی افغانستان ارزیابی مثبت کرده اما بیست و هفت درصد دیگر گفته‌اند که سیاست خارجی افغانستان وضعیت بدتری نسبت به حکومت پیشین داشته است.

همچنین اکثر مصاحبه شوندگان اقدامات حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با فساد اداری را غیرموثر توصیف کرده و سی و دو درصد گفته‌اند که اقدامات در این زمینه نسبت به دوران حکومت پیشین بدتر شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала