مواد ساختمانی پیش‌ساخت در افغانستان تولید می‌شود

© Flickr / New Zealand Defence Forceمواد ساختمانی پیش‌ساخت در افغانستان تولید می‌شود
مواد ساختمانی پیش‌ساخت در افغانستان تولید می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس قراردادی که امروز میان وزارت شهرسازی و مسکن و یک شرکت ساختمانی ترکی «ویفا» به امضا رسید، قرار است پس از این مواد ساختمانی پیش‌ساخت در داخل افغانستان تولید شود.

اسپوتنیک، کابل: براساس قراردادی که امروز میان وزارت شهرسازی و مسکن و یک شرکت ساختمانی ترکی «ویفا» به امضا رسید، قرار است پس از این مواد ساختمانی پیش‌ساخت در داخل افغانستان تولید شود.

این قرارداد قبل از ظهر امروز شنبه، در ارگ ریاست جمهوری با حضور اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان میان سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن و ارهان گونر رییس شرکت بین‌الملللی ساختمانی «ویفا» به امضا رسید.

آقای نادری در مراسم امضای این قرارداد گفت که دولت به‎خاطر نیاز به ساختمان‎های پیش‎ساخت برای ساخت پروژه‎های عام‎المنفعه تصمیم گرفته تا سهولت‎های لازم را برای پیشرفت و نهادینه ساختن این صنعت فراهم سازد. او افزود که براساس این قرارداد، ابتدا کمپنی‎ها علاقه‎مندی برای سرمایه گذاری در بخش صنعت ساختمان‏های پیش ساخت نداشتند و دولت خود اقدام به این کار نمود تا سکتور خصوصی نیز نظر به اهمیت موضوع علاقه‎مند سرمایه گذاری شود.

وزیر شهرسازی و مسکن گفت که با احداث فابریکه تصدی خانه سازی و تولید مواد پیش ساخت، طی ۱۲ ماه ۳۰۰ هزار مترمکعب مواد پیش‎ساخت جهت ساخت مکاتب، شفاخانه‎ها و سایر تاسیسات عام‏المنفعه تولید خواهد شد. به گفته وزیر شهرسازی و مسکن، ایجاد فابریکه صنعت پیش‎ساخت به معنی انحصار مواد ساختمانی نمی‎باشد.

سید سعادت منصور نادری می‌افزاید که هدف از ایجاد فابریکه ساختمان‎های پیش ساخت، احیای مجدد تصدی ساختمان سازی می‎باشد. او گفت که این اقدام زمینه انکشاف صنعت ساختمانی، تسریع روند عملی ساخت‎و‎ساز، بلند بردن کیفیت مواد ساختمانی و کاهش قیمت مسکن و ایجاد زمینه‌های اشتغال برای صدها تن شهروندان را فراهم خواهد کرد.

به گفته آقای نادری، در گذشته اعمار یک باب مکتب ۱۰ تا ۱۲ ماه را دربر می‎گرفت، اما با استفاده از صنعت ساختمان پیش ساخت، اعمار یک مکتب با هزینه کم و وقت اندک تقریبا طی دو تا چهار هفته ساخته خواهد شد. وزیر شهرسازی و مسکن می‌گوید: «در این اواخر تعدادی از شرکت‎ها ابراز آمادگی کرده‌اند تا در این زمینه سرمایه‎گذاری کنند و اخیرا یک شرکت چینایی حاضر شده است تا مبلغ ۲۰ میلیون دالر در بخش صنعت ساختمان پیش‎ساخت سرمایه‎گذاری کند.»

در همین‌حال، ارهان گونر رییس شرکت بین‌الملللی ساختمانی «ویفا» نیز می‌گوید که این شرکت در بیش از صد کشور جهان در بخش تولید مواد ساختمانی پیش‌ساخت فعالیت کرده است.

او گفت که شرکت بین‏المللی ساختمانی ویفا در بخش ساخت ساختمان‎های پیش‏ساخت دارای ۲۶ سال تجربه می‎باشد و از مهارت و ظرفیت‏های لازم در این زمینه برخودار است که تلاش خواهد نمود تا با استندردهای لازم این پروژه را در افغانستان تطبیق نماید.

رییس شرکت بین‎المللی ساختمانی ویفا تصریح کرد که این نخستین قدم برای ساخت خانه‎های پیش‎ساخت می‏باشد و تلاش صورت می‎گیرد تا هماهنگی را در این بخش با حکومت افغانستان بیشتر سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала