باستان شناسی مصر - 2016: مجسمه فرعون نزد دلالان یا (فروشندگان) و تشخیص بیماری رامسس سوم

© AFP 2023 / KHALED DESOUKIتمثال رمسيس الثاني
تمثال رمسيس الثاني - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در باره اکتشافات مهم در باستان شناسی مصر در سال 2016 برای اسپوتنیک ویکتور سولکین رئیس انجمن مطالعات مصر باستان، آمر بخش کتابخانه مسکو به نام ماکسیمیلیان الکساندرویج ولوشین در ادامه توضیح می دهد.

توجه شما را به — یک داستان در مورد کشف مجسمه فرعون در یکی از مناطق گردشگری مصر و جزئیات ناشناخته در مورد بیماری رامسس سوم جلب می کنیم.

مجسمه فرعون نزد دلالان یا (فروشندگان)

با وجود این واقعیت که انقلاب مصر مدت زیادی نیست که به پایان رسیده و این کشور با وجود مشکلات مالی به طور آشکار، در حال حاضر دارای فضای آرام و دوستانه است، اگر چه عواقب ناشی از رکود اقتصادی در سال گذشته هم احساس می شد. یکی از یافته های جالب سال 2016 را ما نه از بین سنگ ها و گورستان بلکه از یک خانه شخص عادی که در قریه آل نحل در نزدیکی شهر ادفوی مصر بالا که برای گردشگران معبد بزرگ خدای هروس بسیار شناخته شده است، کشف کردیم.

مالک این خانه برای مدت طولانی مظنون به تجارت غیرقانونی آثار باستانی بود. با این حال بازرسی خانه این مظنون پولیس و باستان شناسان را متعجب کرد. در این بازرسی از خانه این مظنون مجسمه ستایش برانگیز و اصلی شاه آمنهوتپ سوم «فرعون — خورشید» را که مربوط به قرن 14 پیش از میلاد بود از گوشه یکی از اتاق هایش پیدا کردند.

سنگ یادبود آن به ارتفاع 1.5 متر می باشد که از گرانیت سیاه و سفید بسیار عالی با مهارت زیاد ساخته شده است. همتای این یادبود تاریخی که صد در صد شاهکار هنر مصر باستان می باشد، در سالن های موزه بریتانیای مصر در لندن و موزه لوور پاریس قرار دارد.

پس از مطالعات اولیه مجسمه در بخش باستان شناسی ادفو زیر نگهداری قرار داده شد. به لطف مداخله بی درنگ پولیس این اثر تاریخی در بازار سیاه به قیمت چند میلیون دالر به فروش نرسید، بلکه این مجسمه مجموعه موزیم هنر مصر در اقصر را تکمیل خواهد کرد و یا به احتمال زیاد این مجسمه در سالن موزیم جدید بزرگ مصر که در پای اهرام جیزه در سال 2018 باز خواهد شد، به نمایش گذاشته می شود.

بیماری رامسس سوم چه بود

یکی دیگر از پروژه های مهم دیگر این سال که موجب واکنش بسیار زیاد شد همچنان با مومیایی پیوند دارد. سحر سالم یک پروفیسور مصری در مورد بقایای پادشاه و ملکه که در موزیم مصر در قاهره نگهداری می شوند، بزرگترین تحقیقات خود را در باره روش مومیایی قدیمی به نشر می رساند.  به طور خصوصی مومیایی رامسس سوم فرماندار برجسته قرن 12 پیش از میلاد به دستان او افتاده است. رامسس سوم نه تنها در تاریخ به عنوان سازنده چندین حرم بزرگ یاد می شود، بلکه او را به عنوان یک فرمانده نظامی موفق نیز یاد می کنند، که او ملت را برانگیخت و مردمان دریا را که در جزایر دریای مدیترانه زندگی می کردند و  همه ساله  به مصر حمله می‌کردند، را شکست داد.

کارشناسان در مورد این موضوع که رامسس سوم توسط تعدادی از افراد بارگاه خود طی دسیسه‌ای در ۳۰امین سال فرمانرواییش به قتل رسیده است، در یک زمانی طولانی از روی چندین متن حقوقی که در پاپیروسها نوشته شده بود، دانستند. در یکی از این متن ها نوشته شده است، که زنان حرمسرای شاه، اشراف را متقاعد می کنند که شاه را از بین ببرند.  در راس توطئه گران یکی از همسران رامسس به نام تیه (TIYE) و پسر او پنتاور (Pentawer) قرار داشته است. در ابتدا شاه را می خواستند که توسط سحر و جادو نابود کنند که نتوانستند و پس از آن به روش های دیگر رو آوردند که در نتیجه رامسس سوم از بین رفت.  ملکه توطئه گر و پسرش را دادگاه کاخ در نتیجه زندانی و دیگر توطئه گران را به معادن طلا فرستادند. با این حال علت مرگ پادشاه تا هنوز به درستی معلوم نشده است.

در نتیجه تحقیقات طولانی کارشناسان بالای  مومیایی رامسس سوم برای نخستین بار معلوم شد که شاه را چگونه کشته اند. یکی از توطئه گران با تبر انگشت شست پای شاه را می برد و هنگامی که شاه به زمین می افتد گلوی او را با یک شی بسیار تیزی که احتمالا تیغه ابسیدین باشد به شکل وحشتناک می برند. تیغ که گلوی شاه را با آن بریده اند چنان تیز بوده که تا ستون فقراتش وهمچنین نای و مری و رگهای بزرگ خونی او نیز بریده شده اند. در جریان مومیایی کردن سر متوفی با دقت با بدنش توسط کتان بسته شده است. یک طلسم(دعا یا ورد برای دفع جن یا موجودات تخیلی) زیر زخم بوسیله مومیائی کنندگان جاسازی شده که به عقیده آنها برای کمک کردن به بهبود زخم وجراحت بوده است.

در نتیجه بر علاوه دانستن علت مرگ رامسس سوم ما چیزهای زیادی در باره اینکه چگونه پادشاهان را به طور خاص مومیایی می کردند، یاد گرفتیم. آنها به منظور سالم ماندن صورت و حجم پاها و بازوها، نوشابه و خشکبار را با جوش شیرین و نمک به طور طبیعی با هم مخلوط و پس از آن این مخلوط را با گیاهان معطر و موم در زیر پوست قرار می دادند. برعلاوه برای ما مشخص شد که پادشاه از یک بیماری دژنراتیو در ستون فقرات و آبسه های متعدد دندان که ناشی از استفاده مداوم غذاهای شیرین بوده، رنج می برده است. اشیایی قیمتی  داخل مومیایی را دزدان در دوران باستان طور که در اسکن نشان می دهد، پیدا نکرده بودند.

ادامه دارد…   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала